رشد ۱۰ درصدی شرکت‌کنندگان آزمون‌ اعطای مدرک به حافظان قرآن
کد خبر: 4056664
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲

رشد ۱۰ درصدی شرکت‌کنندگان آزمون‌ اعطای مدرک به حافظان قرآن

مرحله اول هفدهمین دوره آزمون‌های طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن صبح امروز و به صورت متمرکز در کل کشور با حضور بیش از 10 هزار نفر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مرحله اول آزمون هفدهمین دوره آزمون‌های طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، صبح امروز جمعه ۲۳ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ در تهران، به صورت متمرکز در دانشگاه امیرکبیر و در سایر استان‌ها براساس حوزه امتحانی مشخص شده در کارت آزمون برگزار شد.

حسین تقی‌پور، سرپرست معاونت آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص برگزاری این مرحله از آزمون گفت: امسال هفدهمین دوره طرح ملی ارزیابی و اعطای مدارک تخصصی به حفاظ را در سراسر کشور برگزار می‌کنیم. این طرح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد که امروز مرحله اول این آزمون را برگزار کردیم طی آن آزمون کتبی ترجمه، مفاهیم و حفظ قرآن به صورت تستی برگزار شد.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۶ دوره این آزمون توسط سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شده است که با احتساب ثبت نام صورت پذیرفته در سال جاری جمعاً، ۱۰۱ هزار و ۸۸۸ نفر از حفاظ در این طرح شرکت کردند که تقریبا ۴۳ درصد آن حافظ کل قرآن بودند.

سرپرست معاونت آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: حدود ۱۰.۰۰۰ نفر در طی سال‌های گذشته موفق به کسب مدارک تخصصی در این طرح شدند که از این تعداد ۴ هزار و ۳۶۲ نفر موفق به کسب درجه حفظ تخصصی کل قرآن شدند.

تقی‌پور با اشاره به اینکه این طرح در سه رشته ۱۰ جزء، ۲۰ جز و ۳۰ جز (حفظ کل) برگزار شد، گفت: این طرح مزایای متعددی دارد که یکی از آن معادل‌سازی با مدارک رسمی دانشگاهی است. بر همین اساس مدرک درجه ۳ معادل لیسانس، مدرک درجه ۲ معادل فوق لیسانس و مدرک درجه ۱ معادل مدرک دکتری است.

وی با بیان اینکه امسال ۱۰۰۷۴ نفر در این آزمون شرکت کردند، اظهار کرد: تقریبا نیمی از این افراد در رشته حفظ کل داوطلب بودند؛ ثبت نام امسال بیشترین آمار ثبت نامی در طی کل دوره‌های این طرح بوده که ضرورت دارد با انجام تبلیغات بیشتر شاهد حضور بیشتر حفاظ در این طرح باشیم.

رشد ۱۰ درصدی شرکت‌کنندگان آزمون‌ طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن + جزئیات برگزاری هفدهمین دوره

سرپرست معاونت آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه در حوزه آزمون تهران ۱ هزار و ۳۳۲ نفر در این آزمون ثبت نام کردند گفت: از این تعداد ۷۷۷ نفر حافظ کل بودند که همگی این حفاظ در دانشگاه امیر کبیر اقدام به برگزاری آزمون کردند.

تقی‌پور با اشاره به اینکه در کنار بحث آزمون تخصصی حفظ قرآن، آزمون‌های ملی عمومی حفظ نیز برای آن دسته از حفاظی که به صورت عمومی حفظ قرآن را پیگیری می‌کنند از سوی ستاد راهبری حفظ و با دبیرخانه سازمان تبلیغات اسلامی پیش‌بینی شده است بیان کرد: در این طرح حفظ عمومی برخلاف طرح حفظ تخصصی، در مقطع خاصی برگزار نمی‌شود بلکه با مشارکت تشکل‌های قرآنی حدود ۸۰۰ مؤسسه و خانه قرآن به‌عنوان مراکز مجاز اخذ آزمون در سراسر کشور در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: در کنار تشکل‌های مردمی حدود ۷۰۰ دارالقرآن آموزش و پرورش در این طرح مشارکت دارند که جمعا ۱۵۰۰ تشکل و موسسه در برگزاری این آزمون همراه ما هستند. امید است این آزمون‌ها در کنار سایر فعالیت‌های حفظ قرآن حرکتی موثر در راستای تحقق ۱۰ میلیون حافظ مورد مطالبه مقام معظم رهبری باشد.

به گزارش ایکنا، بر اساس اعلام مسئولان سازمان دارالقرآن در این دوره از آزمون در بخش حفظ ۱۰ جز در کل کشور ۲۳۶۰ نفر خانم و ۵۹۰ نفر آقا شرکت کردند که در مجموع ۲۹۵۰ نفر در کل کشور در این بخش شرکت کردند. از این تعداد در استان تهران نیز ۳۰۹ نفر خانم و ۷۴ نفر آقا بودند که در مجموع ۳۸۳ نفر در این بخش شرکت کردند.

رشد ۱۰ درصدی شرکت‌کنندگان آزمون‌ طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن + جزئیات برگزاری هفدهمین دوره

همچنین در بخش حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم نیز ۱۰۲۶ نفر خانم و ۲۷۸ نفر آقا در کل کشور در این دوره شرکت کردند که در مجموع ۱۳۰۴ نفر بودند. از این تعداد در تهران نیز در این بخش ۱۴۱ نفر خانم و ۴۱ نفر آقا شرکت کردند که در مجموع ۱۷۲ نفر بودند.

در بخش حفظ کل قرآن کریم نیز ۳۲۴۳ نفر خانم و ۲۵۷۷ نفر آقا در کل کشور شرکت کردند که در مجموع ۵۸۲۰ نفر بودند. از این تعداد در تهران نیز ۵۴۷ نفر خانم و ۲۳۰ نفر آقا شرکت کردند که در مجموع ۷۷۷ نفر را تشکیل دادند.

همچنین در این آزمون ۸۲ نفر از کارکنان دولت، ۱۰۷ نفر در مقطع کارشناسی ارشد، ۱۲ نفر در مقطع دکتری و ۵ نفر اهل سنت حضور داشتند. همچنین ۹ نفر از افراد دارای معلولیت در این آزمون شرکت کردند و از افراد بالای ۶۰ سال ۱۱ نفر خانم در بخش حفظ کل و ۷ نفر آقا در این بخش شرکت کردند. در این آزمون ۹ نفر زیر ۱۲ سال آقا و ۸ نفر خانم در بخش حفظ کل شرکت کردند.

رشد ۱۰ درصدی شرکت‌کنندگان آزمون‌ طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن + جزئیات برگزاری هفدهمین دوره

همچنین در بخش حوزویان نیز ۱۴۱ نفر در این آزمون حضور داشتند. در مجموع ثبت‌نام‌کنندگان سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره قبل ۱۰ درصد رشد داشته است. آزمون‌های تخصصی طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم، مصوبه شماره ۵۷۳ شورای انقلاب فرهنگی بوده و توسط سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می‌شود.

یادآوری می‌شود این آزمون در استان تهران با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگ، حجت الاسلام مهدی اخوان صباغ، رییس سازمان دارالقرآن الکریم و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان، حجت الاسلام رضا عزت‌زمانی، معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، حمید مجیدی‌مهر، رییس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، کریم دولتی، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی شورای عالی قرآن، حجت‌الاسلام علی‌اصغر سهرابی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان تهران، میکائیل باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد.

گزارش تصویری هفدهمین دوره آزمون‌های طرح اعطای مدرک تخصصی

گزارش از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha