عهدی که با خدا بسته شد
کد خبر: 4054834
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴

عهدی که با خدا بسته شد

بانوی یزدی که مدیر گروه آناتومی دانشکده پزشکی علی بن ابیطالب(ع) دانشگاه آزاد اسلامی یزد است، از دوران سخت سرطان و عهدی که با خدا بست و خدمت به بیش از یک هزار خانوار در داخل و خارج از کشور می‌گوید.

دغدغه های بانوان یزدی در حضور استاندار یزداواخر ماه رمضان مهران فاطمی، استاندار یزد میزبان جمعی از بانوان فرهیخته استان بود که در این نشست 10 نفر از بانوان فعال در عرصه‌های مختلف به بیان دغدغه‌ها، مشکلات و راهکارهایی برای حل آنها پرداختند. 

حمیده تجملیان، حافظ کل قرآن کریم و مدرس دانشگاه در این نشست با اشاره به اینکه 3 درصد قرآن شامل قوانین و بایدها و نبایدها است اظهار کرد: 97 درصد از آیات قرآن درباره اخلاق، رابطه انسان با خدا، هدف زندگی انسان و ... بیان شده و دغدغه اصلی ما نیز ترویج فرهنگ قرآنی است اما از این الگوی خداوند پیروی نمی‌کنیم.

وی بر برگزاری جمع‌های قرآنی ویژه نسل نوجوان و جوان تأکید کرد و گفت: اینکه فرزندان ما در این گونه جمع‌ها حضور یابند و پیام خدا را بشنوند، قطعاً در روند قرآنی شدن آنها مؤثر است و خوب است که بیش از پیش شاهد توسعه فضاهای قرآنی در سطح شهر باشیم.

تجملیان بر ارائه آموزه‌های دینی در قالب هنر تأکید کرد و افزود: دعوت از قرآنیان در جشن‌ها و مجامع عمومی نیز در ترویج فرهنگ کلام وحی مؤثر خواهد بود.

این مدرس دانشگاه بر حمایت از فعالیت‌های قرآنی بانوان تأکید کرد و گفت: فعالیت‌های قرآنی بانوان بدین جهت مهم است که تربیت قرآنی بانوان در تربیت نسل آینده مؤثر است و باید برای تحقق این هدف در کارگروه‌های مختلف عضویت شوند تا از نظرات و اندیشه‌های آنها استفاده شده و اجرایی شود.

زمینه اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها فراهم شود

الهام معصومی، کارآفرین و فعال در حوزه کسب و کار نیز با اشاره به اینکه اشتغال و بیکاری از معضلات مهم اقتصادی در کشور ما است گفت: متأسفانه قسمت عمده‌ای از این قشر را فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند که یا توان لازم برای ورد به بازار کار را ندارند و اگر هم باشد، مرحله سوددهی را ندارند.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های تخصصی در طول سال، بر بهره‌مندی بانوان فعال در این حوزه از تسهیلات تنفس‌دار و کم‌بهره تأکید کرد و بیان کرد: در استان یزد هنرهای سنتی زیادی وجود دارد که می‌توان با راه‌اندازی رشته‌های تخصصی و سنتی در این زمینه حمایت لازم از بانوان صورت گرفته و از طرفی زمینه اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها فراهم شود.

مرضیه مصطفوی‌پور، مروج کتابخوانی نیز با اشاره به اجرای طرح بانوان کتابخوان در استان گفت: خوشبختانه این طرح به خوبی در استان اجرایی شد و به استان‌های دیگر نیز گسترش دادیم، این بانوان به مروج کتابخوانی تبدیل شدند و لذا همراهی دائمی آنها حمایت مسئولان را می‌طلبد.

وی بر ترویج فرهنگ کتابخوانی تأکید کرد و گفت: اکنون نشست بانوان کتابخوان در فضای سربسته انجام می‌شود لذا برای ترویج این فرهنگ و با توجه به اینکه کتاب و کتابخوانی باید در معرض دید عموم قرار گیرد لذا درخواست می‌شود ایستگاه‌هایی در مجامع عمومی در نظر گرفته شود تا نشست‌ها از فضای سربسته خارج شود.

مصطفوی‌پور با تأکید بر ترویج فرهنگ کتابخوانی در سازمان‌ها و نهادها، بر بهره‌مندی ارگان‌ها از مشاور کتابخوانی تأکید کرد و گفت: برای ترویج فرهنگ مطالعه در سطح جامعه می‌توان در قالب سرگرمی و انجام بازی‌های خلاقانه و مسابقات اقدام کرد که حمایت مسئولان مورد انتظار است.

این مروج کتابخوانی با اشاره به اینکه یزد پتانسیل جهانی شدن را داشت بیان کرد: این استان می‌تواند مهد ترویج خلاقانه فرهنگ کتاب و مطالعه آسان باشد.

مکان‌های عمومی خانواده‌محور باشد

سیدرضایی، مسئول واحد خواهران جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان یزد نیز گفت: جبهه فرهنگی در سال 94 در استان یزد شکل گرفت و واحد خواهران نیز اکنون یک سال است که در حال فعالیت هستند که با کمک بانوان دغدغه‌مند بیش از یک هزار نفر از فعالان فرهنگی رصد و شناسایی و هر کدام در موضوعات مختلف گروه‌بندی و به صورت هدفمند تقسیم‌بندی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کارگروه‌های مخاطب محور در حوزه کودک و نوجوان، خانواده و موضوع محور در حوزه‌های عفاف و حجاب، کتاب، جمعیت، قرآنی، هیئات مذهبی، خیریه‌ها و ... شکل گرفته است، گفت: برای رشد و  جهت‌گیری دقیق‌تر و هم‌افزایی هر چه بیشتر شهر باید ارتباط چند سویه حفظ شود.

سیدرضایی گفت: برای پیوند جبهه فرهنگی با گروه‌های مختلف اجتماع قطعاً اشراف بانوان در موضوعات مختلف بیشتر است و لذا درخواست می‌شود دستگاه‌های مرتبط ما را از خود دانسته و در مباحث فرهنگی با ما مشورت کنند و در جلسات مختلف حضور داشته باشیم تا این ارتباط دو سویه برقرار باشد.

وی سامان دادن وضعیت فرهنگی جامعه و خانواده و بانوان و داشتن نگاه استانی به مسئله زنان در مرکز و شهرستان‌های استان را خواستار شد و گفت: جبهه فرهنگی در 11 شهرستان رابط دارد و در تلاش هستیم شعب این جبهه در شهرستان‌ها ایجاد شود.

سیدرضایی اصلی ترین مسئله زنان را در حوزه خانواده دانست و گفت: امروز جامعه به دلیل عدم توجه سیاستگذاران به خانواده شاهد آمار بالای گسست خانواده و کاهش موالید و جمعیت و آمار پایین ازدواج و افرایش طلاق است که نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد.

وی بر ایجاد خانواده محور بودن مکان‌های عمومی، حمایت و ارائه خدمات ویژه به زنان متخصص و راه‌اندازی بیمارستان تخصصی زنان و توجه به مشاغل خانگی تأکید کرد.

معضلات ازدواج در سنین پایین

شادی ضابط، دکترای علوم ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یزد نیز با اشاره به اینکه علم برای توضیح و تفسیر پدیده‌ها است تا مسائل مختلف را تبیین کند بیان کرد: اکنون سیاست کشور ما به دلایلی مبتنی بر افزایش جمعیت است اما این مهم نیز باید مدنظر باشد که با دعوت از متخصصان این حوزه به این امور از نزدیک و با نگاه علمی پرداخته شود چرا که این تصمیم‌ها بر قشر متوسط و مرفه جامعه تأثیری ندارد و این اقشار بر اساس سختی‌ها و ... برای فرزندآوری تصمیم می‌گیرند اما قشر فرودست نه تنها دانش لازم را ندارند بلکه تملک مالی نیز ندارند و در مورد فرزندآوری به سختی کنترل دارند.

وی با اشاره به کودک همسری نیز گفت: ازدواج در سنین پایین می‌تواند با معضلاتی همراه باشد چرا که مباحث روانی و اوقافت فراغت بانوان باید در نظر گرفته شود، در واقع زنی که شکوفا نشده چگونه می‌تواند مادر خوبی برای فرزندش باشد و مهارت‌های ارتباطی را نیز در کنار آن باید آموزش داد بنابراین باید در کنار تصمیم گیری برای افزایش جمیعت برخی موارد مرتبط با بانوان و نشاط و تفریح آنها مدنظر داشت تا کیفیت زندگی در جامعه در کنار کمیت شاهد باشیم و نقش علم در این زمینه می تواند مؤثر واقع شود.

فاطمه پیغمبری، مدیر گروه آناتومی دانشکده علی بن ابی طالب دانشگاه آزاد یزد و فعال در حوزه سبک زندگی سالم نیز گفت: سال‌ها پیش به بیماری سرطان مبتلا شدم که با مشکلات زیادی مواجه و به مبارزه با آنها پرداختم لذا با خداوند عهدی بستم که اگر عمری دوباره یافتم، تجربیات و علم خویش را به شکلی رایگان در اختیار مردم قرار دهم و برای مردم هموطن هزینه کنم و خدمات درطول 12 سال بیش از هزار خانوار ایرانی در داخل و خارج ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های جسمی و ذهنی و مشکلات جامعه ریشه در یک عبارت دارد و آن  جهل، نادانی، ندانستن، ناآگاهی که به مانند یک زنجیر می‌تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل شود است و گفت: جهل به اینکه قسمت مهم از زندگی ما زندگی داخل رحمی است و بخشی از آسیب ها به این دوران بر می‌گردد، جهل به دوران کودکی و اهمیت آن و بازی‌های کودکانه، جهل به اینکه حق انتخاب برای همه انسان‌ها الزامی است و گرفتن اختیار آسیب‌زا است، جهل به اینکه کودک همسری و کودک پدری و کودک مادری در آینده می‌تواند به ضرر سلامت فرد و جامعه باشد.

پیغمبری افزود: جهل به اینکه موسیقی برای سلامت انسان در همه سنین اهمیت دارد و استفاده از رنگ‌های شاد و متنوع برای سلامت ذهن و روان ضروری است، جهل به اینکه ازدواج درمان بیماری نیست و هر بیماری درمان مخصوص به خود را دارد، جهل به اینکه اعتیاد فقط استفاده از مواد مخدر نیست، تغذیه سالم، مهارت‌های زندگی و مدیریت بحران بسیار مهمتر از مهارت‌های تست‌زنی فرزندان است، نه گفتن مهارت است و جهل به اینکه حسرت‌ها، حسادت‌ها، استرس‌ها، رنج‌ها، مسئولیت‌پذیر بودن بیش از حد به آرامی و در سکوت کامل درون را نابود می‌کند.

وی ادامه داد: تمام این جهل ریشه در عدم آموزش صحیح در خانه و مدرسه دارد چراکه سرگرم مدرک‌گرایی  و برتری در کنکور و غافل از مهارت‌های زندگی هستیم؛ لذا با صرف بودجه بیشتر آموزشی در جهت ارتقای سطح آگاهی و نوع آگاهی این دو نهاد و کاهش جهل گامی بزرگ برداریم.

نبود امنیت شغلی برای  بانوان

شرقی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور نیز با اشاره به بحث پژوهش و بانوان بر بهره‌مندی از بانوان پژوهشگر در فعالیت‌ها تأکید کرد و گفت: فرصت‌های پژوهش که باید در اختیار بانوان قرار گیرد، به دلیل اشغال پستها توسط آقایان، فرصت برابری به بانوان داده نمی‌شود چرا که به دلیل توانمندی و نزدیکی که با جامعه دارند پتانسیل‌ها به شکلی که باید مورد استفاده قرار گیرد، استفاده نمی‌شود و شرایط بانوان در قوانین مربوط به کار پژوهش در مؤسسات و دانشگاه‌ها دیده نمی‌شود.

نجمه سازنجیان، بانوی برتر ورزش استان نیز بر حمایت و ایجاد انگیزه بین بانوان تأکید کرد و گفت: نخبه‌های زیادی در ورزش استان حضور دارند که اگر برنامه‌ریزی صحیحی از ورزش بانوان صورت گیرد، شاهد شکوفایی آنها در سطح ملی و بین‌الملل خواهیم بود.

وی نداشتن امنیت شغلی در بانوان ورزشکار را از دیگر مشکلات دانست و گفت: در زمینه فرهنگ اسلامی، وقتی دختر ایرانی در جوامع بین‌المللی شرکت می‌کند، می‌تواند به کل دنیا نشان دهد که حجاب محدودیت نیست.

زهرا نقی‌زاده، بانوی فعال در حوزه زنان خود سرپرست و فعال قرآنی نیز گفت: متأسفانه در جامعه عنوان زن بی سرپرست و بد سرپرست را زیاد می‌شنویم این در حالی است که این عناوین باید به زنان خود سرپرست تبدیل شود چرا که به دلیل نگاه‌های سنگین اطرافیان به لحاظ روحی بار منفی دارد.

وی حضانت فرزندان، مهریه و نفقه، اشتغال بانوان را از دیگر مشکلات دانست و گفت: متأسفانه در جامعه از زن به عنوان یک نیروی کار ارزان استفاده می‌شود که این نگاه باید تغییر کند، البته مشکلات ناشی از تأمین هزینه برای مکان‌های مناسب برای اشتغال در بین زنان توانمند وجود دارد که نمی‌توانند روی پای خود بایستند.

نقی‌زاده بر اختصاص وام‌های کم بهره، رفع مشکلات مسکن تأکید کرد و خواستار گسترش خدمات بیمه‌ای برای این قشر شد و گفت: تخفیفات ویژه برای کلاس‌های آموزشی، ورزشی و ... برای بانوان خود سرپرست و فرزندان آنها در نظر گرفته شود.

این بانوی فعال اجتماعی بر ایجاد کارگاه‌های توانمندسازی، مشاوره انگیزشی و ... تأکید کرد و گفت: همچنین محلی برای بانوان خود سرپرست در نظر گرفته شود تا محالی برای دادرسی آنها باشد و بتوانند حرف‌ها و دغدغه‌ها را به راحتی منتقل کنند.

رضایی مسئول بسیج جامعه زنان استان یزد نیز بر هویت‌یابی زنان و دختنران یزدی تأکید کرد و خواستار تشکیل کلینیک خانواده ذیل طرح سامان خانواده شد.

فاطمه شریفی، نویسنده یزدی نیز بر فراهم کردن بسترهای لازم برای زنان در مسئولیت‌های مختلف تأکید کرد و جایگاه زنان را با یادآوری صبر و استقامت حضرت زینب(س) و نقش حضرت فاطمه زهرا(س) و دیگر بانوان یادآور شد.

انتهای پیام
captcha