نگرانی از قداست‌شکنی؛ مانع ورود مؤسسات به واحدهای فناور و دانش‌بنیان + صوت
کد خبر: 4055764
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
ورود مؤسسات قرآنی به پارک‌های علم و فناوری / 12

نگرانی از قداست‌شکنی؛ مانع ورود مؤسسات به واحدهای فناور و دانش‌بنیان + صوت

مدیرعامل مؤسسه رهنمایان سعادت، نگرانی از قداست‌شکنی را یکی از دلایل ورود اندک مؤسسات قرآنی به واحدهای فناور و دانش‌بنیان دانست و گفت: مسئله دیگر مربوط به مبهم بودن و ناشناخته بودن این فضای کاری جدید است.

مهدی هادیدر کشورهای پیشرفته، نوآوری و دانایی به محور توسعه تبدیل شده و اقتصاد فیزیکی براساس فناوری، جای تولید بر مبنای نیروی کار و سرمایه را گرفته است. صنایع مختلف به مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری ورود کرده و نیز ایده‌های نوآور خود را به محصول تبدیل کرده‌اند، در چنین حالتی ضرورت حضور مؤسسات قرآنی از جنبه تولید ایده‌های نوآور به محصولات مفید در عرصه‌ قرآنی بیش از همیشه احساس می‌شود، چراکه این مؤسسات با عموم مردم ارتباط مستقیمی دارند و با نیازسنجی بهتر می‌توانند به ایده‌های خلاقانه برای تولید محصولات دینی دست یابند.

یکی از مؤسسات پیشرو در این زمینه، مؤسسه رهنمایان سعادت است که از سال 1395 به عنوان گروه تخصصی تبلیغی مشاوره و خانواده شروع به فعالیت کرد و حدود 300 عضو پیوسته ـ وابسته و 40 استاد که علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای مدرک روانشناسی نیز هستند، دارد. این کارشناسان بسته‌هایی از آموزش‌های مؤثر در زمینه‌های ازدواج، همسرداری، فرزندآوری، فرزندپروری، مهارت‌های زندگی، توسعه فردی و خودشکوفایی، تحصیل و اشتغال و مواردی از این قبیل ارائه داده‌اند. مخاطبان این مجموعه نیز متخصصان شامل روانشناسان، مشاوران، مربیان و معلمان، والدین، همسران، کودکان و نوجوانان و عموم علاقه‌مندان به مباحث روانشناختی است. این پکیج‌ها به صورت حضوری و مجازی در سایت، پیج، کانال و ... ارائه می‌شوند. در این زمینه به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی هادی، مدیرعامل این مؤسسه و نائب‌رئیس انجمن روانشناسان اسلامی پرداختیم، مشروح این گفت‌وگو  را در ادامه می‌خوانیم؛

ایکنا‌ ـ مجموعه مؤسسه رهنمایان سعادت تاکنون چه دستاوردهایی داشته است؟

این مجموعه یک هسته مرکزی سه نفره و یک هسته پشتیبان 40 نفره دارد و از عمده دستاوردهایمان می‌توانم به برگزاری دوره‌های آموزشی برای قشرهای مختلف اشاره کرد، البته یک کتاب با عنوان «صد نکته، صد تکنیک در فرزندپروری» نیز چاپ کرده‌ایم ولی دیگر فعالیت‌های ما ‌به سمت برگزاری دوره و تربیت مربی جهت‌گیری دارد.

به دلیل هزینه‌ سنگین هنوز نتوانسته‌ایم به تولید اپلیکیشن برسیم و اسپانسر پیدا کنیم برای همین فعلاً به شکل برگزاری دوره‌های آفلاین، آنلاین و حضوری فعالیتمان را ادامه می‌دهیم و البته در نقشه راهمان به تولید اپلیکیشن و موارد این چنینی نیز فکر کرده‌ایم.

با توجه به اینکه تحصیل‌کرده مؤسسه امام خمینی(ره) هستیم و بقیه اعضای گروه نیز که یک گروه نسبتاً وسیع هستند مستقیم یا غیر مستقیم از مؤسسه امام خمینی(ره) یعنی همان مؤسسه علامه مصباح یزدی سرچشمه می‌گیرند، علاقه و موضوع اصلی ما مباحث اسلامی و رویکردهای دینی به مباحث تربیت و مشاوره است، برای همین تلاش ما این بوده که همیشه این موضوع را حفظ کنیم.

منابع روانشناسی اسلامی به اندازه کافی در دسترس نیست

ایکنا ـ در جریان این فعالیت‌ها با چه موانع و چالش‌هایی مواجه بودید؟

اولین مانع ما این است که کتاب‌های کاربردی در زمینه روانشناسی اسلامی هنوز به اندازه کافی در دسترس نیست، مباحث روانشناسی اسلامی بیشتر در قالب نظریه‌پردازی مطرح شده و کمتر به بروندادهای عملیاتی شده رسیده است.

چالش دوم ما این است که گروهی هنوز به اندازه کافی فضای روانشناسی اسلامی را باور نکرده‌اند یا نمی‌توانند نتایج را بپذیرند، یک عده به خاطر گرایش‌های تربیتی‌شان هست که ممکن است موضوع دینی نداشته باشند، برای یک عده هم سؤالات علمی مطرح و جهت‌گیری علمیشان این چنین است، جالب این است که مخاطبان زیادی داریم که مشتاقانه این موضوع را پذیرفته‌اند، ولی به هر حال این مسئله مهمی است و عده‌ای از مخاطبانی که دوست داریم با آن‌ها در ارتباط باشیم هنوز پذیرش لازم را نسبت به روانشناسی اسلامی ندارند.

چالش بعدی این است که گروه زیادی از مخاطبانمان از ما انتظار فعالیت‌های جهادی دارند یعنی به این باور رسیده‌اند که ما باید خدمات را رایگان به آن‌ها برسانیم، یا اینکه از نهادها و اداره‌ها هزینه‌ها را دریافت کنیم یا اصلاً بدون دریافت هزینه خدمات را به آن‌ها برسانیم، این برای ما چالشی است که مجبور هستیم بسیاری از فعالیت‌هایمان را تحت برنامه‌های ادارات و قرارداد با مراکز و نهادها انجام دهیم که آن هم برای ما سختی‌هایی دارد چون ممکن است جایی سلیقه‌های آن‌ها با ما منطبق نباشد.

ایکنا ـ آیا بحث رایگان بودن خدمات درست است؟

خود رایگان بودن خدمات، چالش جدیدی ایجاد می‌کند، در این صورت میزان تعهد افراد به شرکت در دوره تا پایان و حصول نتیجه پایین می‌آید، بر خلاف آنجایی که هزینه پرداخت کرده و خود را موظف به شرکت می‌داند، این می‌تواند چالش خیلی مهمی باشد، از طرف دیگر مجموعه مربیان، مدیران اجرایی و عوامل دست‌اندرکار هزینه‌های زندگی شخصی دارند و اگر قرار باشد همه چیز رایگان باشد اینها به مشکل برمی‌خورند.

ایکنا ـ شرکت شما چقدر باعث اشتغال‌زایی در حوزه علوم انسانی و اسلامی شده است؟

پاسخ این سؤال یک مقدار برای من سخت است، چون اشتغال‌زایی مستقیم ما برای دو نفر شامل معاون اداری ـ مالی و معاون اجرایی بوده است، به معنای اینکه در ماه بیشتر از 80 ساعت اشتغال دارند، اما اشتغال سایرین به صورت پاره‌وقت است، مثلاً گاهی اوقات برای 20 نفر در ماه هفته‌ای نیم روز کار تولید می‌کنیم، ولی گاهی مواقع شرایط متفاوت و کمتر می‌شود، این خیلی بسته به تقاضاها و شرایط دارد اما عملاً دو نفر را به صورت جدی درگیر می‌کند.

ایکنا ـ مؤسسات قرآنی ورود اندکی به واحدهای فناور و دانش‌بنیان دارند، دلیل امتناع مؤسسات از ورود به این بحث را چه می‌دانید؟

دو مسئله وجود دارد؛ مسئله اول نگرانی در مورد قداست‌شکنی است، خود ما هم در ابتدا وقتی می‌خواستیم وارد بعضی از بحث‌های فناورانه بشویم احساس می‌کردیم که ممکن است با نیت اثرگذاری معنوی در تضاد باشد، این نگرانی کاملاً قابل احترام است و نشان از وضعیت خیلی خوب اعتقادی افراد در این فضا دارد، مسئله دیگر مربوط به مبهم و ناشناخته بودن فضاست، فرض کنید من به عنوان کسی که در این فضا کار می‌کنم نمی‌دانم که مثلاً چطور می‌توانم آموزش روخوانی قرآن را تبدیل به یک محصول تجاری فرهنگی کنم که هم هدف‌های من در زمینه ترویج قرائت قرآن را پوشش بدهد و هم اینکه به عنوان یک محصول تجاری قابل احترام شود و آن را در جامعه ارائه‌ دهیم، این ابهام‌ها البته توسط مراکزی مثل اشراق با پیگیری و زحمت حجت‌الاسلام قطبی تا حد زیادی رفع شده و انصافاً این ابهام‌زدایی را انجام می‌دهد.

ایکنا ـ وضعیت فعلی توسعه فناوری‌های فرهنگی و مذهبی را در کل کشور چطور ارزیابی می‌کنید؟

یک اتفاق خوب در حال رخ دادن است و آن تبلیغ و ترویج این روحیه و مسیری است که تا الان طی نشده، این خیلی خوشحال‌کننده است، اما راضی‌کننده نیست، انتظار داریم با سرعت بیشتر و شرایط بهتری پیش برویم، اطلاع‌رسانی‌ها و آموزش‌هایی که در این زمینه برگزار می‌شود، ان‌شاء‌الله منجر به یک اتفاق خوب خواهد شد.

ایکنا ـ و سخن پایانی.

از مجموعه‌هایی که از ما خوب حمایت کردند به خصوص دفتر تبلیغات حوزه علمیه تشکر می‌کنم، فکر فناوری و ورود به این فضا را دوستان دفتر تبلیغات و مشخصاً حجت‌الاسلام قطبی در ذهن ما قرار دادند و ابهام‌های بسیار زیاد ما را با حمایت‌ها و آموزش‌های کارشناسانه‌ای که به ما دادند برطرف کردند طوری که نه خودم و نه اعضای تیمم الان که با شما صحبت می‌کنم با سال قبل همین موقع اصلاً قابل مقایسه نیستیم، کاملاً تفکر و فهمم از مسائل تغییر کرده و اطلاعات ویژه‌ای به دست آورده‌ایم.

کد

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha