رأی دادگاه قانون اساسی بلژیک به نفع سازمان‌های اسلامی
کد خبر: 4156720
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱

رأی دادگاه قانون اساسی بلژیک به نفع سازمان‌های اسلامی

دادگاه قانون اساسی بلژیک تصمیم یکی از مناطق این کشور مبنی بر ممنوعیت تأمین مالی خارجی مساجد و مراکز اسلامی را خلاف قانون دانست و بخشی از آن را رد کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از Morning Express، این تصمیم بعد از شکایت چند سازمان و تشکل اسلامی گرفته شد که علیه فرمان دولت فدرال منطقه «فلاندری» در اکتبر 2021 شکایت کرده بودند.

هیئت هماهنگی اسلامی بلژیک به نمایندگی از بنیاد مذهبی بلژیک، انجمن مساجد آلبانیایی بلژیک، فدراسیون اسلامی بلژیک و اتحادیه مسلمانان بلژیک، علیه این فرمان به دادگاه قانون اساسی شکایت کردند.

دادگاه قانون اساسی در تصمیم خود در 20 ژوئیه 2023، درخواست را به دلیل نقض آزادی مذهبی موجه تشخیص داد و برخی از مواد این فرمان را باطل کرد.

دادگاه حکم داد که فرمان منطقه فلاندری که حمایت مستقیم یا غیرمستقیم یا تأمین مالی عبادتگاه‌های خارج از کشور را ممنوع می‌کند، خلاف قانون اساسی و آزادی مذهب و عبادت است.

در تصمیم دادگاه، بیان شد که این ماده که کمک مالی و حمایت از خارج از کشور استقلال جوامع مذهبی محلی را تضعیف می‌کند، به اندازه کافی روشن نیست و این تداخل نامتناسب با آزادی عبادت است.

هیئت هماهنگی اسلامی بلژیک اعلام کرد که از تصمیم دادگاه قانون اساسی استقبال می‌کند.

در بیانیه‌ای در این خصوص، آمده است که جامعه مسلمانان بلژیک به نمایندگی از هیئت هماهنگی اسلامی بلژیک، از این تصمیم خرسند است که به آزادی مذهب، حاکمیت قانون و قوانین حاکم در یک کشور دموکراتیک احترام می‌گذارد.

فرمان دولت فلاندری در سال 2021، تأمین مالی عبادتگاه‌های خارج از کشور را ممنوع کرده بود و این ممنوعیت شامل پرداخت حقوق امامان شاغل در مساجد نیز می‌شد.

با این تصمیم راه برای تأمین مالی شفاف موسسات مذهبی و اماکن مذهبی از خارج باز شد.

منطقه فلمیش (Flemish Region) یا فلاندر یکی از سه منطقه اصلی بلژیک، در کنار دو منطقه دیگر، والونی و بروکسل است.

انتهای پیام
captcha