از نگرانی سازمان ملل تا دعوت آمریکا به خویشتنداری
کد خبر: 4049823
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
واکنش‌ها به حوادث مسجد الاقصی؛

از نگرانی سازمان ملل تا دعوت آمریکا به خویشتنداری

دولت آمریکا با ابراز نگرانی شدید از درگیری‌ها در قدس و مسجد الاقصی، از همه طرف‌های درگیر خواست تا خویشتن‌دار باشند. همزمان دبیرکل سازمان ملل نگرانی خود را ابراز و از همه طرف‌ها دعوت کرد تا از تشدید تنش جلوگیری کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از تی آر تی ورلد، در پی جنایات خشونت‌بار روز گذشته نیروهای اسرائیلی در مسجد الاقصی،  وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که خویشتن‌داری کرده و از اقدامات تحریک‌آمیز و لفاظی بپرهیزند و وضعیت تاریخی در مسجد الاقصی را حفظ کنند.

در بیانیه آمریکا آمده است: ما از مقامات فلسطینی و اسرائیلی می‌خواهیم تا برای کاهش تنش‌ها و تضمین امنیت همه همکاری کنند. این وزارتخانه تأکید کرد که تحولات را از نزدیک دنبال می‌کند و در تماس نزدیک با مقامات ارشد اسرائیلی و فلسطینی برای کاهش تنش‌ها خواهد بود.

اتحادیه اروپا نیز با ابراز نگرانی از تشدید تنش اخیر در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی و درگیری در مسجد الاقصی، خواستار احترام کامل به وضعیت موجود اماکن مقدس در شهر قدس شد. اتحادیه اروپا بر ضرورت توقف فوری خشونت و جلوگیری از تلفات بیشتر غیرنظامیان به عنوان اولویت تاکید کرد.

همزمان استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: دبیرکل نگرانی عمیق خود را نسبت به وخامت اوضاع امنیتی در قدس ابراز کرده و خواهان خویشتنداری همه طرف‌ها شده است.

در این بیانیه آمده که دبیرکل سازمان ملل از رهبران همه طرف‌ها می‌خواهد تا در حل و فصل مسائل مشارکت کنند و بر لزوم توقف اقدامات تحریک‌آمیز اکنون برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها تأکید کرد.

در این بیانیه تأکید شده است که دبیرکل خواستار حفظ و پایبندی به وضعیت قانونی فعلی اماکن مقدس در قدس اشغالی است.

مسجد الاقصی و شهر قدیمی قدس شاهد درگیری‌های خشونت‌آمیزی بود که از ساعات اولیه بامداد روز جمعه پس از یورش نیروهای اسرائیلی به مسجد الاقصی و سرکوب نمازگزاران در داخل مسجد آغاز شد و طی آن نیروهای اشغالگر اسرائیل ۱۵۳ تن را زخمی و حدود ۴۰۰ جوان فلسطینی را بازداشت کردند.

کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، امارات عربی متحده، عراق، کویت و تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌های جداگانه، ضمن محکومیت حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی حمایت خود از مردم فلسطین را اعلام کردند.

پاکستان نیز تجاوز نیروهای رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی را به شدت محکوم و اعلام کرد این تجاوز، نقض فاحش قوانین حقوق بشر در ماه مبارک رمضان است. سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای از تشدید خشونت‌ها توسط رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف فلسطین اشغالی ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: این حمله وحشیانه به نمازگزاران به ویژه در ماه مبارک رمضان، نقض فاحش همه هنجارهای بشردوستانه و قوانین حقوق بشر است.

 وزارت خارجه ترکیه هم با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کشته شدن 7 فلسطینی از جمله یک کودک توسط نیروهای اسرائیل در شهر جنین و شهرهای مختلف و همچنین زخمی‌شدن شماری از نمازگزاران در مسجدالاقصی در پی یورش این نیروها، غیرقابل قبول بوده و به شدت محکوم می‌کنیم.

وزارت خارجه ترکیه ضمن ابراز نگرانی از افزایش تنش در روزهای اخیر در این منطقه، بر ضرورت عدم اجازه به توسل به اقدامات تحریک‌آمیز و خطرناک نسبت به موقعیت مقدس مسجدالاقصی در این برهه حساس تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha