ضرورت تقویت تعامل علمای دینی ایران و صربستان
کد خبر: 4055544
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
حجت‌الاسلام ایمانی‌پور تأکید کرد؛

ضرورت تقویت تعامل علمای دینی ایران و صربستان

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با رئیس دانشگاه بلگراد بر لزوم تقویت و تعمیق زمینه‌های بحث و گفت‌وگو با مجامع و علمای ادیان الهی بین دو کشور ایران و صربستان تأکید کرد.

ضرورت تقویت تعامل علمای دینی ایران و صربستانبه گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ولادان جوکیچ، رئیس دانشگاه بلگراد و هیئت همراه در جریان سفر به کشورمان، امروز 18 اردیبهشت ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در این دیدار گفت: روابط ایران و صربستان در سطح بسیار خوبی قرار دارد و دو کشور، دوستان خوبی برای یکدیگر هستند.

وی دانشگاه بلگراد را یکی از بزرگترین و مهمترین دانشگاه‌های منطقه شرق اروپا خواند و ابراز امیدواری کرد این هیئت دانشگاهی در سفر به کشورمان، نتایج خوبی از تبادلات و تعاملات با دانشگاه‌های ایران کسب کند.

فعالیت 80 نمایندگی فرهنگی در 65 کشور

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به فعالیت 80 نمایندگی فرهنگی در 65 کشور جهان اشاره و تصریح کرد: این سازمان به منظور هماهنگی بیشتر فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور تشکیل شده و مهمترین وظیفه آن، امضای تفاهمنامه و اجرای موافقتنامه فرهنگی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها است.

وی تصریح کرد: تفاهمنامه‌ها و اسناد همکاری متعددی منعقد شده و همکاری‌های مطلوبی بین ایران و سایر کشورها را شاهد هستیم که ضروری است با تبیین وضعیت و شرایط موجود گسترش و توسعه یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور اظهار کرد: مهم‌ترین فعالیت‌های سازمان در عرصه بین‌الملل جنبه تعاملی دارد به این معنا که با کشورهای مختلفی که موافقتنانه داریم برای اجرای مفاد موافقتنامه، برای سه یا پنج سال، برنامه مبادلات امضا می‌کنیم که این برنامه انجام فعالیت‌هایی برای تحقق مفاد موافقتنانه است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: این فعالیت‌ها شامل برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی، ایجاد اتاق ایران‌شناسی، هفته‌‌های فرهنگی و هفته‌های فیلم، اعطای رتبه به دانشجویان علاقه‌مند، تبادل استاد و دانشجو، همکاری در گفت‌وگوهای  دینی و فرهنگی، برگزاری سمینارهای مشترک و شرکت در برنامه‌های فرهنگی است.

وی آموزش زبان و ادبیات فارسی، رصد و پایش فرهنگی، شناخت ساختار و جریان‌های فرهنگی در جوامع گوناگون و زمینه‌های مشترک فرهنگی ایران با سایر کشورها را از دیگر فعالیت‌های مهم این سازمان دانست.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور هیئت دانشگاهی از بلگراد در ایران را برای تعامل و گفت‌وگوهای فرهنگی با دانشگاه‌های کشورمان مغتنم برشمرد و تصریح کرد: گفت‌وگوهای فرهنگی با هدف جلب مشارکت دانشگا‌ه‌های دخلی و خارجی به دنبال ارتباط مستمر و هدفمند نخبگان فکری ایران با دیگر کشورها در موضوعات مشترک و از طریق اجرای مفاد موافقتنامه‌های فرهنگی پیگیری می‌شود. در همین چارچوب، تاکنون چندین دور گفت‌وگوی فرهنگی با جهان عرب، شبه قاره هند، آسیای میانه، اروپا و آفریقا برپا شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور بیان کرد: به دلیل اهمیت و جایگاه زبان فارسی، خواهان ایجاد رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بلگراد هستیم.

وی در ادامه سخنانش، بر لزوم تقویت و تعمیق زمینه‌های بحث و گفت‌وگو با مجامع و علمای ادیان الهی بین دو کشور ایران و صربستان تأکید کرد و گفت: در گفت‌وگوهای دینی، تلاش می‌شود تا مسئولیت‌پذیری رهبران ادیان نسبت به تأثیرگذاری بر سیاست‌مداران به عنوان راهکار عملی مقابله با افراطی‌گری افزایش یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور همچنین، آمادگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را برای برگزاری هفته‌های فرهنگی دو کشور، اعطای بورس تحصیلی، برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی و فرصت‌های مطالعاتی، تقویت حوزه گردشگری و ورزش، استقبال از تور فرهنگی صربستان در ایران و همکاری‌های علمی و دانشگاهی اعلام کرد.

لزوم تقویت تعاملات فرهنگی

در ادامه این دیدار، ولادان جوکیچ، رئیس دانشگاه بلگراد با ابراز خرسندی از سفر به کشورمان گفت: ما نسبت به ظرفیت‌های بزرگ جمهوری اسلامی ایران و مهمان نوازی ایرانیان واقف هستیم و این مهم را در سفر به این کشور اسلامی، به خوبی دریافتیم.

وی اظهار کرد: امیدواریم در آینده شاهد گسترش همکاری‌های بین دو ملت ایران و صربستان باشیم.

ولادان جوکیچ با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه بلگراد و دانشگا‌ه‌های ایران تصریح کرد: این تفاهمنامه موجب می‌شود داشته‌های فرهنگی نهادهای علمی و فرهنگی دو کشور برای آیندگان حفظ شود.

رئیس دانشگاه بلگراد افزود: درصدد هستیم تا در چارچوب یک برنامه عملیاتی برای اجرای مفاد تفاهم ‌نامه‌های دانشگاهی، بتوانیم در زمینه تبادل استاد و دانشجو و پروژه‌های مشترک تحقیقاتی با ایران همکاری کنیم.

وی در پایان از ایجاد رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بلگراد استقبال کرد و گفت: آموزش زبان فارسی در دانشگاه بلگراد و شناخت متقابل ایران و صربستان از یکدیگر، راهبرد اصلی تقویت و افزایش تعاملات فرهنگی دو کشور خواهد بود.

انتهای پیام
captcha