حضرت خدیجه(س)؛ الگوی کارآفرینی و اشتغال‌زایی
کد خبر: 4048691
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد:

حضرت خدیجه(س)؛ الگوی کارآفرینی و اشتغال‌زایی

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حضرت خدیجه(س) را الگوی کارآفرینی و اشتغال‌زایی دانست و گفت: حضرت خدیجه(س) اقیانوس آرامش پیامبر(ص) و بانوی غم‌گسار او بود.

عبدالفتاح نواب به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت 22 فروردین ماه در دومین کنگره بین‌المللی «ام‌المؤمنین خدیجه کبری؛ اول بانوی اسلام» که در سالن وحدت بعثه مقام معظم رهبری در تهران برگزار شد، با تجلیل از شخصیت حضرت خدیجه(س)، گفت: آن بانوی فداکار خود را فدای ارزش‌ها کرد و با ارزش‌ها ازدواج کرد تا خدا کوثر به او عطا کند نه اینکه با پیامبر(ص) ازدواج کند تا ام المؤمنین شود، گرچه همین مسئله هم موضوع ارزشمندی است.

وی افزود: زیارتنامه ایشان بسیار پرمحتوا و دقیق است و هفت بند و سلام بیشتر ندارد ولی دقیقا بیان‌کننده خصوصیات آن بانوی دو سرا هست، او هم ام‌المؤمنین و هم زوجه سیدالمرسلین است که البته بقیه همسران پیامبر هم این ویژگی را داشتند ولی او ام فاطمه بود که صفت اختصاصی ایشان است. انفاق مال در راه نصرت سیدالانبیاء فقط از این بانو صادر شده است و تا جایی که در توانش بود، از پیامبر حمایت و یاری کرد و مدافع پیامبر در برابر دشمنان بود.

زیارتنامه بی بدیل

حجت‌الاسلام نواب بیان کرد: تنها این بانو در تاریخ است که همانند پیامبر(ص) جبرئیل، سلام خدا را برای او می‌آورد. من سلم علیها جبرئیل و بلغه السلام من الله الجلیل. این هفت سلامی که در زیارتنامه بیان شده بی بدیل است و هیچ کسی در تاریخ بشر چنین ویژگی و جایگاهی ندارد و او بی بدیل است کما اینکه همسر و دختر او هم بی بدیل است.

وی اضافه کرد: دکتر محمد عبد یمانی از استادان عربستان آثار زیادی دارد که یکی از آنها «علموا اولادکم حب اهل بیت(ع)» است و کتابی هم درباره حضرت خدیجه (س) نوشته است و عنوان آن روشنی قلب پیامبر(ص) گذاشته؛ بنده فکر می‌کنم که این عنوان الهام خدا به او بوده است؛ خدیجه در سال دهم بعثت در ماه رمضان به دیار باقی شتافت و قلب پیامبر(ص) محزون شد و پیامبر(ص) آنقدر محزون شد که آن سال، عام الحزن نام گرفت.

خردمندی خدیجه(س)

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: بر اساس روایات، او بانویی با کمال همراه با نبوغ و دارای عفت و نجابت بود. سخاوت ویژه، نوع دوستی، حسن معاشرت، صمیمت و مهر و وفا و خدمتگزاری به دین از دیگر ویژگی‌های این بانوی گرامی اسلام است. خدیجه (س) بود که راه را به سوی جبل النور طی می‌کرد و در طول مسیر می‌فرمود یا حبیبی یا محمد. او همسری خردمند و هوشیار بود.

وی گفت: در روزگاری که برنامه‌های زشت در عربستان توسط برخی زنان با برافراشتن علم‌ها انجام می‌شد، او بانویی عفیف و پاکدامن و ثروتمندی کم نظیر بود که همه ثروتش را به پای پیامبر(ص) ریخت؛ ثروت ایشان بسیاری از سران قریش را به هوس انداخت که به خواستگاری وی بروند ولی دست رد به سینه همه زد و خودش پیامبر(ص) را انتخاب کرد و فرمود من با شما ازدواج می‌کنم به شرط اینکه مهریه‌ام از مال خودم باشد، یعنی خودم و مهریه‌ام فدای شما باشد.

حجت الاسلام نواب افزود: خانم بنت‌الشاطی، نویسنده مصری گفته آیا همسری غیر از خدیجه این ظرفیت را داشت که بتواند از همسرش با آغوش باز و با محبت استقبال کند وقتی او از غار حرا پیام نبوت آورد؟ اعتقاد و ایمان خدیجه(س) به پیامبر(ص) سبب شد که او را شناخته بود و می‌دانست هر چه می‌گوید، راست می‌گوید و اولین کسی از بانوان هم که به او ایمان آورد، خدیجه کبری بود.

وی بیان کرد: بسیاری از کسانی بودند که در سال ششم هجرت و در صلح حدیبیه گفتند ما در نبوت محمد(س)، شک کردیم چرا با مشرکان صلح کرد ولی خدیجه کبری(س) وقتی پیامبر(ص) از غار برگشتند، به او ایمان آورد. او اقیانوس آرامش پیامبر(ص) و بانوی غم‌گسار او بود. گاهی وقتی به خانه می‌آمدند، بر سر و صورتشان خاکستر ریخته بود و صورتش مملو از شکمبه شتر بود، این بانوی دوسرا، پیامبر(ص) را تیمار و خدمت کرد و هیچ شکی راه نداد که این راه چون راه خداست به پیروزی می‌رسد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: خدیجه(س) سنگینی سخنان سخت را بر پیامبر(ص) سبک و او را تصدیق کرد و جسارت دشمنان را بی اهمیت می‌شمرد. از دیگر ویژگی‌های او، حکیمه بودن و دوراندیشی است و خداوند هم دختری شایسته به او داد که سیده نساء العالمین و ام ابیها هست؛ خدیجه همانند پیامبر(ص) با مشرکین برخورد می‌کرد و به همین دلیل وقتی برای وضع حمل کمک خواست، کسی به او کمک نکرد. او کوثر پیامبر(ص) و چراغ خانه او و حدود 24 سال در خدمت ایشان بود و در سن 65 سالگی بدرود حیات گفت.

وی تصریح کرد: در طول سال‌های زندگی، پیامبر(ص) هیچ زن دیگری نگرفت، یعنی خدیجه به تنهایی ظرفیت پیامبر(ص) را پر می‌کرد و همه نیازهای عاطفی و انسانی ایشان را پاسخ می‌داد. برخی از همسران ایشان خود را برتر از خدیجه می‌دانستند و از اینکه پیامبر از او تجلیل ویژه می‌کند، گله می‌کردند ولی پیامبر(ص) فرمود خداوند بهتر از خدیجه(س) به من عطا نکرده است؛ یعنی همه همسرانشان در یک کفه ترازو و خدیجه(س) در یک کفه دیگر ترازو. پیامبر(ص) اگر گوسفندی قربانی می‌کردند، آن را به دوستان خدیجه می‌دادند.

حجت الاسلام نواب افزود: ابن عباس نقل کرده پیامبر(ص)، چهار زن را برترین زنان عالم برشمردند که یکی از آن‌ها خدیجه(س) هست. پیامبر(ص) یکبار به خدیجه(س) فرمود که جبرئیل از طرف خداوند برای تو سلام آورده است و خدیجه کبری(س) هم سلام را با سلام پاسخ گفت.

خدیجه(س)؛ الگوی کارآفرینی و اشتغال‌زایی

وی با بیان اینکه یکی از نقش‌های ویژه خدیجه(س)، الگوی کارآفرینی و اشتغال‌زایی ایشان است، گفت: این الگو، به عنوان نیاز مبرم جامعه امروز ما نیاز است که مورد توجه قرار گیرد؛ رهبر انقلاب امسال را به عنوان سال تولید دانش بنیان و اشتغال‌زا معرفی کردند و خدیجه کبری(س) نیز یک کارآفرین بود و افرادی را برای سفرهای تجارتی خود به کار می‌گرفت و یکبار هم پیامبر(ص) را به سفر تجارتی فرستادند و همان، زمینه برای ازدواجشان شد.

انتهای پیام
captcha