سبک زندگی معلمان قرآن رمز ماندگاری و اثرگذاری آنان است
کد خبر: 4055601
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳

سبک زندگی معلمان قرآن رمز ماندگاری و اثرگذاری آنان است

قاری و مدرس قرآن کریم، اخلاق، سبک زندگی و رفتار معلمان قرآن را رمز ماندگاری و اثرگذاری آنان دانست و گفت: معلم قرآن باید فردی کاملاً قرآنی، عاشق قرآن و عمل به دستورات الهی باشد که اگر به آنچه که می‌گوییم عمل کنیم، بهترین الگو و سرمشق خواهیم بود.

مجید باوردی، مدرس قرآن کریممجید باوردی، قاری و مدرس قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در خصوص اهمیت شغل معلمی اظهار کرد: معلمان باید به شغل خود افتخار کنند چراکه پروردگار عالم و پیامبر اکرم(ص) از اولین معلمان بودند و پیامبر(ص) فرمودند: من برای معلمی مبعوث شدم؛ بنابراین بزرگترین افتخار معلمی است و علما و معلمان وراث انبیاء هستند.

وی در رابطه با نقش معلم قرآن افزود: تمامی معلمان باید به شغل خود علاقه داشته باشند و عالم به مسائل روز باشند چراکه برای تحصیل و علم هیچ محدودیتی وجود ندارد حتی اگر آموزگار ما مسلمان هم نباشد باید از منافق علم مفید را آموخت و در جامعه گسترش داد.

باوردی ادامه داد: آموزش قرآن با سایر رشته‌های دیگر تفاوت دارد؛ سود برخی از علم‌ها به خود انسان می‌رسد و برای بقیه منافاتی ندارد یا بعضاً به صورت مقطعی و زودگذر هستند اما برخی از علم‌ها برای جامعه نیز سودمند هستند که نمونه‌ای از آن قرآن کریم است چراکه اگر فردی به دیگری قرآن یاد دهد، ثواب بسیاری خواهد داشت.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی، اخلاق، سبک زندگی و رفتار معلمان قرآن را رمز ماندگاری و اثرگذاری آنان دانست و بیان کرد: معلم قرآن باید فردی کاملاً قرآنی، عاشق قرآن و عمل به دستورات الهی باشد که اگر به آنچه که می‌گوییم عمل کنیم، بهترین الگو و سرمشق خواهیم بود.

وی یادآور شد: اگر به گفته‌های خود عمل کنیم و الگوی خوبی باشیم، شاگردان از ما درس می‌گیرند و به گفته‌های ما عمل می‌کنند اگر ما به گفته‌های خود عمل کنیم و بنده خوبی برای خدا باشیم، در دل مخاطبان و شاگردان خود هم جایگاه بزرگی خواهیم داشت.

باوردی، همچنین در ارتباط با اخلاق معلمی و معلم اخلاقی بیان کرد: خُلق به معنای رفتار کردار خوب بوده و خَلق هم به معنای آفرینش است که این دو لازم و ملزوم یکدیگرند؛ اخلاق معلمی یک حرفه است و هرکسی برای خود حرفه‌ای را انتخاب کرده و در خصوص آن مطالعه کرده و صاحب تخصص می‌شود اما هر حرفه‌ای اخلاق ویژه‌ی خود را دارد.

این مربی و استاد قرآن اظهار کرد: معلم اخلاقی یعنی فردی که دروس اخلاقی را آموزش می‌دهد و در خصوص رشته‌ خود مطالعات بروز و کاملی دارد که انبیاء و امامان قبل از تدریس به گفته‌های خود عمل کرده و سپس دستور داده‌اند اما ما ابتدا می‌آموزیم و اگر منافع ما در خطر نباشد، به آن عمل می‌کنیم.

وی همچنین تأکید کرد: معلم اخلاقی نقش ویژه‌ای دارد که اگر معلمان دیگر خطایی داشته باشند، چندان زیر سؤال نمی‌روند اما معلم اخلاق اینگونه نیست و آبرو و حیثیت افراد در میان است. 

باوردی، در خصوص نیاز انسان به معلم بیان کرد: تمامی انسان‌ها از زمان خلقت تا مرگ به معلم نیاز دارند که این نیاز می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط دوستان و خانواده و... انجام شود اما باید به یاد داشته باشیم که برای تمامی مسلمانان طلب علم واجب است و حتی تا لحظه مرگ هم به یادگیری علم نیازمندیم. 

این مدرس دانشگاه، در پایان اضافه کرد: معلمان باید عاشق باشند، عاشق حرفه و کار خود باشند، عالم باشند و مطالعات خود را بروز کنند؛ امروز در دین اسلام افرادی آیات قرآن را زیر سؤال می‌برند اما متاسفانه برخی از علما سخنی می‌گویند که شبهاتی را ایجاد می‌کند؛ بنابراین بر معلمان واجب است بر مسائل قرآنی مسلط و آماده پاسخگویی باشند و به گفته‌ خود عمل کنند.

انتهای پیام
captcha