افرادی که به‌صورت امت واحده محشور می‌شوند
کد خبر: 4056434
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴

افرادی که به‌صورت امت واحده محشور می‌شوند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دو گروه از انسان‌ها به‌صورت امت واحده محشور می‌شوند، گفت: کسی که علمی را یاد بگیرد و به دیگران آموزش دهد و نیز فردی که جانش را فدا می‌کند تا شهید شود به‌صورت امت واحده محشور می‌شوند؛ جود علمی و جود جانی، هر دو انسان را به‌صورت امت محشور می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه در مراسم یادبود فقیه مجاهد، عالم ربانی آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی که با حضور مردم عالم‌پرور شهر مقدس قم، زائران حرم کریمه اهل بیت(ع)، جمعی از علما و فضلا و نیز نمایندگان دفاتر مراجع معظم تقلید، شامگاه 21 اردیبهشت‌ماه در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، با اشاره به روایاتی در رابطه با علم و عالم، اظهار کرد: براساس روایات اسلامی اجود الاجودین خداوند متعال است و در میان انسان‌ها، نیز نبی مکرم اسلام(ص) اجود فرزندان آدم و بعد از وجود نازنین پیامبر اعظم(ص) اجودترین افراد عالمی است که علم را در اختیار دیگران قرار می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه دو گروه از انسان‌ها به‌صورت امت واحده محشور می‌شوند، ادامه داد: کسی که علمی را یاد بگیرد و به دیگران آموزش دهد و نیز فردی که جانش را فدا می‌کند تا شهید شود به‌صورت امت واحده محشور می‌شوند. جود علمی و جود جانی، هر دو انسان را به‌صورت امت محشور می‌کند.

استاد حوزه علمیه ضمن اشاره به روایاتی در رابطه با جایگاه علما نزد اهل بیت(ع) به وظیفه مردم در مقابل علما اشاره کرد و گفت: براساس روایات اسلامی احترام، اکرام و خدمت به علما از سیره اندیشمندان در مقابل اساتیدشان بود؛ همواره ایشان تأکید داشتند که احترام به استاد از مهمترین رموز موفقیت در عرصه کسب علم و دانش است.

رفیعی فروتنی علمی و احترام به علما و اساتید را برجسته‌ترین عامل موفقیت در کسب معارف و دانش توصیف کرد و ادامه داد: غیبت علما و دانشمندان برکت را از زندگی انسان دور می‌کند.

وی کسب فیض از دانش علما و زانوی تلمذ در برابر ایشان را از وظایف مردم نسبت به علما توصیف کرد و یادآور شد: براساس مبانی دینی هر کس عالمی را زیارت کند، رسول‌الله(ص) را زیارت کرده است و هر کس رسول‌الله(ص) را زیارت کند با خداوند متعال ارتباط خواهد داشت؛ بر این اساس نشستن با عالم در مسیر هم‌نشینی با ذات اقدس الهی تعریف می‌شود.

سخنران این مراسم با بیان اینکه بدنه مرجعیت، علما و حوزه‌های علمیه به‌عنوان مرزبانان عقاید جامعه از ضعف‌ها و کاستی‌های ذکر شده مبرا هستند، بیان کرد: علما با تلاش و مجاهدتی وصف‌ناپذیر، سرمنشأ علمی برای صیانت از فکر و اندیشه جامعه هستند.

وی در ادامه با اشاره به برخی از ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی، اضافه کرد: فروتنی و تواضع و ارتباط مستقیم ایشان با طلاب و فضلا از برجسته‌ترین ویژگی‌های شخصیتی این عالم ربانی بود. معظم‌له بارها و بارها خودشان، به‌صورت مستقیم برای دعوت از منبری‌ها تماس می‌گرفتند.

رفیعی به اطلاعیه‌های آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی در رابطه با شخصیت‌های مختلف اشاره کرد و گفت: بند بند اطلاعیه‌های ایشان حساب شده و ناظر به ویژگی‌های شخصیتی افراد انتخاب می‌شد.

وی تصریح کرد: مردمی بودن و دفاع از نظام و پشتیبانی محکم از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از دیگر ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله العظمی علوی گرگانی بود، ایشان احترام خاصی نسبت به رهبر معظم انقلاب قائل بودند.

رفیعی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به سالروز شهادت حمزه سید‌الشهدا، بر اهمیت بزرگداشت این شخصیت بزرگوار جهان اسلام تأکید کرد و یادآور شد: براساس روایات سه روز از جمله روز شهادت حضرت حمزه، شهادت جعفر بن ابیطالب و شهادت سیدالشهدا ابی عبدالله بن الحسن(ع) برای خاندان نبوت سخت آمد.

انتهای پیام
captcha