بیم و امیدهای مسلمانان جهان در عید فطری متفاوت
کد خبر: 4054397
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
واشنگتن پست گزارش داد:

بیم و امیدهای مسلمانان جهان در عید فطری متفاوت

مراسم عید فطر امسال در سایه افزایش قیمت‌های جهانی غذا که با جنگ در اوکراین تشدید شده در حالی برگزار می‌شود که بسیاری از مسلمانان هنوز مصمم هستند از تعطیلات عید با وجود محدودیت‌های کرونایی در کشورهایشان لذت ببرند.

برگزاری عید فطر در سایه امید‌ و نگرانی

به گزارش ایکنا، عید فطر در سراسر جهان اسلام به عنوان یکی از مهمترین اعیاد اسلامی از اهمیت بسیاری برخوردار است و مسلمانان این عید را به نشانه پایان یک ماه روزه‌داری جشن می‌گیرند. واشنگتن پست در گزارشی به حال و هوای مسلمانان در این ایام پرداخته است.

برای تعطیلات عید فطر، بوی بیسکوئیت‌های پرتقالی تازه پخته شده و کلوچه‌هایی با پودر قند معمولاً فضای خانه مونا ابوبکر را پر می‌کرد. اما به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها، این زن خانه‌دار مصری امسال مقادیر کمتری از این خوراکی‌های شیرین درست کرد و برخی از آنها را به اقوام و همسایگان هدیه داد.

مونا که مادر سه فرزند نیز هست، سنت دیگری را در این عید تغییر داده است. او لباس‌های کمتری برای پسرانش خرید تا در این جشن سه روزه بپوشند.

وی گفت: من به آنها گفتم که باید برخی چیزها را نخریم تا بتوانیم پول چیزهای دیگری را بپردازیم.

امسال، مسلمانان در سراسر جهان مراسم عید فطر را برگزار می‌کنند که معمولاً با نمازهای جمعی، دورهمی‌های شاد، خوردن غذا و پوشیدن لباس‌های نو انجام می‌شود. جشن امسال در سایه افزایش قیمت‌های جهانی غذا که با جنگ در اوکراین تشدید شده برگزار می‌شود، بسیاری هنوز مصمم هستند که از عید در میان کاهش محدودیت‌های کرونا در کشورهایشان لذت ببرند.

در بزرگترین مسجد جنوب شرقی آسیا، ده‌ها هزار مسلمان در نماز عید فطر دوشنبه شرکت کردند. مسجد جامع استقلال در جاکارتا، پایتخت اندونزی با شروع همه‌گیری ویروس کرونا در سال 2020، بسته شده بود.

برگزاری عید فطر در سایه امید‌ و نگرانی

اِپی تانجونگ که با همسرش در مسجد حضور یافته می‌گوید: کلمات نمی‌توانند توصیف کنند که چقدر امروز خوشحالم. بعد از دو سال که به دلیل همه‌گیری نتوانسته بودیم در نماز جماعت حضور یابیم امروز می‌توانیم دوباره نماز عید را با هم بخوانیم. امیدوارم همه اینها ما را دین‌دارتر کند.

جنگ در اوکراین و تحریم‌های روسیه باعث اختلال در عرضه غلات و کود شده و قیمت مواد غذایی را افزایش داده است. به عنوان مثال، تعدادی از کشورهای با اکثریت مسلمان به شدت به روسیه و اوکراین برای واردات گندم خود متکی هستند.

حتی قبل از تهاجم روسیه، شیوع غیرمنتظره ویروس کرونا در سال 2020 مشکلاتی را در زنجیره تأمین ایجاد کرده بود که این امر باعث تأخیر در حمل و نقل و بالا رفتن قیمت مواد غذایی و سایر کالاها شده بود.

مردم افغانستان اولین عید را پس از تسلط طالبان در میان شرایط بد امنیتی و اقتصادی جشن می‌گیرند. بسیاری محتاط بودند، اما در میان تدابیر شدید امنیتی، روز یکشنبه، زمانی که تعطیلات در آنجا آغاز شد، برای نماز به بزرگترین مساجد کابل آمدند.

انفجارهای مکرر روزهای منتهی به عید را نا‌امن کرد. این بمب‌گذاری‌ها شامل بمب‌گذاری‌های انتحاری بود که اکثراً داعش مسئولیت آنها را پذیرفت و هزاره‌ها را که عمدتاً شیعه هستند هدف گرفت. بسیاری از آنها این بحث را می‌کردند که آیا شرکت در نماز عید فطر در مساجد بی‌خطر است یا خیر.

برگزاری عید فطر در سایه امید‌ و نگرانی

در هند، مسلمانان این کشور از فعالیت‌ ملی‌گراهای تندرو هندو که مدت‌هاست از مواضع ضد مسلمانان حمایت می‌کنند و برخی از آنها مردم را علیه مسلمانان تحریک می‌کنند، رنج می‌برند.

تنش‌ها در ماه رمضان به خشونت تبدیل شد، از جمله سنگ‌اندازی بین گروه‌های هندو و مسلمان. واعظان مسلمان به مومنان هشدار دادند که در ایام عید هوشیار باشند.

با این حال، بسیاری از مسلمانان در جاهای دیگر از احیای مناسکی که به دلیل محدودیت‌های همه‌گیری کرونا مختل شده بود، خوشحال شدند.

میلیون‌ها نفر از اندونزیایی‌ها قبل از عید در قطارها، کشتی‌ها و اتوبوس‌ها جمع شده‌ و از شهرهای بزرگ بیرون می‌روند تا با خانواده‌هایشان در روستاهای پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان‌نشین جهان جشن بگیرند. 

هادیول امام، یکی از ساکنان جاکارتا، گفت: اشتیاق برای جشن گرفتن عید به شکل عادی امروز بالاخره به نتیجه رسید، اگرچه همه‌گیری هنوز به پایان نرسیده است.

با وجود هشدارهای همه‌گیر و افزایش قیمت مواد غذایی، بسیاری در پایتخت برای خرید لباس، کفش و شیرینی قبل از تعطیلات به مراکز خرید هجوم آوردند.

مسلمانان مالزی نیز پس از بازگشایی کامل مرزهای کشورشان و کاهش قوانین محدودکننده کووید-19، در حال و هوای جشن بودند. بازارها و مراکز خرید ماه مبارک رمضان در آستانه عید مملو از خریداران شده و بسیاری به زادگاه خود سفر کردند.

فیروز محمد طالب، مدیر فروش که در کوالالامپور کار می‌کند، گفت: این یک موهبت است که اکنون می‌توانیم برای جشن گرفتن به زادگاهمان برگردیم. خانواده او پس از دو سال دوری به دلیل محدودیت‌های قبلی سفر، در روستای همسرش جشن خواهند گرفت.

او گفت که در آنجا بعد از نماز عید به دیدار همسایگان خواهند رفت و در هر ایستگاه با سلام و صلوات بر حضرت محمد(ص) غذا تقسیم می‌کنند.

او پیش از تعطیلات گفت: عید فطر برای دور هم جمع شدن است. با توجه به اینکه COVID-19 هنوز در ذهن اوست، خانواده اقدامات احتیاطی مانند استفاده از ماسک در طول ملاقات را انجام خواهند داد.

فیروز گفت: هیچ دست دادنی در کار نیست بلکه فقط مشت‌هایمان را به هم می‌زنیم!

ترجمه: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha