اعضای بدن جانباز قمی به بیماران نیازمند اهدا شد
کد خبر: 4060450
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷

اعضای بدن جانباز قمی به بیماران نیازمند اهدا شد

کارشناس مسئول واحد اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: اعضای بدن جانباز قمی که پنجمین اهدای عضو ماندگار امسال است، به بیماران نیازمند اهدا شد.

اهدای عضو، اهدای زندگیبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، ولی‌الله صمدی، کارشناس مسئول واحد اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار کرد: مرحوم محمود پارسانظر به علت تصادف و خونریزی دچار مرگ مغزی شده بود که با رضایت خانواده‌ نوع‌دوستش اعضای حیاتی این عزیز به چندین بیمار بدحال، زندگی و امید دوباره بخشید.

وی با بیان اینکه این مرحوم، ۵۰ ساله و از یادگاران دفاع مقدس و جانباز جنگ‌ تحمیلی بود، اضافه کرد: سال گذشته ۱۳ مورد اهدای عضو در استان قم انجام شد.

کارشناس مسئول واحد اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه امکان برگشت به زندگی دوباره برای بیمار مغزی وجود ندارد، گفت: به‌دلیل بی‌اطلاعی خانواده‌ها و با وجود تعداد زیاد بیمار مرگ مغزی در قم متأسفانه این بیماران فوت می‌کنند و به مرحله اهدای عضو و پیوند اعضا نمی‌رسند.

صمدی ادامه داد: بیمار مرگ مغزی قبل از فوت می‌تواند ارگان‌های حیاتی مانند قلب، کلیه، پانکراس، ریه‌ها و روده و تا ۴۸ ساعت پس از فوت نیز می‌تواند نسوج و بافت‌ها مثل پوست، قرنیه، استخوان، تاندون و عضلات دریچه‌های قلب را اهدا کند.

وی با اشاره به اینکه هر اهداکننده می‌تواند با اهدای اعضایی از جمله قلب، ریه، کبد، پانکراس، روده و کلیه، یک تا هشت بیمار را از مرگ نجات دهد، افزود: همچنین هر اهداکننده می‌تواند با اهدای دریچه قلب، رگ، تاندون‌ها، عضلات، استخوان، نسوج و بافت، زندگی یک تا ۵۳ بیمار را بهبود ببخشد.

کارشناس مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: از زمانی که مرگ مغزی بیماری اعلام می‌شود، می‌توان بیمار را با پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی حداکثر تا ۱۲ روز نگهداری کرد، ولی در این مدت ارگان‌های حیاتی زیست پذیری خود را از دست می‌دهند و قابلیت فعالیت و توانایی ارگان‌ها ضعیف می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه پیوند کلیه بیشترین نیاز بیماران در لیست انتظار است،‌ ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار نفر در سطح کشور به‌دلیل نارسایی‌های کلیوی دیالیز می‌شوند و در لیست بیماران نیازمند پیوند کلیه قرار دارند.

صمدی بیان کرد: بخش ویژه پیوند کلیه در بیمارستان شهید بهشتی قم آماده و نیروی انسانی آن تأمین شده که به‌ محض اخذ مجوزها و تأمین تجهیزات، راه‌اندازی خواهد شد.

یادآور می‌شود، متقاضیان دریافت کارت اهدای اعضا می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سامانه واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی به نشانی اینترنتی www.ehda.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha