معرفی برگزیدگان سوگواره ادبی «ام المومنین» در تبریز
کد خبر: 4049426
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷

معرفی برگزیدگان سوگواره ادبی «ام المومنین» در تبریز

برگزیدگان نخستین سوگواره ادبی «ام المومنین» با حضور مدیرکل ارشاد آذربایجان‌شرقی انتخاب و معرفی شدند.

سوگواره ادبی «ام المومنین»، تبریز، معرفی برگزیدگانبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، نخستین سوگواره ادبی «ام المومنین» با برگزاری مراسم اختامیه و معرفی برگزیدگان امروز، 25 فرروردین‌ماه به کار خود پایان داد.

نادر سالک، دبیرانجمن ادبی استاد عابد تبریز در این مراسم، گفت: هدف از برگزاری این سوگواره ادبی ذکر فضائل حضرت خدیجه(س) به عنوان ام المومنین است. احساس کردیم در معرفی شخصیت بی نظیر حضرت خدیجه (س) و خدماتی که به اسلام کرده است خلاء وجود دارد بنابراین با طراحی این سوگواره ادبی سعی کردیم اشعاری در شان حضرت خدیجه(س) توسط شاعران سروده شده و فضائل ایشان ذکر شود.

وی افزود: ذکر مناقب، مصائب، مراثی، حیات طیبه و ابعاد شخصیتی حضرت ام‌المومنین حضرت خدیجه کبری سلام‌الله علیها ازجمله موضوعات محوری برای ارسال شعر توسط شاعران به این سوگواره بود.

سالک، با اشاره به آثار رسیده به دبیرخانه سوگواره ادبی «ام المومنین» خاطرنشان کرد: بعد از اعلام فراخوان آثار و اشعار خوبی توسط شاعران ارسال گردید و در مرحله اول داوری ۲۰ اثر انتخاب شد و در نهایت۶ اثر به مرحله نهایی رفته و برگزیده شدند.

دبیر سوگواره ادبی «ام المومنین» ادامه داد: شاعران برای ارسال آثار به این سوگواره ادبی محدودیتی نداشتند و در قالب قطعه ادبی از جمله غزل یا قصیده اشعار خود را ارسال کرده بودند. این سوگواره در دو بخش اشعار فارسی و ترکی برگزار شد.

وی با اشاره به انتخاب ۶ اثر به عنوان آثار نهایی اظهار کرد: در این سوگواره سه اثر در بخش اشعار ترکی و سه اثر در بخش اشعار فارسی توسط هیئت داوران برگزیده شد و یک اثر نیز در قالب نثر به عنوان اثر ویژه سوگواره انتخاب گردید.

سالک در ادامه با اشاره به فعالیت‌های انجمن شعر استاد عابد اظهار کرد: جلسات شعر انجمن عابد و انجمن شعر رضوی هر دو هفته یک بار روزهای چهارشنبه در تالار آوینی مجتمع فرهنگی ۲۹ بهمن تبریز برگزار می شود.

دبیر انجمن ادبی استاد عاب ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی ، چاپ کتاب، برگزاری جلسات شعرخوانی به مناسبت‌های مختلف از جمله برنامه‌های برگزار شده توسط انجمن ادبی استادعابد است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های برگزارشده توسط این انجمن محفل شعرخوانی «رسم دعبل» است که این مراسم شعر امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام است و دهه آخر ماه مبارک رمضان در تبریز و ایام ۲۸ صفر در مشهد برگزار می شود.

در این آیین در بخش شعر ترکی «رضا غلامپور» به عنوان نفر اول و «حسین فتاحی» به عنوان برگزیده معرفی شدند.

همچنین در بخش شعر فارسی «ابراهیم قبله آرباطان» به عنوان نفر اول، «حسن زرنقی» «رقیه هژبری»، «لیلا حسین‌نیا» و «شیوا فیروزی» به عنوان نفرات برگزیده شناخته شدند.

انتهای پیام
captcha