تبدیل نمایشگاه قرآن به مجموعه جشنواره‌ها
کد خبر: 4049918
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱
قالیباف پیشنهاد داد:

تبدیل نمایشگاه قرآن به مجموعه جشنواره‌ها

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن پیشنهاد داد تا این فضای معنوی از حالت نمایشگاهی به مجموعه جشنواره‌ای تبدیل شده و از تمامی ظرفیت‌های هنری کشور استفاده شود. وی تأکید کرد که این مهم تنها با ظرفیت وزارت ارشاد قابل تحقق نیست و همه مسئولان از جمله مجلس شورای اسلامی باید به آن اهتمام ورزند.

محمدباقر قالیبافبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی امروز، 27 فروردین با حضور در آیین افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ضمن آرزوی قبولی عبادات و تبریک میلاد حضرت امام حسن مجتبی(ع) گفت: گرامیداشت یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در این دوره از نمایشگاه، گرانبهاست، چرا که همه ما مدیون شهدا و مجاهدت‌های آنها و جانبازان عزیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه دو سال از برگزاری نمایشگاه قرآن محروم بودیم، افزود: جا دارد در اینجا یادی کنیم از کادر درمانی که در این راه مجاهدت کرده و شهدایی را تقدیم کردند تا اینکه امروزه شاهد برگشت سلامتی مردم و جامعه و برگزاری چنین نمایشگاه در ابعاد مختلف هستیم و این نبود مگر با درایت و مدیریت درست و دقیق دولت‌مردان عزیز.

قالیباف ادامه داد: ماه رمضان، ماه خدا، ماه پرخیر و برکت و ماه خودسازی است. بدون شک همین ماه خودسازی، مهمترین پایه و اساس برای جامعه‌سازی ما است. برخی از بزرگان دین بر این باور هستند که این ماهیست که دل‌ها و عقل‌ها آنچنان آماده می‌شوند که بتوانند فهم و درکی از قرآن و شب قدر داشته باشند. این ماه فرصت بزرگ برای ما است.

وی با تأکید بر اینکه ماه رمضان، بهار مؤمنین و فرصت خودسازی است، بیان کرد: همه ما باید قدر این ماه را بدانیم و خوشا به حال افرادی که در طول سال و به ویژه در ماه‌های رجب و شعبان، مقدمات ورود به این ماه الهی و ماه خودسازی را در خودشان به وجود می‎‌آورند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قرآن دربردارنده پیام برای زنده‌دلان جامعه است و این شرایطی را از بُعد فردی و اجتماعی برای همه ما فراهم می‌کند. بنابر این این فرصتی است که در این ماه برای ما ایجاد شده است و باید قدر بدانیم تا ذخیره‌ای باشد که هم خودمان به صورت فردی و همه با پایه‌گذاری تک تک ستون‌های جامعه، جامعه‌سازی کنیم. بنابر این جامعه‌‍سازی را با شناخت دقیق از مکتب قرآن پیش ببریم.

وی ادامه داد: این ماه، به اندازه‌ای ماه عزیز و برخاسته از معنویت است که خود به خود به جامعه آرامش می‌دهد و روح افراد را متوجه فطرت اصلی آنها می‌کند تا در تمام شئونات زندگی به خودمان توجه کنیم و در جامعه آثار آن را می‌بینیم. چنانکه در دوره‌ای که در نیروی انتظامی فرصت خدمت داشتم (این را با عدد و رقم عرض می‌کنم)، معنویت ماه مبارک رمضان و پاکی این ماه، همیشه اینگونه بوده است که بیش از 70 درصد جرائم کاهش پیدا می‌کرد و این بدون انجام اقدامی در پیشگیری از جرم نسبت به ماه‌های دیگر سال بوده است.  

قالیباف بیان کرد: این نشان می دهد این ماه چه اندازه عزیز است و موجب توجه به قرآن و فرهنگ قرآنی و استفاده از این ظرفیت و آموزه‌های قرآن به صورت فردی و جمعی است و نمایشگاه قرآن موجب اثرگذاری بیشتر آن می‌شود.  

وی افزود: اگر امروزه انقلاب اسلامی با این عظمت در مقابل مبارزه با مستکبرین و ستم‌ستیزی ملت‌ها می ایستد به دلیل روح آزادگی و روح خداشناسی ملت است. بنابر این هر آنچه که حق باشد و نفع برای بشریت داشته باشد همواره در زمین هم ماندگار است و با ثبات ادامه پیدا می‌کند. ایستادگی امروز انقلاب اسلامی نیز به برکت مکتب و باورهای قرآنی، ارزش‌های قرآنی و اعتقاد به سنت‌های الهی و همراهی و مردمی بودن انقلاب است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تحمل، صبر و مقاومت ملت برخاسته از نور قرآن است که در دل جامعه قرار گرفته است. لذا ضمن تشکر از همه دست‌اندرکارانی که برای برپایی نمایشگاه کشیدند، پیشنهاد می‌دهم که نمایشگاه قرآن از حالت نمایشگاهی به مجموعه جشنواره‌ای تبدیل شود.

قالیباف با اشاره به 30 روز روزه‌داری با ویژگی‌هایی که خداوند در این ماه قرار داده است، اضافه کرد: این ماهیست که قرآن در آن نازل شده است. قرآن کتاب زندگیست همانطور که به حق شعار این دوره «قرآن کتاب امید و آرامش» انتخاب شده است. با این پیشنهاد از تمام ظرفیت‌های موجودی که در کشور مخصوصا در عرصه هنر داریم، استفاده می‌شود. بنابر این با تکیه و اولویت دادن به ظرفیت‌های مردمی در حوزه هنر (که فرصت‌های شکوفا شدن را پیدا نمی‌کنند و متأسفانه از این ظرفیت مردمی در جاهای مختلف غفلت کرده‌ایم) شاهد رشد و بالندگی خواهیم بود. بنابر این از این جهت تأکید می‌کنم که نگاه جشنواره‌ای با حضور مردم ماندگار می‌شود به ویژه اینکه به زبان زمان هر موضوع و هر پدیده‌ای را با ابزار مناسب خودش و با لباس فاخر هنر ارائه کنیم.

وی ادامه داد: ما زبان مشترک هنر را داریم که می‌تواند در ابعاد مختلف به میدان بیاید و یک ماه را به طور کامل، جشنواره‌ای داشته باشیم که بتواند آثار نشاط این جشنواره را در ابعاد مختلف زندگی از یک کودک تا یک فرد سالخورده در جامعه ببینیم. قطعا فرهنگ قرآنی منطبق با فطرت همه انسان‌ها و تمام قشرهای جامعه و همه جامعه مسلمانان در جهان و تمام آزادیخواهان است و در آنها اثرگذار است.  

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته این موضوع تنها از وزارت ارشاد بر نمی‌آید این نیازمند یک تصمیم و اراده و باور در مجموعه مسئولان در سطوح بالاست. از جمله خود ما در مجلس شورای اسلامی باید پیش‌‎بینی‌های لازم در قوانین و اعتبارات را انجام دهیم. مقام معظم رهبری بارها بر موضوع قرآن و فرهنگ قرآنی و ترویج این فرهنگ که در حقیقت ترویج معنویت و نور و امید و زندگی و پاکی در جامعه است، تأکید داشته‌اند و بنده و امثال بنده باید به این موضوع توجه کنیم.

قالیباف با اشاره به فیلم یوسف پیامبر(ص) اثر زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور، گفت: این حرکت می‌تواند دارایی‌های بسیاری را در بعد معنوی و مادی کشور فراهم کند. امروزه در حوزه دانش بنیان‌های و صنایع خلاق (صنایع که متکی بر خلاقیت و مبتنی بر فرهنگ و اندیشه و فکر تولید می‌شود)، حرف‌های بسیاری می‌زنیم،  چه بهتر این خلاقیت برای دارایی‌های معنوی و مادی در جشنواره‌های اینچنین هزینه شود تا بتواند در زندگی همه جوامع و همه سنین مختلف اثرگذار باشد، به گونه‌ای که همه جامعه منتظر باشند که ماه مبارک رمضان توام با شادابی و نشاط زندگی فرا رسد.

وی  بیان کرد: این در یک قدمی ما است و باید دست در دست هم دهیم و در این مسیر حرکت کنیم و بدون شک آموزه‌های قرآنی است که زندگی مادی و معنوی همه بشریت را تأمین می‌کند.

قالیباف اضافه کرد: هر جا به موفقیت در جامعه رسیدیم، در گرو خداباوری و مردم‌باوری بوده است چه در پیروزی انقلاب اسلام، تداوم انقلاب، چه در دوران دفاع مقدس و چه امروزه در عرصه مسائل اقتصادی و ... و هر جا عدم موفقیت است در اینست که این دو ویژگی را رها کرده‌ایم.

وی با اشاره به نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به روز قدس توسط امام خمینی(ره) اظهار کرد: شاید بنده و امثال بنده برای چرایی انتخاب آخرین جمعه به عنوان این روز پی نبردیم. همان روحیه ستم‌ستیزی و روحیه مبارزه با ظلم و خداپرستی و توحید است که برخواسته از فرهنگ قرآنی و اهل بیت(ع) است. بدون شک مسئله فلسطین، مسئله اول اسلام بوده است. معتقدم حضرت امام این جمعه را انتخاب کردند که یک ماه روزه‌داری و انس با قرآن آنچنان این نور قرآن را در جوانان و مسلمانان زبانه کشیده است که امروزه می‌بینیم و موجب شده است تا از رژیم صهیونیست نفرت داشته باشند و با نیروی ستمگری مبارزه کنند. این فرهنگ قرآنیست که هم در حوزه دوستی و صلح و هم در مبارزه با ظالمان و ستمگران می‌ایستد و باید از این فرصت، حداکثر استفاده را داشته باشیم و در ماه مبارک رمضان این فرصت را مغتم بشماریم.

وی ادامه داد: پیشنهادی که مطرح شد شاید نقدها یا پیشنهادات دیگری را داشته باشید که می‌تواند مؤثر و اثرگذار باشد تا حرکت‌های لازم ایجاد شود. متأسفانه خیلی از اوقات برای توجه دادن به مسائل ایجابی و فرهنگی درگیر مسائل تدوین آیین‌نامه و ... هستیم که خروجی فرهنگی ندارد و چه بسا به جای تدوین در این نوع برنامه‌ها، طرح‌ها و فرصت‌های اینچنینی را از دست می‌دهیم به جای اینکه اجازه دهیم فرصت‌ها در اختیار جوانان مؤمن و دل داده به فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) قرار گیرد.

قالیباف بیان کرد: امیدوارم اتفاقات بزرگی را در حوزه های ایجابی و توسعه معروف برای مبارزه با منکر انتخاب کنیم و حتما روش شایسته‌تری برای تحقق فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) در جامعه خودمان داشته باشیم که اثرگذاری مضاعفی دارد.

یادآوری می‌شود، بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از 27 فروردین به مدت دو هفته در مصلای تهران پذیرای علاقه‌مندان به کلام وحی خواهد بود. این نمایشگاه در ۴۵ بخش و ۴۰ هزار مترمربع وسعت هر شب از ساعت ۱۷ تا ۲۳:۳۰ میزان شهروندان است.

همچنین به موازات نمایشگاه حضوری، نمایشگاه مجازی قرآن کریم نیز به نشانی iqfa.ir برپا شده است.

انتهای پیام
captcha