برگزاری شب قرآن در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی + عکس
کد خبر: 4050698
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴

برگزاری شب قرآن در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی + عکس

مراسم شب قرآن در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به منظور تجلیل از رتبه‌آوران این دانشگاه در جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، با حضور علیرضا زالی، رئیس این دانشگاه برگزار شد.

برگزاری شب قرآن در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / تجلیل از رتبه‌آوران جشنواره قرآنی + عکس

به گزارش ایکنا، شب قرآن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شب گذشته 29 فروردین‌ماه با رویکرد تجلیل از مقام‌آوران این دانشگاه در بیست‌ و ششمین جشنواره قرآن و ‌عترت وزارت بهداشت(هنوز اختتامیه این مسابقات برگزار نشده است) و با حضور علیرضا زالی، رئیس این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علیرضا امانی،‌ نفر اول رشته قرائت بیست و ششمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بیان نکاتی پرداخت.

ارتقای رتبه‌آوران قرآنی در سال‌های اخیر 

سمیه اسماعیلی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ما در دانشگاهی هستیم که اساتید، دانشجویان و‌ کارکنان آن دغدغه توجه به قرآن را دارند و امیدوارم با برنامه‌ریزی بهتر، هر سال پربارتر از سال گذشته شاهد درخشش فعالان این حوزه باشیم.

وی به آیه ۹ سوره مبارکه اسرا اشاره کرد و افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید که قرآن به مومنانی‌ که اعمال صالح انجام می‌دهند، بشارت پاداش بزرگ الهی می‌دهد. بر اساس این ‌وعده الهی این پاداش الهی گوارای وجودتان باشد.

اسماعیلی با بیان اینکه در بیست و ششمین جشنواره قرآن و عترت ۴۰۱ نفر در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شرکت کردند، تصریح کرد: این افراد در شش بخش ادبی، پژوهشی، معارفی، آوایی، هنری و فناوری شرکت کردند.

برگزاری شب قرآن در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / تجلیل از رتبه‌آوران جشنواره قرآنی + عکس

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ۲۱۲ نفر از افراد شرکت‌کنندگان در جشنواره قرآن و عترت حائز رتبه شدند، گفت: ۷۷ نفر در بخش معارف، ۷۴ نفر در بخش آوایی، ۱۳ نفر در بخش ادبی، ۱۶ نفر در بخش پژوهش، ۳۰ نفر در بخش هنری و ۲ نفر در بخش فناوری رتبه کسب کردند که از این بین ۱۲ نفر حائز رتبه کشوری شدند. ۹ نفر از آنها از بین دانشجویان و ۲ نفر از بین کارکنان و یک نفر از بین اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی هستند.

اسماعیلی همچنین به ارتقای فعالان قرآنی در این دانشگاه اشاره و به مقایسه مقام‌آوران این دانشگاه در سال جاری نسبت به سال گذشته، گفت: ما در رتبه‌بندی افراد حائز رتبه امسال نسبت به سال ۹۹ شاهد رشد بودیم؛ به طوری که در سال ۹۹ رتبه نخست کشوری نداشتیم، اما امسال چهار نفر حائز این را رتبه شدند. رتبه دوم نیز در سال ۹۹ و سال جاری ۲ نفر بودند که بدون تغییر باقی مانده است.

وی بیان کرد: در زمینه رتبه سوم ‌کشوری نیز تعداد مقام‌آوران از چهار نفر در سال 99 به شش نفر در دوره اخیر افزایش یافته است که امیدواریم علاوه بر اینکه در همه امور قرآن را سرلوحه قرار دهیم، در آیات الهی نیز تدبر‌ کرده ‌و با رهنمون‌های الهی شاهد رشد در عرصه‌های دینی و قرآنی باشیم.

اجرای گروه هم‌خوانی مدیحه‌سرایی الغدیر و نیز نغمه‌خوانی محمد گلریز از دیگر بخش‌های این مراسم بود. همچنین در بخشی از این مراسم اسماعیل آذر، استاد زبان و ادبیات فارسی نیز به بیان نکاتی پرداخت.

قرآن تفکر بطلمیوسی را در هم شکست

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز به بیان سخنانی پرداخت. وی با اشاره به اینکه امروز محفل انسی حاصل شد و شأن این برنامه قدردانی از مقام‌آوران قرآنی است، گفت: ما در جلسه اخیر شورای فرهنگی به امور قرآنی اشاره کردیم و امیدواریم بتوانیم در ترویج فرهنگ قرآنی در دانشگاه موثر باشیم؛ چرا که با توجه به تهاجم ‌فرهنگی مهم‌ترین راهکار برای در امان ماندن از آن، تمسک به قرآن است.

وی به نگاه موسیقایی به قرآن ‌اشاره کرد و افزود: طنینی که این آیات دارند به گونه‌‌ای است که هارمونی موسیقایی بی‌بدیلی‌ دارد. پیوست موسیقیایی در قرآن مشابه ندارد. این امر در حالی است که قرآن در زمان و شرایطی نازل شد که عرب، پرداختن به شعر و قصیده‌های بلند را افتخار می‌دانست. قرآن به عنوان کلام خدا که معجزه پیامبر(ص) است در این خاستگاه شکل گرفته است.

برگزاری شب قرآن در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / تجلیل از رتبه‌آوران جشنواره قرآنی + عکس

زالی با بیان اینکه در آن دوره حتی دشمنان اسلام اذعان داشتند که کلامی شبیه قرآن نمی‌توانند بیاورند، گفت: همه آرایه‌های ادبی در قرآن آورده شده است. به همین دلیل ساختار قرآن در هیچ کدام از آرایه‌ها‌ نمی‌گنجد و از ظرافت نظم گرفته تا آزادی عمل در نثر و لطافت را در اصول می‌توان در آیات الهی جست‌وجو کرد‌.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در هر سوره قرآن هم یک حُسن مطلع دارید و هم یک حُسن ختام، گفت: گاهی اوقات از معجزات برجسته قرآن زیبایی موسیقایی آن است. هندسه ‌موسیقایی قرآن بی‌نظیر است ‌که باید به آن توجه کرد.

وی به امور علمی قرآن هم اشاره کرد و افزود: قرآن کتاب انسان‌سازی و هدایت است. اما این امر به معنای آن نیست که نکات علمی را در قرآن نادیده بگیریم. در آیات الهی بسیاری از دانش‌های امروز وجود دارد. ۶ بار در قرآن «علق» آمده است. در اولین گام شکل‌گیری جنین به این امر اشاره می‌شود. هسته جنینی به جداره‌ رحم آویزان می‌شود. این امر با دانش امروز با عنوان لانه‌گزینی جنین تطابق دارد.

زالی ادامه داد: هسته‌های استخوانی زودتر از سایر اجزای جنین تشکیل می‌شود که قرآن در آن زمان به صورت واضح این امر را توضیح داده است و ما بعد از سال‌ها این را درک کرده‌ایم. هنوز هم موارد بسیاری در قرآن وجود دارد که برای ما ناشناخته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نگاه آفرینش زمینی در قرآن گفت: در زمانی که قرآن نازل شد، تفکر بطلمیوسی حاکم بود. تفکری نفوذناپذیر که معتقد بود خورشید به دور زمین می‌چرخد و‌ آسمان‌ها ‌‌و کرات در هم‌تنیده‌اند. قرآن این نگاه را در هم شکست.

برگزاری شب قرآن در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / تجلیل از رتبه‌آوران جشنواره قرآنی + عکس

وی افزود: در جایی که قرآن می‌گوید کواکب‌ برای زینت آسمان‌ها است، یا وقتی قرآن درباره ابر صحبت می‌کند، نگاه بطلمیوسی از هم ‌پاشید. در زمانی که قرآن نازل شد، نگاه درباره حرکت بادها ابتدایی بود ‌و معتقد بودند که فرشتگان موکل هستند که به هر سمتی فوت کنند، باد می‌وزد. اما قرآن ثابت کرد که این حرکت متفاوت است و کروی انجام می‌شود و از همانجا مشخص شد زمین نیز کروی است.

زالی در ادامه با اشاره به میوه‌هایی که در قرآن آمده است، اظهار کرد: خرما، انجیر و زیتون خاصیت آنتی اکسیدان دارند. خدا شش بار لغت شفا را در آیات الهی آورده است. در حوزه سلامت ۶۷ سوره قرآن به مضامینی مبتنی بر سلامت اشاره دارد که ۱۰۱ آیه به سلامت اجتماعی از پرهیز از تمسخر دیگران تا سنجش و توزیع اشیا و عدالت‌ورزی توجه کرده و ۹۴ آیه به سلامت روانی پرداخته است. این ویژگی منحصر به فرد قرآن است که باید مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha