گزارش دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی درباره اسلام‌هراسی در جهان
کد خبر: 4044390
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۷

گزارش دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی درباره اسلام‌هراسی در جهان

دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی (OIC) قرار است گزارش دوره‌ای رشد اسلام هراسی در جهان را به چهل و هشتمین نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی ارائه کند.

به گزارش ایکنا به نقل از آسوشیتد‌پرس پاکستان، در این گزارش کووید-19، بحران مهاجران و پناهندگان، حملات گروه‌های افراطی و تروریستی و همچنین سخنان نفرت‌انگیز برخی رسانه‌ها، از جمله عوامل اصلی گسترش اسلام هراسی در جهان در سال 2021 ذکر شده است.

همچنین در این گزارش آمده است که اروپا رتبه اول اسلام‌هراسی و پس از آن آسیا و آمریکای شمالی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در این گزارش اعلام شده که فرانسه و بریتانیا شاهد بالاترین میزان فعالیت‌های مرتبط با اسلام‌هراسی بودند، همچنین در کشورهای هند و سریلانکا، رشد پدیده اسلام‌هراسی به دلیل تنش‌های موجود با راهبان بودایی در میانمار و تنش با مسلمانان روهینگیا افزایش داشته است.

این گزارش نشان می‌دهد که حملات و حوادثی که معمولاً توسط عناصر راست افراطی انجام می‌شود در آمریکا کاهش یافته است. همچنین مناطق مختلف جهان در طول شیوع همه‌گیری کووید-19 شاهد افزایش اسلام‌هراسی بوده‌اند. برخی از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، مسلمانان را به دلیل انتشار ویروس سرزنش کردند و مدعی شدند که بعضی از آنها به دلیل اقامه نماز جماعت با انتشار عمدی این بیماری همه‌گیر ارتباط داشتند.

در این گزارش آمده است که حملات به مساجد، قرآن کریم و توهین افراد در شبکه‌های اجتماعی یا توهین به پیامبر اکرم(ص) در سال 2021 کاهش یافته است.

همچنین مخالفت‌ها با پوشیدن حجاب یا برقع (پوشش صورت) در سال 2020 تا 2021 کاهش داشته است؛ فرانسه، سوئیس، هند و اتریش از جمله کشورهایی بودند که حجاب را در ادارات دولتی، دانشگاه‌ها و مدارس ممنوع کردند. کشورهای دیگری مانند بلژیک، نروژ، هلند، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، دانمارک، بلغارستان، لتونی، کوزوو و سری‌لانکا، کمتر سیاست‌های محدودکننده را علیه حجاب اتخاذ کردند.

با این حال، این گزارش بر برخی تلاش‌های جهانی برای ارتقای هماهنگی و مدارا و همچنین بر تلاش‌های انجام شده علیه گروه‌های راست افراطی در ایالات متحده، برزیل، کانادا، اسپانیا، بریتانیا و آلمان و استرالیا تأکید می‌کند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد 15 مارس هر سال را به عنوان روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی نام‌گذاری کرده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha