تقوا روشنگر مسیر دنیا و آخرت است
کد خبر: 4054981
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳

تقوا روشنگر مسیر دنیا و آخرت است

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اینکه باید در تمام امور تقوا را سرلوحه قرار داد گفت: چرا که این اصل معنوی روشنگر مسیر و تعالی‌بخش دنیا و آخرت بشریت است.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام‌جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 16 اردیبهشت‌ماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بخش‌ مرکزی که در روستای احمدآباد مشیر برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در آیه 29 سوره انفال می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ»، ای اهل ایمان، اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید خدا به شما فرقان بخشد یعنی دیده بصیرت دهد تا به نور باطن حق را از باطل فرق گذارید و گناهان شما را بپوشاند و شما را بیامرزد، که خدا دارای فضل و رحمت بزرگ است. بر این اساس باید در تمام امور تقوا را سرلوحه قرار داد چرا که این اصل معنوی روشنگر مسیر و تعالی‌بخش دنیا و آخرت بشریت است.

وی ادامه داد: در روایت کوتاهی نیز از وجود مبارک پیامبر در کتاب کافی شریف جلد دوم نیز اصول دیگری برای سعادتمندی انسان در دنیا و آخرت اشاره می‌شود که پیامبر اکرم(ص) در این روایت فرمودند: آیا به شما خبر دهم چه کسی بیشتر از دیگران به من شباهت دارد؟ کسی که اخلاقش از همه بهتر باشد و خوش پذیراتر از شماها نسبت به میهمان‌ها باشد و کسی که به اقربای خودش بهترین نیکی‌ها را انجام دهد. لذا اخلاق نیکو و معاشرت شایسته با خویشان و در اجتماع نیز سعادتمندی بشر را به همراه دارد و در سایه اخلاق نیکو بسیاری از امور مهم دنیا و آخرت متجلی می‌شود.

مدرسی با اشاره به هشتم شوال سالروز تخریب حرم ائمه بقیع(ع) گفت: وهابیت در کارنامه سخیف خود جز حریم‌شکنی، تخریب، آدم‌کشی، به اسارت بردن زنان و کودکان و کشتن مردان و ایجاد رعب و وحشت چیز دیگری ندارد و این همان اسلام دروغینی است که برای زده کردن مردم از اسلام راستین فعالیت می‌کند و در مقابل این گروه بیداری اسلامی و بینش حقیقی شیعیان در سایه همبستگی و روشنگری همواره پیروز خواهد بود و کار نادرست وهابیت مثل بهائیت و بابیت است که در فرهنگ شیعه آمد و برای به انحراف کشاندن تشیع راستین اقدام کرد.

وی با تقدیر از مردم بصیر، ولایتمدار و انقلابی به واسطه حضور در راهپیمایی روز قدس و ابزار هویت در مقابل استکبار بیان کرد: اینکه هویت ملت ایران استکبارستیزی است و نه سلطه‌گری و سلطه‌پذیری بلکه سلطه‌ستیزی همواره مورد توجه این ملت شهیدپرور و اسلام باور بوده است و باید پیوسته ما این مواضع را اعلام کنیم و حفظ کنیم و از دیگر سو وضعیت امروز فلسطین لازم به توجه بیشتر است که مردم در سرزمین‌های اشغالی متوجه شده‌اند که باید خودشان روی پای خود و با تکیه بر توانمندی‌های معنوی و سایر توانایی‌ها اقدام کنند و نگاهشان تنها به سازمان‌های بین المللی و کنوانسیسون‌ها نباشد و از دیگر سو نگاهشان نباید به سازش باشد چراکه تنها راه پیروزی حق در برابر باطل مقاومت است.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به جریان سیل اخیر و ورود سیلاب به یزد بیان کرد: زمان اینکه چه کسی مقصر است، نیست که البته شناسایی هر گونه کوتاهی اگر صورت گرفته است، لازم بوده و باید در این زمینه اقدام شود و برخورد قانونی صورت گیرد اما صحبت در این زمینه‌ها و در شرایط حاضر که مردم مشکل دارند، این بحث‌ها دردی از مردم دوا نمی‌کند و مشکلی از پیش رو بر نمی‌دارد در حال حاضر باید در تلاش مضاعف و شبانه روزی برای حل مشکلات فعلی مردم به صورت فوری و جهادی بدون از دست رفتن زمان باشیم و در فرصت‌های بعدی موضوعات کارشناسی حل و فصل شود و حقوق از دست رفته شهر و مردم نیز جبران شود. 

مدرسی افزود: شکی نیست کوتاهی‌هایی نیز در جلوگیری از وقوع بحران و اقدام نسبت به برخی از موضوعات به ویژه در زمان اولیه بحران وجود داشته است به ویژه در زمینه اطلاع رسانی به مردم برای رعایت اصول ایمنی در مواجهه با بحران که می‌توانست با ساده‌ترین ابزار از جمله پیامک صورت گرفته تا ترددهای غیرضروری در شهر کاهش یابد و باید این تجربه‌ها و نظرات کارشناسی مطرح شده در این زمینه برای آینده مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه در کشور هر چند وقت یک بار چاله‌ای برای گرانی‌ها به وجود می‌آید و هر بار هم دلیل و بهانه‌ای دارد، یک بار به دلیل کمبود کالا، بار دیگر کمبود ارز، گاهی به دلیل وجود فساد اقتصادی و رانت، گاهی برای بهانه عدم تولید گاهی قاچاق کالا و برخی هم انواع ارزهای حمایتی اما امروز بحث گرانی گندم و قاچاق است و این موضوع درست است.

مدرسی افزود: چرا دولت‌ها درصدد حمایت از تولیدکنندگان بر نمی‌آیند و چرا ارزی که باید صرف واردات گندم و جو و غلات شود، صرف حمایت از تولیدکنندگان و توانمندسازی داخلی نمی‌شود و آیا برنامه‌ای در این زمینه وجود دارد و اگر از اول این کار را انجام می‌دادند خودکفایی هم صورت می‌گرفت. یکی از سازوکارهای حل مشکلات کشور مدیریت و پاکسازی از فساد و کم کاستی‌ها در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی است که حتماً باید دولت سیزدهم به آن توجه داشته باشد.

وی ادامه داد: سؤال دیگری که مطرح می‌شود اینکه چرا دست‌اندرکاران اقتصاد درصدد افزایش ارزش پول ملی نیستند و پیوسته تا زمان دولت قبل درصدد افزایش حجم پول بودند، ما با افزایش ارزش پول ملی و با ابزار تقویت تولید داخلی آن هم اگر به صورت دانش بنیان باشد قطعاً هر روز اگر افزایش نداشته باشیم با قاچاق کالایی مواجه می‌شویم، در این صورت مجبور می‌شویم تا درآمد مردم را ریالی حساب کنیم و هزینه‌های مردم را هم دلاری دریافت کنیم مثل آب و برق؛ در اینجا این سؤال مطرح می‌شود چرا قوانین سخت گیرانه نظارتی در مرزها اعمال نمی‌شود، چرا قوانین تحت نظارت توزیع و تولید و عرضه و قیمت گذاری کاملاً اعمال نمی‌شود.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد افزود: امروز تنها چیزی که احتمال قاچاق آن وجود ندارد ماشین‌های تولید داخلی است چون صرف نمی‌کند قاچاق شود بلکه حتی صرف می‌کند ماشین‌هایی را که به خارج فروخته‌اند، را وارد کنند خیلی ارزان‌تر می‌شود. نباید اقدامی صورت گیرد که خدایی نکرده به جای ریشه‌کنی فقر خودمان را مبتلا به ریشه‌کن کردن فقرا کنیم، البته اگر بخواهیم درمورد وضع کلی کشور قضاوت کنیم، نباید تنها به اقتصاد و مسائل اقتصادی نگاه کرد و شاخص دیگر امنیت و پیشرفت‌های علمی و استفاده از ظرفیت تحریم برای پیشرفت‌های نوآورانه، دیپلماسی و حس استقلال‌طلبی، مردم سالاری و اینکه اراده‌های مردم حاکم است و همچنین خودکفایی در بسیاری از عرصه‌های اقتصادی و عمق راهبردی و نفوذ معنوی ایران در سایر کشورها است. لذا باید مجموعه این منظومه را در نظر گرفته و قضاوت کنیم و فهم این موارد یعنی فهم منظومه قدرت و خدایی ناکرده نباید به خاطر این مسائل اقتصادی که حق هم است و مطالبات مردم نیز حق بوده و باید پاسخی در شأن و به صورت اثرگذار داشته باشد، به گونه‌ای شود بعضی از افراد، گروه‌ها و کسانی که پای انقلاب بوده و هستند و نسبت به اسلام و تشیع دلسوزی دارند در پازل دشمن قرار گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفته عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران بیان کرد: یکی از نقاط تمایزی که انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌های معاصر منطقه غرب آسیا داشته، نهادسازی براساس ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است، همان‌گونه که در اصل 150 قانون اساسی آمده سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی انقلاب تشکیل شد برای ادامه نقش خود در نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پابرجا می‌ماند و لذا وظیفه سپاه فراتر از یک نیروی نظامی و دفاعی است و البته دشمنان هم نسبت به سپاه بسیار دشمنی می‌کنند، و همه باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha