تواضع، عقلانیت و اعتدال از ویژگی‌های آیت‌الله فاطمی‌نیا بود
کد خبر: 4057548
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
حجت‌الاسلام ناصر رفیعی:

تواضع، عقلانیت و اعتدال از ویژگی‌های آیت‌الله فاطمی‌نیا بود

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی گفت: عقلانیت در تمام زندگی آیت‌الله فاطمی‌نیا وجود داشت. یعنی اگر صحبتی از عرفا، صوفیان، فلاسفه؛ مثلا از مولوی می‌شد، ایشان هم با اعتدال نظرش را می‌گفت و هم به آرای دیگران احترام می‌گذاشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی و رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی جامعةالمصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره شخصیت علمی و معنوی آیت‌الله فاطمی‌نیا گفت: این عالم بزرگوار دارای ویژگی‌های ممتازی بود که برای مردم روشن است، وی یک شخصیت علمی در صحنه بودند، سی‌دی‌ها، نوارها، برنامه‌های ایشان نزد مردم است و همه از آن استفاده می‌بریم، اما لازم است چند نکته مهم درباره به ایشان عرض کنم.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه افزود: ویژگی نخست ایشان علمیت بود. اطلاعات عمیق زیادی داشتند؛ از کتب، آثار کهن و مطالبی که کمتر دست کسی می‌رسد را مطلع بود، من زمانی به چندین سخنرانی ایشان گوش می‌دادم، از فرمایشات ایشان به عنوان سرنخ استفاده می‌کردم و به‌کار می‌گرفتم.

وی تواضع و فروتنی را ویژگی دیگر مرحوم فاطمی‌نیا عنوان کرد و ادامه داد: ایشان به هیچ وجه برای خودشان جایگاهی قایل نبود و خیلی با فروتنی و تواضع برخورد می‌کرد، بار‌ها و بار‌ها من خدمتشان رسیدم، بسیار با احترام برخورد می‌کردند.

رفیعی در ادامه بیان کرد: ولایت پذیری و علاقه به اهل‌بیت(ع) ویژگی دیگر ایشان بود. روضه‌های ابتکاری و جانسوز مرحوم فاطمی‌نیا در دفاع از مکتب اهل بیت(ع) بسیار مشهور و در میان مردم مطرح است. نکته چهارم، دفاع از نظام و رهبری بود که آن را از اولویت‌های آحاد جامعه می‌دانست و مخالفت با رهبری معظم را گناه کبیره می‌دانستن و به صراحت می‌فرمود؛ دفاع و حمایت از رهبری و نظام برهمه واجب است. این تعبیری را ایشان در جا‌های مختلفی بیان کردند.

رئیس مجتمع تاریخ، سیره و تمدن اسلامی به پنجمین ویژگی آیت‌الله فاطمی‌نیا اشاره کرد و گفت: عقلانیت در تمام زندگی ایشان وجود داشت. با اینکه در فرقه‌های مختلف مسائل متعددی گفته می‌شود، ولی ایشان واقعاً عقلانیت‌شان قابل تقدیر بود. یعنی اگر صحبتی از عرفا، صوفیان، فلاسفه، مثلا از مولوی می‌شد، ایشان هم با اعتدال نظرش را می‌گفت و هم به آرای دیگران احترام می‌گذاشت، این نکته خیلی مهمی است.

کارشناس مذهبی رسانه ملی اظهار کرد: آخرین نکته به‌روز بودن ایشان در پاسخگویی به شبهات، آن هم با آن بیان لطیف و شیرینی بود که خودش داشت. این‌ها نکاتی است که در شخصیت ایشان جمع بود و از شاگردان ایشان می‌خواهم که نگذارند آثار ایشان زمین بماند و از منش و روش ایشان استفاده کنند.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha