بوشهر پایتخت مبارزات ضد استعمار و استکبارستیزی است
کد خبر: 4056291
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳

بوشهر پایتخت مبارزات ضد استعمار و استکبارستیزی است

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر ضمن بیان اینکه ایران تاریخی تابناک در مبارزات ضد استعماری دارد، افزود: اگر عالمان و سردمدارانی چون رئیسعلی دلواری نگاه ضد استعماری نداشتند، آبراه بین‌الملی خلیج فارس دچار بحران‌های جدی هویت می‌شد، بنابراین اکنون از خلیج فارس به عنوان نماد مقاومت و از بوشهر به عنوان پایتخت مبارزات ضد استعماری و استکبارستیزی نام برده می‌شود.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهربه گزارش ایکنا از بوشهر، همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس با حضور آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، احمد محمدی زاده، استاندار بوشهر و جمعی از مقامات کشوری، محققین و مورخین خارجی و داخلی در دانشگاه خلیج فارس بوشهر، امروز، 21 اردیبهشت ماه برگزار شد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی‌فقیه در استان ضمن اشاره به زیست بوم خلیج فارس و تأکید بر این که مهمترین آبراه بین‌المللی در حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ و سیاست بین‌الملل است، گفت: با بررسی‌های انجام شده این زیست بوم قدمتی 500 هزار ساله دارد و با دارا بودن251 هزار کیلومتر مربع سومین خلیج بزرگ جغرافیای جهانی است.

وی با اشاره به مورخانی مانند ابن خدوم، طبری، مسعودی و ابن اثیر، ادامه داد: از دیرباز به دلیل فلات قاره ایران که مرکز زایش این آبراه است، در نقشه‌های مختلف از جمله خوارزمی به نام خلیج فارس ثبت شده و تاریخ نگاران مختلفی نیز بر این عنوان اذعان داشتند.

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه خلیج فارس یک حوزه اقتصادی است، افزود: در آمار اقتصادی جهان، خلیج فارس نقش اول را در اقتصاد کرانه و دریا پایه ایفا می‌کند و به همین علت همواره مورد طمع کشورهایی بوده است که به دنبال سرآمدی اقتصاد هستند.

آیت‌الله صفایی همچنین اضافه کرد: بوشهر پس از حمله پرتغالی‌ها خلیج فارس را مورد تحرک‌های اقتصادی با اندیشه تسلط بر منابع ثروت در حوزه تجارت و پس از کشف نفت در حوزه انرژی فسیلی قرار داد.

امام جمعه بوشهر در ادامه با اشاره به حملات دولت‌های مختلف به این استان، ادامه داد: این حملات در حوزه خلیج فارس منجر به تهاجم نرم اقتصادی، تهاجم نرم سیاسی به جهت تسلط بر حکمرانی و تهاجمات فرهنگی شد که تحولاتی را در هویت دینی و ملی ایجاد و غرب‌گرایی را جایگزین آن کرد.

وی با بیان اینکه خلیج فارس سه گزاره ثابت در تاریخ خود ثبت کرد، گفت: خلیج فارس برای تمام کشورهای منطقه است، صلح دوستی اساس ارتباطات است و بیگانگان در حوزه خلیج فارس جایی ندارند و اثری جز نام ننگ از آنها نخواهد ماند.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر ضمن بیان اینکه ایران تاریخی تابناک در مبارزات ضد استعماری دارد افزود: اگر عالمان و سردمدارانی چون رئیسعلی دلواری نگاه ضد استعماری نداشتند، آبراه بین‌الملی خلیج فارس دچار بحران‌های جدی هویت می‌شد؛ به همین علت اکنون از خلیج فارس به عنوان نماد مقاومت و از بوشهر به عنوان پایتخت مبارزات ضد استعماری و استکبار ستیزی نام برده می‌شود.

آیت‌الله صفایی بوشهری در پایان ضمن تأکید بر جغرافیای کرانه به عنوان مهمترین و ارزشمندترین جغرافیای اقتصاد، اظهار کرد: اکنون سهم اقتصاد دریاپایه در تولید ثروت ایران با احتساب اقتصاد نفت و گاز در ایران ۲.۷ درصد و بدون آن ۱.۱۶ درصد و این یک فاجعه اقتصادی است و این یعنی باید به سمت اقتصاد دریاپایه در مدار هفت درجه و اقتصاد اقیانوس حرکت کنیم.

 
خبرنگار: آتنا جعفری
انتهای پیام
captcha