خشوع، تقوا و فروتنی مؤمن مهم‌ترین فلسفه دعا است
کد خبر: 4051046
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹

خشوع، تقوا و فروتنی مؤمن مهم‌ترین فلسفه دعا است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرزامحمدی،کارشناس مذهبی گفت: برای اینکه انسان‌ها هدایت شوند و راه درست و سعادت را گم نکنند خداوند به واسطه انبیا مشعلی به نام دعا در اختیار مسلمانان قرار داده است که باعث می‌شود انسان در برابر خدا اظهار خشوع، تقوا و فروتنی کند و این مهم ترین فلسفه دعا است.

واعظ وسخنران مذهبی سیستان و بلوچستانبه گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرزامحمدی، کارشناس مذهبی، طی سخنانی در شامگاه، 30 فروردین با اشاره به فلسفه و کثرت دعا در اعمال مؤمنین، گفت: انسان در هیچ شأنی از شئون مادی‌ و معنوی، دنیوی، اخروی، فردی و اجتماعی بیگانه از دعا نباید باشد، زیرا هیچ عبادتی به گستردگی دعا نیست.

وی با تأکید بر این مطلب که نماز فریضه‌ای واجب برای مسلمانان است، ادامه داد: روزه گرفتن در طول سال یک ماه است، که باید در آن به واجب شرعی عمل شود در حالیکه برای دعا کردن باید هر روز دعا کنیم و منوط به ساعت و لحظه خاصی نیست چرا که‌ با دعا خدا یک روز را بیشتر به عمر ما اضافه می‌کند.

این کارشناس مذهبی در استان سیستان‌وبلوچستان با تأکید بر این مطلب که قبل از تولد تا بعد از تولد همه، حتی برای ورود به بهشت هم با دعا وارد می‌شویم، ادامه داد: پیغمبراکرم(ص) به کسانی که اهل دعا باشند بشارت داده است محال است که بدبخت بشود و یا به هلاکت برسد و این مهم نشان دهنده این پیام است که پروردگار عالم بندگان خود را رها نکرده است.

میرزامحمدی دلیل بازگشت انسان به مدار آفرینش را علت ذکر شدن دعا در همه مسائل عنوان و تصریح کرد: انسان در همه حوزه‌ها فقیر خدا است، دعا انسان را به این فقر ذاتی برمی‌گرداند، به تعبیر دیگر انسان به این استعدادی که خدا بر مبنای او، آدمی را آفرید برمی‌گرداند.

این سخنران با اشاره به اینکه انسان اهل نابودی است، وقتی انسان خودش را نسبت به خدا بی‌نیاز تلقی‌ کند، بنا به گفته قرآن آدمی طغیان می‌کند، گفت: خداوند انسان را بی‌نیاز نیافریده است، اگر انسان این فقر درونی خود را فراموش کند که علت فراموشی آن هم،  دنیا است، وقتی انسان گرفتار خوشی‌های دنیا می‌شود، فقر ذاتی که فطری است را فراموش می‌کند، فکر می‌کند که‌ شخص مهمی‌ شده، همین که انسان توهم بی نیازی به او وارد شود طغیان می‌کند، انسان در طغیان و سرکشی ادعای بزرگی می‌کند، بر این اساس خدا کتاب قرآن را برای قرائت و بهره‌مندی انسان قرار داد تا به واسطه این کتاب الهی انسان طغیان نکند.

میرزامحمدی در پایان افزود: برای اینکه انسان‌ها هدایت شوند و راه درست و سعادت را گم نکنند و به طغیان و سرکشی نرسند خداوند به واسطه انبیاء مشعلی درست کرده به نام دعا، دعا باعث می‌شود انسان از این حالت خود دوری کند و در برابر خدا اظهار خشوع، تقوا و فروتنی کند که این مهم‌ترین فلسفه دعا است.

انتهای پیام
captcha