گزارش ایکنا از مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن
کد خبر: 4049943
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰

گزارش ایکنا از مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، امروز 27 فروردین مصادف با چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان با حضور مسئولان کشوری و فعالان قرآنی در مصلای تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، عصر امروز شنبه 27 فروردین‌ماه با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از فعالان قرآنی ‌در مصلای تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، هادی موحد امین، نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال 1400 به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت. پس از وی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با دعوت مجری مراسم در پشت تریبون قرار گفت و به بیان جزئیاتی از بیست و نهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن پرداخت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: پیشنهاد بنده هم این بود که حتماً این دوره را حضوری برگزار کنیم، چون مردم و جامعه دینی ما به شدت نیازمند چنین مجامع قرآنی هستند و تعطیلی چنین نمایشگاهی حتماً تأثیرات منفی را در دل مشتاقان دارد، لذا با عنایت اهل بیت(ع) و همت بالای دوستان و همکاران در معاونت قرآن و عترت و مخصوصاً جناب آقای دکتر معاف، اینکار به سرانجام رسید و افتتاحیه در حال انجام است.

اسماعیلی افزود: ما ابتدا پیش‌بینی می‌کردیم هجده هزار متر برای اینکار اختصاص دهیم، اما هرچه جلوتر آمدیم و با دعوت از مؤسسات مختلف قرآنی، الان چهل هزار متر در چهل و پنج بخش مجزا در اختیار این عزیزان و فعالان قرآنی قرار گرفته است. بخش‌هایی همانند بخش کودک و نوجوان فعالیت‌هایی ارزنده و طراحی زیبایی در این دوره از نمایشگاه دارند و انصافاً همه دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی به ما کمک کردند، لذا از همه این نهادها از جمله شهرداری، صدا و سیما، وزارتخانه‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکر می‌کنم که با نیت خیرخواهانه در این راه به ما کمک کردند.

گزارش ایکنا از مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: مخصوصاً از مؤسسات مردمی تشکر می‌کنم که در این حوزه به ما کمک کردند. در وزارت ارشاد دو هزار و پانصد موسسه قرآنی داریم که همگی اهتمام داشتند که امروز شاهد این نمایشگاه بزرگ با این شعار محوری یعنی «قرآن کتاب امید و آرامش» هستیم، چراکه جامعه ما امروز بیش از هر زمان به امید و آرامش نیاز دارد.

بخش جذاب دیگر در این مراسم پخش کلیپی تصویری شامل بخش‌هایی از اجرای ذاکر جوان اهل بیت(ع) سیدمحمد حسینی، در مسابقات استعدادیابی مداحی «وجیهأ بالحسین» در کشور عراق بود که به سه زبان فارسی، عربی و ترکی بود که حضار را به وجد آمد. سپس سیدمحمد حسینی، ذاکر نوجوان و چهارده ساله اهل بیت(ع) به روی صحنه رفت و به مولودی‌خوانی بسیار زیبا به مناسبت ولادت با سعادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) پرداخت و به راستی که حضار را به وجد آورد و با تشویق آنان مواجه شد.

در بخش دیگر این مراسم از محمدرضا جاهدی‌نیا، حافظ کل قرآن و نماینده ایران در سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، تجلیل شد. محمدرضا جاهدی‌نیا، شرکت‌کننده رشته حفظ کل قرآن کریم در سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان است که در مرحله فینال این دوره از مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه، در اتفاق عجیب و بی‌سابقه‌ای با اقرار خود، رتبه اولی مسابقات قرآن را از دست داد و حتی جزو سه نفر رتبه نخست نیز قرار نگرفت.

محمدرضا جاهدی نیا

این دوره از مسابقات بین‌‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت غیر حضوری و دریافت آثار شرکت‌کنندگان برگزار شد. فیلم اجرای جاهدی‌نیا به هنگام پخش برای هیئت داوران، دارای اشکالی بوده است که جاهدی‌نیا با ابراز آن از آن رتبه باز ماند، اما تحسین همگان را به دلیل این کار اخلاقی برانگیخت.

در بخش پایانی این مراسم نیز محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه دو سال از برگزاری نمایشگاه قرآن محروم بودیم، گفت: جا دارد در اینجا یادی کنیم از کادر درمانی که در این راه مجاهدت کرده و شهدایی را تقدیم کردند تا اینکه امروزه شاهد برگشت سلامتی مردم و جامعه و برگزاری چنین نمایشگاه در ابعاد مختلف هستیم و این نبود مگر با درایت و مدیریت درست و دقیق دولت‌مردان عزیز. ماه رمضان، ماه خدا، ماه پرخیر و برکت و ماه خودسازی است. بدون شک همین ماه خودسازی، مهمترین پایه و اساس برای جامعه‌سازی ما است. برخی از بزرگان دین بر این باور هستند که این ماهیست که دل‌ها و عقل‌ها آنچنان آماده می‌شوند که بتوانند فهم و درکی از قرآن و شب قدر داشته باشند. این ماه فرصت بزرگ برای ما است.

وی با تأکید بر اینکه ماه رمضان، بهار مؤمنین و فرصت خودسازی است، بیان کرد: همه ما باید قدر این ماه را بدانیم و خوشا به حال افرادی که در طول سال و به ویژه در ماه‌های رجب و شعبان، مقدمات ورود به این ماه الهی و ماه خودسازی را در خودشان به وجود می‎‌آورند.

گزارش ایکنا از مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

قالیباف افزود: اگر امروزه انقلاب اسلامی با این عظمت در مقابل مبارزه با مستکبرین و ستم‌ستیزی ملت‌ها می ایستد به دلیل روح آزادگی و روح خداشناسی ملت است. بنابر این هر آنچه که حق باشد و نفع برای بشریت داشته باشد، همواره در زمین هم ماندگار است و با ثبات ادامه پیدا می‌کند. ایستادگی امروز انقلاب اسلامی نیز به برکت مکتب و باورهای قرآنی، ارزش‌های قرآنی و اعتقاد به سنت‌های الهی و همراهی و مردمی بودن انقلاب است. تحمل، صبر و مقاومت ملت برخاسته از نور قرآن است که در دل جامعه قرار گرفته است. لذا ضمن تشکر از همه دست‌اندرکارانی که برای برپایی نمایشگاه کشیدند، پیشنهاد می‌دهم که نمایشگاه قرآن از حالت نمایشگاهی به مجموعه جشنواره‌ای تبدیل شود.

وی ادامه داد: ما زبان مشترک هنر را داریم که می‌تواند در ابعاد مختلف به میدان بیاید و یک ماه را به طور کامل، جشنواره‌ای داشته باشیم که بتواند آثار نشاط این جشنواره را در ابعاد مختلف زندگی از یک کودک تا یک فرد سالخورده در جامعه ببینیم. قطعاً فرهنگ قرآنی منطبق با فطرت همه انسان‌ها و تمام قشرهای جامعه و همه جامعه مسلمانان در جهان و تمام آزادیخواهان است و در آنها اثرگذار است.

گزارش ایکنا از مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

یادآوری می‌شود، بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از امروز به مدت دو هفته در مصلای تهران پذیرای علاقه‌مندان به کلام وحی خواهد بود. این نمایشگاه در ۴۵ بخش و ۴۰ هزار مترمربع وسعت هر شب از ساعت ۱۷ تا ۲۳:۳۰ میزان شهروندان است.

همچنین به موازات نمایشگاه حضوری، نمایشگاه مجازی قرآن کریم نیز به نشانی iqfa.ir برپا شده است.

انتهای پیام
captcha