جزئیاتی از اجرای طرح رمضانی رسول اکرم (ص) در مناطق آزاد + عکس
کد خبر: 4052965
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸

جزئیاتی از اجرای طرح رمضانی رسول اکرم (ص) در مناطق آزاد + عکس

طرح ملی آموزش همگانی قرآن با عنوان طرح رسول اکرم (ص) ویژه ماه رمضان، از سوی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امام رضا(ع)، در مناطق آزاد هفت‌گانه قشم، کیش، ارس، ماکو، اروند، چابهار و انزلی در حال برگزاری است.

طرح قرآنی رسول اکرم

به گزارش ایکنا، طرح ملی آموزش همگانی قرآن با عنوان طرح رسول اکرم(ص) ویژه ماه رمضان از سوی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امام رضا(ع)، برای تمام علاقه‌مندان و قرآن‌دوستان در منازل، مساجد و حسینیه‌‎ها، همزمان با کل کشور در مناطق آزاد هفت‌گانه قشم، کیش، ارس، ماکو، اروند، چابهار و انزلی در حال برگزاری است. در این طرح ضمن تلاوت آیاتی از سوره یاسین به بیان داستان و نکات شرعی مشخص شده پرداخته می‌شود.

رهبری، یکی از مسئولان اجرایی این طرح در جزیره کیش در گفت‌وگو با ایکنا، به ارائه توضیحاتی از روند اجرای طرح پرداخت و بیان کرد: این طرح در مناسبت‌های مذهبی سال با محوریت سوره‌های مختلف قرآن و در مناطق آزاد به اجرا درمی‌آید. در ماه رمضان سال جاری نیز این طرح با محوریت سوره یاسین و با عنوان سفره یاسین برگزار می‌شود و در منطقه آزاد کیش نیز این طرح را داشتیم.

اجرای طرح در 5 مسجد بزرگ کیش

وی افزود: حوزه برگزاری این طرح مساجد،‌ کانون‌های قرآنی و محافل قرآنیِ خانگی است. در کیش به دلیل شرایط خاص اجتماعی، این طرح در مساجد برگزار می‌شود و پنج مسجد بزرگ کیش این طرح را اجرا می‌کنند. نحوه اجرای طرح نیز به این صورت است که علاقه‌مندان پیش از نماز مغرب و عشا با فردی که جلسه را اداره می‌کند، که توسط متولیان امر تایید شده است، براساس جزواتی که در اختیار دارند آیات سوره یاسین را از ابتدا تا انتها پیش می‌روند. هر چند آیه از این سوره در یک بسته تفسیری، روایی و نکته تاریخی تدوین شده و هر شب حدود 20 دقیقه این طرح اجرا می‌شود.

رهبری با اشاره به میزان استقبال از این طرح بیان کرد: در مساجدی که این طرح برگزار می‌شود، استقبال بسیار خوب بوده و در برخی شب‌ها جلسه با حدود دویست شرکت‌کننده برگزار شده است. البته در مراکز پُرجمعیت استقبال بیشتر است، اما در کل استقبال از طرح بیشتر از انتظار اولیه بوده است.

وی با تأکید بر اینکه باید به تشویق بیشتر مخاطبان برای استقبال از این طرح پرداخت بیان کرد: با توجه به اینکه مخاطبان این طرح طیف جوان و نوجوان هستند، بهتر است برای شرکت‌کنندگان گواهی گذراندن دوره یا هدایایی اعطا شود تا علاقه‌مندان بیشتری ترغیب به حضور شوند.

اجرای طرح در قالب 5 روستا و 10 مسجد در انزلی

بندر انزلی یکی دیگر از مناطقی است که در آن، این طرح اجرا می‌شود. ابراهیم امیدی‌ گیلانی به عنوان یکی از مسئولان اجرایی این طرح در انزلی، در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: این طرح در قالب پنج روستا اجرا و در این کلاس‌ها جزواتی که مصوب‌شده ارائه می‌شود. همچنین حدوداً 10 خانه قرآن، مسجد و هیئت هم داریم که اساتید در آن‌ها حاضر می‌شوند و به ارائه مطالب می‌پردازند. این کلاس‌ها از روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان آغاز شد و تا پایان ماه رمضان نیز ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در هر کلاس تقریباً حدود پنجاه نفر شرکت می‌کنند. البته در مساجد تعداد بیشتر است؛ چراکه برادران و خواهران با هم در مساجد حاضر می‌شوند و گاهی اوقات جمعیت در مساجد به دویست نفر هم می‌رسد. در کتابچه‌ای که در اختیار اساتید دوره قرار گرفته نیز نکاتی پیرامون آموزش و تفسیر سوره یاسین آمده است. از برگزاری دوره نیز رضایت داریم، هر چند که کتابچه قدری دیر به دست ما رسید.

جزئیاتی از اجرای طرح رمضانی رسول اکرم (ص) در مناطق آزاد

یکی دیگر از مناطقی که این طرح در آن اجرا می‌شود، اروند است. رسول مظفری به عنوان یکی از مسئولان اجرایی این طرح در اروند، ضمن اشاره به جزئیات برگزاری طرح بیان کرد: طرح قرآنی رسول اکرم (ص) با عنوان سفره رمضان با محوریت سوره مبارکه یاسین در حال اجراست.

جزئیاتی از اجرای طرح رمضانی رسول اکرم (ص) در مناطق آزاد

وی افزود: این طرح در مؤسسات قرآنی، مساجد و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اجرا می‌شود. ما در 30 مجموعه که عبارت از کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و چهار مؤسسه قرآنی باشد، این طرح را اجرا کردیم و همچنان هم در دست اجرا است. جمعیت‌های ما نیز متفاوت بوده است. گاهی اوقات مخاطب جلسه دویست نفر و گاهی هم بیست نفر بوده است و چون این طرح به صورت روزانه اجرا می‌شود جمعیت متغیر است. نکته دیگر در باب تأثیرگذاری دوره است که به مؤثر بوده و مخاطبان ثابت این دوره‌ها نیز مشخص شده‌اند.

لزوم افزوده شدن مسابقه به طرح

مظفری در انتها با تأکید بر لزوم گنجاندن بخش مسابقه در طرح بیان کرد: طرح منابع مالی نیاز د دارد، ولی سعی کردیم به هر شکلی این جلسات برگزار شود. اما اگر این مسائل هم پیش‌بینی شود که مسابقاتی نیز برگزار شود به اجرای بهتر طرح کمک خواهد کرد.

سجاد قاسم‌پور به عنوان یکی از مسئولان اجرایی این طرح در ماکو، در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: نخستین مرحله این طرح در دی‌ماه سال گذشته و با محوریت سوره انسان برگزار شد و در ماه رمضان سال جاری نیز مرحله دوم طرح با محوریت سوره یاسین در حال اجرا است. برای اجرای این طرح از اساتید قرآن و ائمه جماعات بهره برده‌ایم. این طرح در سطح ماکو، شش شهر، سه شهرستان و دویست و شصت روستا در حال اجرا است و تمام مبلغان در جریان اجرای طرح قرار گرفته‌اند. همچنین یکی از بخش‌های مهم این طرح ضبط کلیپ‌های کوتاه از 15 عالم دینی شهر بوده که یک روز در میان با محوریت سوره یاسین در فضای مجازی منتشر می‌شود.

جزئیاتی از اجرای طرح رمضانی رسول اکرم (ص) در مناطق آزاد

وی در ادامه افزود: برای بهتر شدن اجرای این طرح در دوره‌های آینده لازم است که پشتیبانی‌های کافی صورت بگیرد و ضمن افزایش حمایت‌ها، بسته‌‌های بیشتری آماده شود.

اجرای طرح در سطح مدارس ارس

مرضیه صفری، سرپرست مدیریت امور فرهنگی، هنری و آموزشی منطقه آزاد ارس در گفت‌گو با ایکنا، بیان کرد: اولین مرحله این طرح در دی‌ماه سال گذشته و با محوریت سوره انسان و در سطح مدارس و حسینیه‌ها از تاریخ شهادت تا ولادت حضرت فاطمه (س) و با حضور مبلغان برگزار شد. اما مرحله دوم این طرح با محوریت سوره یاسین و با عنوان بر سر سفره رمضان در ماه رمضان سال جاری در حال برگزاری است.

جزئیاتی از اجرای طرح رمضانی رسول اکرم (ص) در مناطق آزاد

وی در ادامه افزود: برای اجرای این طرح به مدارس هم برنامه داریم و هر روز شاهد اجرای طرح با حضور دانش‌آموزان و مبلغان بودیم. در کنار این برنامه نیز برنامه‌ای برای روزه‌اولی‌ها داشتیم. همچنین استقبال از این طرح نیز بسیار خوب بود و حدود دو هزار و پانصد دانش‌آموز از این طرح استقبال کردند.

انتهای پیام
captcha