چرا قدرت مانور نیروهای امدادی و آواربردار در متروپل کم است
کد خبر: 4060173
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴

چرا قدرت مانور نیروهای امدادی و آواربردار در متروپل کم است

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر آخرین شرایط ساختمان فروریخته متروپل را تشریح کرد و گفت: خیابان‌های باریک اطراف ساختمان، قدرت مانور نیروهای امدادی و آواربردار را کم کرده است.

چرا قدرت مانور نیروهای امدادی و آواربردار در متروپل کم است؟

به گزارش ایکنا، پس از اینکه پلاسکو در تهران فروریخت، بارها و بارها مطرح شد که ساختمان‌های ناایمن زیادی همانند پلاسکو وجود دارد که در صورت بروز حادثه، فاجعه به بار خواهند آورد. اما پلاسکو فروریخت و دوباره ساخته شد اما همچنان کاری برای تمام ساختمان‌های با وضعیت مشابه پلاسکو نه در تهران و نه در سایر نقاط کشور صورت نگرفته است.

با فروریختن ساختمان متروپل آن هم بدون وقوع حادثه‌ای مثل آتش‌سوزی، زمین لرزه و ...، نگرانی از وضعیت ساختمان‌هایی با شرایط مشابه بسیار بیش از گذشته شده است. در پلاسکو ساختمان دچار حادثه شد و قبل از فروریختن فرصت محدودی برای خروج مردم وجود داشت اما وضعیت ساختمان متروپل بسیار نگران کننده‌تر است چراکه هیچ حادثه‌ای در آن رخ نداده و به یکباره فروریخته است.

پس از این فاجعه انسانی، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور؛ احمد وحیدی، وزیر کشور؛ پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر؛ محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور؛ قدرت‌الله محمدی، رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران که از سوی وزیر کشور به عنوان فرمانده میدان تعیین شده است؛ محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و ... از تهران راهی آبادان شدند تا بحران به وجود آمده را مدیریت کنند. یک ساختمان فروریخت و برای مدیریت آن مسئولان کشوری راهی آبادان شدند، با شرایط موجود اگر چند ساختمان فرو بریزد چه کسی بحران‌ها را مدیریت خواهد کرد؟

مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر که هم اکنون در آبادان و در صحنه آواربرداری ساختمان متروپل حضور دارد، در گفت‌‌وگو با ایکنا، آخرین اقدامات هلال احمر را تشریح کرد و گفت: آواربرداری سنگین با استفاده از تجهیزات سنگین افزایش پیدا کرده است.

چرا قدرت مانور نیروهای امدادی و آواربردار در متروپل کم است؟

وی ادامه داد: حجم آوار زیاد است و به تجهیزات سنگین بتن‌بر، فلزبر، بیل مکانیکی، لودر و ... نیاز بود که از دیروز سرعت آواربرداری بیشتر شده و امیدواریم به سرعت آوارها برداشته شود تا ببینیم تکلیف دیگر مفقودان این حادثه چه خواهدشد.

چند نفر همچنان در متروپل مفقود هستند؟

ولی‌پور در پاسخ به اینکه پیکر چه تعداد از مفقودان حادثه هنوز پیدا نشده است؟ گفت: آماری را فرمانداری آبادان اعلام کرده اما همچنان مبتنی بر حدس و گمان است و تا آوار برداشته نشود، نمی‌شود در این خصوص گزارش مستندی ارائه کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه بسیاری از ساختمان‌‌ها مانند پلاسکو و متروپل احتمال ریزش دارند و در سایر نقاط کشور نیز چنین مشکلاتی وجود دارد، اگر همزمان چنین مشکلی در چند نقطه کشور رخ دهد آیا امکانات کافی و قدرت مدیریت چنین مشکلاتی را داریم؟ گفت: ان‌شا‌ءالله که داریم.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: اگرچه در ظاهر یک ساختمان فرو ریخته اما این ساختمان یازده طبقه و با احتساب طبقه منفی یک، 12 طبقه بتن، آهن و مصالح بوده که آواربرداری آن به تجهیزات خاص نیاز دارد. از سوی دیگر شرایطی که این ساختمان از آن برخوردار است مثل خیابان‌های باریک اطراف آن قدرت مانور نیروهای امدادی و آواربرداری را پایین می‌آورد.

وی ادامه داد: در سایر مناطق هم ممکن است با چنین حوادثی روبه‌رو شویم و باید این آمادگی را داشته باشیم که عملیات را در مناطق مختلف داشته باشیم. البته وظیفه آواربرداری سنگین با هلال احمر نیست و هلال احمر وظیفه آواربرداری تخصصی و سبک برای نجات افراد و یا انتقال اجساد را بر عهده دارد.

ولی‌پور در خصوص اینکه آیا تجهیزات لازم در استان خوزستان وجود داشت؟ گفت: تجهیزات در استان خوزستان بود. سگ‌های تجسس و زنده‌یاب هم در استان بود ولی در صورتی که نیاز به کمک بیشتری باشد از سایر استان‌ها تجهیزات و سگ زنده یاب ارسال می‌شود که در این مورد نیز تجهیزات لازم از استان‌‌های معین ارسال شد.

وی در خصوص زمان اتمام آواربرداری، گفت: حجم آوار بسیار زیاد است و نمی‌توان زمان اتمام آواربرداری را مشخص کرد.

انتهای پیام
captcha