بیانات رهبر انقلاب در جمع قرآنیان؛ آغازگر مسیر جدید در تلاوت
کد خبر: 4052054
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
مهدی قره‌شیخلو در گفت‌وگو با ایکنا:

بیانات رهبر انقلاب در جمع قرآنیان؛ آغازگر مسیر جدید در تلاوت

پیشکسوت قرآنی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه قرآنی در طلیعه ماه رمضان، گفت: ایشان فرمودند که باید تلاوت قرآن حالت ذکر برای شنونده داشته باشد و باعث افزایش ایمان مستمع شود. به نظرم این سخن می‌تواند مسیر جدیدی را به روی جریان قرائت باز کند.

مهدی قره‌شیخلو، پیشکسوت قرآنی کشور

آغاز بهار قرآن برای اهالی تلاوت کلام وحی با حلاوتی وصف‌ناشدنی همراه است اما این حلاوت زمانی صد چندان می‌شود که به دیدار با مقام معظم رهبری مزین شود؛ دیداری که هر سال پس از آن افق‌های جدیدی به روی فعالان این عرصه گشوده می‌شود. رمضان سال ۱۴۰۱ برای اهالی قرآن متفاوت‌تر از هر سال دیگری بود. بیانات مبسوط مقام معظم رهبری درباره نکات فنی تلاوت و نیز تمجید از قاریان ایرانی باعث شور و هیجان مضاعف حاضران و جامعه قرآنی شد. به همین دلیل ایکنا بر آن شد تا درباره این دیدار با برخی اساتید، پیشکسوتان و فعالان قرآنی گفت‌وگو کند.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با مهدی قره‌شیخلو، پیشکسوت قرآنی، را می‌خوانید.

ایکناـ نخستین روز ماه مبارک رمضان برای جامعه قرآنی همراه با یک سنت است و از قاریان و حافظان گرفته تا مدیران این حوزه با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند. امسال نیز در طلیعه ماه مبارک و پس از دو سال وقفه و برگزاری این دیدار به صورت مجازی، شاهد حضور جمعی از فعالان قرآنی در محضر رهبر معظم انقلاب بودیم. شما هم در این جمع حضور داشتید. از حس و حالتان در این دیدار بگویید.

آدم احساس غرور می‌کند که شخص اول مملکت به قرآن اهتمام، احاطه و تسلط دارند. بعد از دو سال دیدار مجازی، به نظر می‌رسید معظم‌له حس و حال دیگری داشتند و صحبت‌هایشان بیانگر همین امر بود. ایشان فرمودند که تلاوت قرآن باید برای شنونده حالت ذکر داشته باشد و باعث افزایش ایمان مستمع شود که می‌تواند مسیر جدیدی را به روی جریان قرائت بگشاید. لذا باید قاریانی که به صورت تخصصی این کار را دنبال می‌کنند و عزیزانی که می‌خواهند در این مسیر قدم بگذارند و مسئولان قرآنی کشور به این موضوع نگاه خاصی داشته باشند. مقام معظم رهبری در طول 40 سال مباحث مهمی را مطرح فرموده‌اند که این رهنمودها بایدعملی شود و روی زمین نماند.

ایکناـ فکر می‌کنید صحبت‌های مقام معظم رهبری بیشتر خطاب به کدام دسته از فعالان قرآنی بود؟

ایشان دو گروه را مورد خطاب قرار دادند؛ مسئولان کشور و مردم. متأسفانه موضوع قرآن اولویت اول بسیاری از مسئولان نیست و آن‌طور که باید اهتمام و حمایت نداشته‌ و نتوانسته‌اند امکانات لازم را فراهم کنند. آنان به وظایف خود در قبال قرآن عمل نمی‌کنند. به جرئت می‌توان گفت که مقام معظم رهبری تنها کسی است که تمام‌قد در میدان حاضر شده و از هر فرصتی برای جدی گرفته شدن قرآن استفاده کرده است.

مردم نیز باید به قرآن اهتمام لازم را داشته باشند. بارها گفته‌ام که مردم در ماه محرم بسیج می‌شوند تا عزای امام حسین(ع) را باشکوه برگزار کنند و هر کسی که امکان و توانی داشته باشد مشارکت می‌کند. اگر در راه قرآن کریم نیز چنین اقدامی در ماه رمضان صورت می‌گرفت، همه چیز درست می‌شد. چرا این اتفاق در ماه رمضان رخ نمی‌دهد؟ مگر از پیامبر اکرم(ص) روایت نداریم که فرمودند؛ هیچ وقت بین اهل بیت(ع) و قرآن جدایی نیست و این دو همیشه با هم هستند. امیدوارم فرمایش رهبری مسیر جدیدی را برای مسئولان کشور و مردم باز کند تا احساس تکلیف بیشتری کنند و پرچم قرآن را بالا بگیرند.

ایکنا ـ به نظر شما در چه صورت امکان اجرای بهتر بیانات رهبری وجود دارد؟

بله، ابتدا باید مسئولان رویه فعلی را تغییر دهند. سال‌هاست که این سؤال برایم مطرح است که چرا رفتارهای مقام معظم رهبری در قبال قرآن الگوی مسئولان نمی‌شود. آنان نمی‌توانند از مقام معظم رهبری الگوبرداری و حداقل سالی یک بار با جامعه قرآنی دیدار کنند تا متوجه وضعیت قرآنی کشور شوند. اگر مسئولان مدعی تبعیت از ولایت هستند، این ادعا باید در عمل نیز اجرا شود. لذا برای تحقق سخنانشان، تغییر نگرش مسئولان نیاز است. مردم نیز به مسئولین نگاه می‌کنند و می‌بینند که چه چیزهایی برای آنها مهم است. در حوزه قرآن کارهای خوبی انجام شده است، اما مشکلات بسیاری مانند ساختارهای متعدد، ناهماهنگی‌ها و موازی‌کاری‌ها وجود دارد. مقام معظم رهبری بیش از 20 سال قبل فرمودند مملکتی که مدعی قرآنی بودن است،‌ همه مردم آن باید قرآن را به درستی روخوانی کنند. مسئولان برای این مطالبه چه کردند؟

من بیش از 20 سال مسئولیت قرآنی داشته‌ام و حداقل در دو دستگاه از سه دستگاهی که مدعی قرآن هستند (وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و سازمان اوقاف) کار کرده‌ام و بارها گفته‌ام که قرآن اولویت اول هیچ‌کدام از آنها نیست. با این وضع قرآن در کشور توسعه پیدا نمی‌کند و باید این وضع اصلاح شود. همچنین بسیج مردم و تشویق آنان برای استفاده از فرصت‌ها اهمیت دارد.

بعد از دیدار جامعه قرآنی با یکی از اساتید صحبت می‌کردم. ایشان گفتند که خدا حق دارد در قیامت ما را توبیخ کند، زیرا با وجود رهبری که این‌قدر برای قرآن مایه می‌گذارد نتوانسته‌ایم برای آن کار کنیم و از این فرصت طلایی استفاده‌ای نبرده‌ایم. پس انتظار می‌رود که برخی حوزه‌ها به دلیل نزدیکی به مقام معظم رهبری برای تحقق منویاتشان جدی‌تر عمل کنند و پیگیرتر باشند، اما توجه لازم وجود ندارد.

ایکنا ـ اگر ممکن است کمی جزئی‌تر به مواردی که مورد نظرتان است اشاره کنید.

وقتی قله‌ها از سوی ایشان تبیین می‌شود، جامعه باید تلاش کند و بسیج شود تا به قله‌ها برسد. ایشان کار خود را درست انجام می‌دهند، ولی مشکل از ماست که این موضوع را جدی نمی‌گیریم و سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم. قرآن در کشور ما بیشتر شعار است. موقعی که می‌خواهیم گزارشی ارائه کنیم، خوب حرف می‌زنیم، اما موقع توزیع امکانات، قرآن ته جدول است و کسی به فکر مشکلات این حوزه نیست. در زمان شیوع کرونا دولت برای اقشار آسیب‌دیده طرح‌های حمایتی را اجرا کرد، اما برای قرآنی‌ها چه کاری انجام شد؟ البته دستگاه‌های مسئول هم به وظایف خود عمل نمی‌کنند؛ چه دستگاه‌هایی که مسئولیت مستقیم دارند و چه دستگاه‌های سیاستگذار؛ امیدوارم این صحبت‌ها جهت‌گیری‌ها را تغییر دهد و جدی‌تر وارد عرصه شویم و از فرصت‌ها استفاده کنیم.

سمیه عیادی

انتهای پیام
captcha