هشدار پارلمانی درباره تبعات اقتصادی ممنوعیت ذبح در بلژیک
کد خبر: 4057238
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰

هشدار پارلمانی درباره تبعات اقتصادی ممنوعیت ذبح در بلژیک

رئیس پارلمان در بروکسل در اظهاراتی ضمن اعلام مخالفت خود با ممنوعیت ذبح دینی در بلژیک تأکید کرد که این امر تبعات اقتصادی هم به همراه دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از بلج 24، رشید مضران، رئیس پارلمان بروکسل  در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در مورد موضوع ممنوعیت ذبح دینی در این کشور و خطرهای اقتصادی آن صحبت کرد.

رئیس پارلمان بروکسل گفت: حزب سوسیالیست در بروکسل با ممنوعیت ذبح آیینی (حلال) مخالف است.

مضران همچنین از اینکه شرکای مختلف سیاسی و اجتماعی در پارلمان برای دیدار با گروهی از کارشناسان توافق کردند، ابراز خرسندی کرد.

او توضیح داد: طی یک ماه پیش رو، جلسات گفت‌وشنود با نمایندگان فرقه‌های دینی مربوطه و همچنین نمایندگان نهادهای مدافع حیوانات، دامپزشکان، قصابان و .. برگزار می‌شود که به ما امکان می‌دهد وضعیت برایمان روشن شود؛ چون راستش را بخواهید، در بین احزاب و بلکه در بین مردم، در این خصوص دو دستگی وجود دارد.

این دو دستگی در دو طومار آنلاین که چند روزی است در فضای مجازی منتشر شده، آشکار است. یک طومار مورد حمایت جمعی شهروندان است که خواستار آزادی عمل در خصوص انجام شعائر دینی و ذبح دینی هستند که برای آن بیش از 100 هزار امضا جمع‌آوری کردند و دیگری از سوی گروه حامی حقوق حیوانات موسوم به Gaia بوده که بیش از 70 هزار امضاء برای ممنوعیت ذبح بدون شوک الکتریکی جمع‌آوری کرده است.

رئیس پارلمان بروکسل تأکید کرد که ممنوعیت ذبح حلال پیامدهای اقتصادی سنگینی دارد. تصور کنید که فردا در بروکسل به خوردن گوشت حلال ادامه می‌دهیم با این تفاوت که از بروکسل نمی‌آید، از روبایکس(شهری در شمال فرانسه که در منطقه شهری لیل در مرز بلژیک واقع شده است) یا لهستان می‌آید.

با بازگشت جنجال بر سر ذبح آئینی در  پارلمان بروکسل که قرار است به‌زودی طی نشستی ویژه این موضوع را به بررسی و شور بگذارد، طوماری علیه ممنوعیت ذبح حلال در بروکسل با بیش از یکصد هزار امضا به صورت آنلاین تهیه شده است.

دادگاه قانون اساسی بلژیک پنجشنبه گذشته ممنوعیت کشتار مذهبی حیوانات یعنی ذبح حلال برای مسلمانان و کوشر برای یهودیان را ممنوع اعلام کرد.

شورای اجرایی مسلمانان بلژیک و شورای هماهنگی نهادهای اسلامی بلژیک در حال بررسی درخواست تجدید نظر به دادگاه حقوق بشر اروپا در این زمینه هستند. به عقیده آنها تکنیک‌های کنونی ذبح آئینی یک جایگزین کامل و کاملاً با الزامات بهداشت عمومی، ایمنی غذا و رفاه حیوانات سازگار است.

پینچاس گلدشمیت، رئیس کنفرانس خاخام‌های اروپایی نیز گفت که این حکم کاملاً ناامید کننده است و باید در مورد آن تجدید نظر صورت بگیرد.

چالش محصولات حلال از زمانی در کشورهای اروپایی آغاز شد که صنعت حلال به یک تجارت جهانی سودآور تبدیل شده است. حامیان حقوق حیوانات مدعی هستند که به دلیل عدم مصرف داروی بیهوشی در ذبح حلال، حیوانات اذیت می‌شوند.

بلژیک طی سال‌های گذشته هم شاهد برپایی اعتراضات مسلمانان و یهودیان به ممنوعیت ذبح حلال در برخی از مناطق این کشور بوده است.

انتهای پیام
captcha