افشای سرمایه‌گذاری میلیاردی عربستان سعودی در تل‌آویو
کد خبر: 4055488
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸

افشای سرمایه‌گذاری میلیاردی عربستان سعودی در تل‌آویو

افراد مطلع از سرمایه‌گذاری 3 میلیارد دلاری عربستان در تل‌آویو می‌گویند این اقدامات نوعی زمینه‌سازی برای عادی‌شدن روابط بین ریاض و تل‌آویو است.

به گزارش ایکنا  به نقل از  وال استریت جورنال، به گفته افراد آشنا با این طرح سرمایه‌گذاری، صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی جدید جراد کوشنر قصد دارد میلیون‌ها دلار از پول عربستان سعودی را در استارتاپ‌های اسرائیلی سرمایه‌گذاری کند که نشانه‌ای از گرم شدن روابط بین دو طرف است.

به گفته این افراد، شرکت Affinity Partners  که بیش از 3 میلیارد دلار از جمله تعهد 2 میلیارد دلاری از سوی صندوق سرمایه‌گذاری پادشاهی سعودی جذب کرده است، پیش‌تر دو شرکت صهیونیست را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده است.

این تصمیم، اولین نمونه آشکار از هدایت پول نقد صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان به سوی سرزمین‌های اشغالی است که نشانه‌ای از تمایل فزاینده حکومت عربستان سعودی برای تجارت با اسرائیل است حتی اگر آنها هیچ روابط دیپلماتیکی نداشته باشند.

این اقدامات می‌تواند به ایجاد زمینه‌ای برای یک پیمان عادی‌سازی روابط بین دو طرف منجر شود.

کوشنر، داماد رئیس جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ و مشاور ارشد سابق کاخ سفید، نقش مهمی در به اصطلاح توافقنامه ابراهیم ایفا کرد.

او همچنین روابط مستحکمی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، حاکم واقعی این پادشاهی برقرار کرده است. از زمان ترک کاخ سفید، کوشنر از ارتباطات خود در کاخ سفید در سراسر خاورمیانه استفاده کرده تا شرکت خصوصی خود را توسعه دهد. سرمایه‌گذاری که احتمالاً بدون توجه به موفقیت یا شکست سرمایه‌گذاری‌هایش، هزینه‌های پرسودی را برای او به همراه خواهد داشت.

افرادی که با برنامه‌های این شرکت آشنا هستند گفتند، به عنوان بخشی از مذاکرات برای تأمین بودجه پادشاهی، مقامات سعودی موافقت کردند که Affinity Partners می‌تواند در شرکت‌های اسرائیلی سرمایه‌گذاری کند. آنها خاطرنشان کردند که پادشاهی سعودی همچنین می‌تواند اقتصاد خود را از طریق همکاری با کوشنر به روی مشاغل اسرائیلی‌ها باز کند.

کوشنر پیش‌تر در مصاحبه‌ای گفت: اگر بتوانیم اسرائیلی‌ها و مسلمانان در منطقه را به انجام تجارت با یکدیگر وادار کنیم، مردم را بر روی منافع و ارزش‌های مشترک متمرکز خواهیم کرد.

سخنگوی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی 600 میلیارد دلاری عربستان سعودی که ریاست هیئت مدیره آن بر عهده شاهزاده محمد است و وزرای ارشد دولت را شامل می‌شود، از اظهار نظر خودداری کرده است.

دفتر رسانه‌ای دولت سعودی نیز به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخی نداده است.

 PIF وظیفه دارد اقتصاد داخلی عربستان سعودی را از طریق سرمایه‌گذاری در صنایع جدید و توسعه گسترده املاک و مستغلات، مانند یک دولت‌شهر آینده‌نگرانه 500 میلیارد دلاری به نام «نئوم» متحول کند. ولیعهد سعودی به مشاوران و دیپلمات‌ها گفته است که امیدوار است اسرائیلی‌ها با سرمایه‌گذاری‌های بالقوه در بیوتکنولوژی و امنیت سایبری، نقش مهمی در توسعه نئوم ایفا کنند.

عربستان سعودی تنها کشور بدون روابط دیپلماتیک با اسرائیل نیست که کوشنر به دنبال آن است. Affinity همچنین به دنبال آوردن فناوری اسرائیل به اندونزی، بزرگترین کشور با اکثریت جمعیت مسلمان جهان است. قبل از خروج از کاخ سفید، کوشنر و تیمش برای تضمین یک توافق عادی‌سازی اندونزی و اسرائیل کار می‌کردند، اما این توافق قبل از روی کار آمدن بایدن به نتیجه نرسید.

انتهای پیام
captcha