چالشی در حوزه قرائت قرآن که با بیانات رهبر انقلاب برطرف شد
کد خبر: 4055056
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹
منصور قصری‌زاده بیان کرد:

چالشی در حوزه قرائت قرآن که با بیانات رهبر انقلاب برطرف شد

مدیر رادیو قرآن با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان قرآنی در طلیعه ماه رمضان گفت: اشاره ایشان به هنرمند بودن قاریان برایم جالب بود، زیرا نگاه هنری به قرائت یک بحث کاملاً تخصصی است، چرا که پیش از این اگر افرادی می‌خواستند موضوع هنر را در کنار قرآن مطرح کنند، با توجه به آوایی بودن آن از مطرح کردنش امتناع می‌ورزیدند.

منصور قصری‌زاده قاری بین المللی و مدیر رادیو قرآن

آغاز بهار قرآن برای اهالی تلاوت کلام وحی با حلاوتی وصف‌ناشدنی همراه است، اما این حلاوت زمانی صد چندان می‌شود که به دیدار با مقام معظم رهبری مزین شود؛ دیداری که هر سال پس از آن افق‌های جدیدی به روی فعالان این عرصه گشوده می‌شود. رمضان سال ۱۴۰۱ برای اهالی قرآن متفاوت‌تر از هر سال دیگری بود. بیانات مبسوط رهبر انقلاب درباره نکات فنی تلاوت و نیز تمجید از قاریان ایرانی باعث شور و هیجان مضاعف حاضران و جامعه قرآنی شد. به همین دلیل ایکنا بر آن شد تا درباره این دیدار با برخی اساتید، پیشکسوتان و فعالان قرآنی گفت‌وگو کند. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با منصور قصری‌زاده، مدیر رادیو قرآن، را می‌خوانید.

ایکنا ـ نخستین روز ماه مبارک رمضان برای جامعه قرآنی همراه با یک سنت است و از قاریان و حافظان گرفته تا مدیران این حوزه با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند. امسال نیز در طلیعه ماه مبارک و پس از دو سال وقفه و برگزاری این دیدار به صورت مجازی، شاهد حضور جمعی از فعالان قرآنی در محضر رهبر معظم انقلاب بودیم. شما هم در این جمع، که حاضران در آن بسیار کمتر از سال‌های گذشته بودند، حضور داشتید. از حس و حالتان در این دیدار بگویید.

پس از دو سال متمادی که توفیق حضور در محضر مقام معظم رهبری را نداشتیم، ‌امسال به صورت حضوری در محضر ایشان بودیم و از این جلسه بهره معنوی بردیم. البته فعالان قرآنی به برگزاری حضوری این جلسه بسیار علاقه‌مند بودند و با توجه به شرایط موجود و محدودیت‌ها، همه قرآنیان نتوانستند حضور یابند. همچنین به دلیل اهمیت قرائت و موضوعیت آن برای رهبری، ایشان به منزله الگویی در کشور و جهان هستند. 

ایکنا ـ بسیاری از حاضران در جلسه اعتقاد دارند که مقام معظم رهبری امسال صحبت‌های متفاوت و جزئی‌تر در حوزه هنر قرائت قرآن را بیان کردند. از نظر شما کدام بخش از صحبت‌هایشان مهم‌تر بود؟

مهم‌ترین بخش بحث تخصصی در مورد قرائت بود و اگر قاریان می‌خواهند که قرائتشان تأثیرگذار باشد، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند. همچنین فرمودند که قاریان خوب ما از قاریان مصری جلوترند و حرف برای گفتن در سطح بین‌المللی دارند. همچنین برداشتم این بود که لزومی ندارد از قاریان مصری در همه عرصه‌ها بهره ببریم. ایشان بحث‌های فنی را مطرح کردند و حاضران بسیار بهره بردند، اما از فیض نماز جماعت محروم شدیم، زیرا برنامه باید کوتاه برگزار می‌شد.

ایکنا ـ نظر شما در مورد نکات فنی‌ای که مقام معظم رهبری مطرح کردند چیست؟

هر کلامی که گفته می‌شود تأثیر متفاوتی دارد. وقتی رهبری این قبیل مسائل را مطرح می‌‌کنند، قاعدتاً نفوذ کلامشان بسیار بیشتر از دیگران است. بنابر این، برای من بسیار جالب بود. هر چند در گذشته هم جسته گریخته به آنها اشاره کرده بودند.

ایکنا ـ در این دیدار موردی که باعث جلب توجه شما شد چه بود؟

اشاره ایشان به هنرمند بودن قاریان برایم جالب بود، زیرا نگاه هنری به قرائت یک بحث کاملاً تخصصی است. اگر افرادی بخواهند موضوع هنر را در کنار قرآن مطرح کنند، شاید با توجه به آوایی بودن آن از مطرح کردنش امتناع ورزند. کسی که قرائت را با صوت و لحن انجام می‌دهد و تمام گوشه‌ها و ظرافت‌های هنری و موسیقایی را در تلاوت اجرا می‌کند، قطعاً یک هنرمند است و خداوند به او توفیق داده است که هنر خود را در خدمت قرائت به کار بگیرد. چه‌بسا آن فرد می‌توانست هنر خود را در موارد دیگری استفاده کند، چراکه «فَضْلُ القُرآنِ عَلى سائِرِ الْكَلامِ كَفَضْلِ اللّه»؛ برتری قرآن بر دیگر کلام‌ها قابل قیاس نیست. پس کسی که هنر خود را در خدمت قرآن قرار می‌دهد، هنرمندی است که خداوند به او عنایت ویژه‌ای کرده و تلاوت هنری بسیار مقدس است و ملزوماتی دارد.

ایکنا ـ در دیدار امسال مقام معظم رهبری به رادیو قرآن و رادیو تلاوت نیز اشاره و تأکید کردند که شنونده تلاوت‌ها هستند. قاعدتاً حس خوبی به شما منتقل شده است.

بله، باعث افتخارمان بود که از این رادیوها تعریف کردند و گفتند که به برنامه‌های آن گوش می‌کنم و قرائت‌های خوبی پخش می‌شود و خداوند به ما عنایت می‌کند تا با قدرت بیشتری این مسیر را ادامه دهیم.

رهبری بسیار مفصل و منسجم‌ همه مطالب را بیان کردند. همان‌طور که مستحضرید در جلسات قبل هم فرموده بودند که قرائت ما بسیار رشد کرده، مفهومی‌تر شده و سطح تلاوت بالا رفته و این موفقیت در سایه توجه قاریان به فرمایش رهبری در طول چهار دهه به دست آمده است.

دوستانی که در عرصه قرائت تمرین می‌کنند فرمایش رهبری را در این خصوص زمین نگذارند و سعی کنند که نکات مطرح‌شده را به نحو احسن اجرا کنند.

انتهای پیام
captcha