تلاش برای تهیه ردیف مستقل بودجه ویژه ستاد عالی مسابقات قرآن
کد خبر: 4060518
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
مجیدی‌مهر خبر داد:

تلاش برای تهیه ردیف مستقل بودجه ویژه ستاد عالی مسابقات قرآن

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با اشاره به تلاش برای تهیه ردیف بودجه مستقل برای ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور، گفت: تلاش خواهد شد تا در بودجه سال آینده، ردیف بودجه مستقل برای ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور تهیه شود.

تلاش برای تهیه ردیف مستقل بودجه برای ستاد عالی مسابقات قرآن / تدوین بسته استانداردسازی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست هم‌اندیشی دستگاه‌ها و نهادهای برگزارکننده مسابقات قرآن کریم امروز هشتم خردادماه در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در ابتدای این نشست حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه در حال یک دوره گذار در مجموعه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور هستیم، گفت: تا یک ماه آینده ترکیب ستاد تغییر خواهد کرد و این ترکیب باید به سمتی حرکت کند که در جریان مسابقات کشور اثرگذار باشد. لذا در ترکیب ستاد هم چهره‌های جدیدی اضافه خواهد شد و هم چهره‌های جوان‌تر و با انگیزه‌تر استفاده شود. در این مسیر از برگزارکنندگان مسابقات قرآن در کشور که در این جلسه حضور دارند، نیز نظرخواهی خواهد شد.

وی در ادامه به طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن اشاره کرد و افزود: این طرح به عنوان یک تکلیف بالادستی سال‌ها بر زمین مانده بود و در دوران مدیریت پیشین اجرایی شد. دوره دوم این طرح اخیراً به پایان رسید و منتخبان این دوره در هفته جاری در مراسم محوری در سراسر کشور حضور خواهند یافت تا مرامنامه و منشور اخلاقی پایبندی به اصول داوری را امضا ‌کنند.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با اشاره به برخی انتقادات مطرح شده به طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن، بر لزوم توجه به عدالت‌محوری در فرآیند داوری مسابقات تأکید و اظهار کرد: گاهی گزاره‌هایی برای امتناع از حضور در این طرح از سوی برخی افراد مطرح می‌شد که چندان منطقی به نظر نمی‌رسید. در فرایند داوری بحث عدالت‌محوری مطرح است و برای رسیدن به این عدالت لزوم ارتقای محورهای مختلف برگزارکنندگان مسابقات و از جمله داوران التزام‌آور است. اگر داوری مسابقات درست باشد،‌ سایر شئون با اغماض مورد پذیرش قرار خواهد گرفت اما مسلم است که عدالت باید برقرار شود و اگر نتوانیم از این امر صیانت کنیم اساس مسابقات زیر سوال خواهد رفت.

توجه به ریزترین جزئیات در طرح ساماندهی داوران 

مجیدی‌مهر با بیان اینکه وظیفه ما در ستاد عالی مسابقات فراهم کردن فضا و بستر برای رعایت عدالت است، تصریح کرد: ما باید فضایی را آماده کنیم تا افراد شایسته در این حوزه حضور پیدا کنند و اعطای نمره داشته باشند. در شاخص‌هایی که برای داوری مسابقات لازم است به جزئی‌ترین مسابقات نیز دقت کرده‌ایم. نباید داور بالای 65 سال داشته باشیم. لذا امروز ستاد در این عرصه ورود پیدا کرده و این نوید را هم بدهم که مقدمات دوره سوم طرح ساماندهی در حال فراهم شدن است.

وی با اشاره به اینکه قبل از آغاز دوره سوم طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن یک دوره ویژه فعالان قرآنی مستعد دستگاه‌ها برگزار خواهد شد، گفت: از مجموعه دستگاه‌های برگزار کننده مسابقات قرآن در کشور تقاضا داریم تا افراد مستعد دستگاه خود را به ما معرفی کنند. این افراد در فرایند آموزش قرار می‌گیرند و دوره‌های ارتقا را خواهند گذارند؛ مدارک لازم را دریافت خواهند کرد و در ادامه به عنوان داور در دستگاه خود و دیگر مسابقات مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به برگزاری جلسه‌ای با مسئولان قرآنی جامعه‌المصطفی العالمیه اشاره کرد و افزود: در این جلسه اعلام شد 21 نفر از دانشجویان جامعه المصطفی شناسایی شده است که قابلیت آموزش و ارتقا در زمینه داوری داشته‌اند. ما به این افراد به عنوان یک ذخیره استراتژیک برای استفاده در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران نگاه خواهیم کرد. سال‌هاست در مسابقات بین‌المللی شاهد تکرار برخی چهره‌ها در گروه داوری هستیم، در دوره آتی قصد نداریم چنین اتفاقی رخ دهد بلکه قصد داریم افرادی وارد ایران شوند که برای اولین بار است به داوری در مسابقات ایران می‌پردازند و افرادی که فاصله‌ زیادی بین سن آنها و سن شرکت‌کنندگان نباشد.

اجرای هدفمند دوره سوم طرح ساماندهی داوران

مجیدی‌مهر ضمن اشاره به آماری از تعداد افرادی که در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن پذیرفته شده‌اند، گفت: ما در سطح ملی در زمینه داوران مسابقات مشکل نداریم اما در استان‌ها هنوز ایراد وجود دارد، برخی استان‌ها تعداد قابل توجهی داور در زمینه صوت و لحن و حسن حفظ وجود دارد اما در وقف و ابتدا هیچ داوری وجود ندارد. در دوره سوم طرح ساماندهی به صورت هدفمند به سراغ استان‌ها خواهیم رفت. برای مثال اگر استانی در زمینه حسن حفظ داور ندارد، بر روی همان آیتم متمرکز خواهیم شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث استانداردسازی مسابقات قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: بحث استانداردسازی خواسته چندین ساله برگزارکنندگان مسابقات قرآن در سراسر کشور از مجموعه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور است. با کمک اساتید و صاحب‌نظران بسته مربوط به استانداردسازی مسابقات به لحاظ اجرایی را دنبال خواهیم کرد تا طی چند ماه آینده در اختیار شما قرار گیرد.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با تأکید بر اینکه متأسفانه برخی نهادها و دستگاه‌های برگزارکننده مسابقات قرآن کریم هنوز تعریف دقیقی از برگزاری مسابقات ندارند، گفت: مسابقات فقط برگزاری آن طی دو روز نیست، رویداد مسابقات حلقه‌های متعددی دارد که بخشی از آن روز مسابقات است که البته آن هم باید با کیفیت رخ دهد. گاهی شاهد هستیم شرکت‌کنندگان در برخی مسابقات سردرگم هستند؛ اگر بسته استاندارسازی داشته باشیم حتماً موفق خواهیم شد مسابقات را به ترازی برسانیم که رویداد قرآنی به مهم‌ترین، ‌زیباترین و مطلوب‌ترین رویداد هر دستگاه تبدیل شود. ما در این حوزه در خدمت شما هستیم و هر کمکی از ما بر بیاید از آن دریغ نخواهیم کرد.

مجیدی‌مهر ادامه داد: مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه و ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور این آمادگی را دارند و خود را موظف می‌دانند که عوامل اصلی فنی را برای برگزاری مسابقات قرآن به دستگاه‌های مختلف اعزام کنند. البته این موضوع منوط به مکاتبه با ستاد در بازه زمانی دو ماهه قبل از شروع مسابقات است.

وی در ادامه به مباحث انگیزشی نیز اشاره و اظهار کرد: در سال‌های گذشته نفرات برتر برخی رشته‌ها در برخی مسابقات می‌‌توانستند به صورت مستقیم وارد مسابقات سراسری قرآن شوند، اگر استاندارسازی به خوبی صورت بگیرد و گزارش‌هایی که دریافت می‌شود متقن باشد و همچنین فرآیند نظارت به خوبی انجام گیرد، هیچ اشکالی نخواهد داشت اگر نفرات برتر مسابقات یک دستگاه به‌صورت مستقیم وارد مسابقات کشوری اوقاف شود. این برای شرکت کنندگان بسیار انگیزه‌بخش خواهد بود.

دستگاه‌های برتر برگزار کننده مسابقات معرفی می‌شود

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با اشاره به اینکه دستگاه‌ها باید به خوداظهاری گزارش در مورد مسابقات داخلی خود بپردازند، گفت:‌ ما باید دستگاه‌های برتر در زمینه برگزاری مسابقات قرآن را معرفی می‌کردیم که به زودی انجام خواهد شد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین به ارتقای جایگاه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و گفت: بخشی از بودجه سازمان اوقاف برای بحث حفظ قرآن کریم در نظر گرفته شده است،‌ از هم اکنون رایزنی‌های خود را با سازمان برنامه و بودجه آغاز کرده‌ایم تا برای سال آینده ردیف مستقل بودجه برای ستاد عالی مسابقات قرآن کشور داشته باشیم.

مسابقه وسیله‌ای برای ترویج فرهنگ قرآنی 

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست کریم دولتی، مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور نیز با تأکید بر اینکه مسابقه یک وسیله برای ترویج فرهنگ قرآنی است، تصریح کرد: اینکه بسیار بر برگزاری مسابقه و اهمیت دادن به آن و نیز توجه به تمام جنبه‌های مثبت تأکید می‌شود،‌ به این خاطر نیست که مسابقه فی نفسه برای ما اهمیت ذاتی داشته باشد بلکه برای این است که اتفاق‌های دیگری که باید رقم بخورد از این طریق به دست بیاید، لذا همه آنچه در بحث‌ها مطرح می‌شود از این بابت است.

مسئول کمیته نظارت و ارزیابی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور افزود: در تمام مسابقاتی که معمولاً نهادها و دستگاه‌ها قبل از برگزاری به ستاد عالی اعلام می‌کردند، وظیفه ستاد و کمیته نظارت این بود که ناظر اعزام می‌کرد؛ گاهی هم دستگاه‌ها به‌خاطر مشاغلی که داشتند ممکن بودند فراموش می‌کردند تا درخواست ناظر کنند، اما دوستان ما در دبیرخانه این کار را انجام می‌دادند. طی این دو سال شاهد برگزاری مسابقات خوب و با شخصیتی بوده‌ایم اما به خاطر اینکه هیج اطلاع و گزارشی قبل و بعد از مسابقه به دبیرخانه ارسال نشده است، متأسفانه نتوانسته‌ایم آن چنان که حق آن دستگاه بوده است این مسابقات را در چرخه تشویق در حوزه دستگاه‌های برتر قرار دهیم.

وی افزود: درخواست ما از دستگاه‌ها این است که قبل از برگزاری مسابقه با یک فاصله زمانی مناسبت، اطلاع‌رسانی کنند تا ستاد به عنوان یک وظیفه همکاری‌های لازم در حوزه مشاوره فنی و اجرایی اقدام کند. اخیراً یک رویداد بسیار مهم در سطح کشور برگزار شد اما از لحاظ اجرا و تمهیدات لازم در نهایت ضعف بود.

مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در بخش پایانی صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه وضع فعلی برگزاری مسابقات قرآن در بسیاری از نهادها و دستگاه‌ها به لحاظ فنی و اجرایی مناسب است اما مطلوب نیست؛ گفت: برای اینکه به وضعیت مطلوب برسیم فاصله بسیار زیاد است که قطعاً با اهتمام و تلاش عزیزان برگزار کننده مسابقات در دستگاه‌ها به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

بر اساس گزارش ایکنا در در ادامه این نشست، هر کدام از نمایندگان دستگاه‌های مختلف به بیان نظرات و پیشنهادات خود در خصوص برگزاری مسابقات قرآن پرداختند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

  • تأکید بر برگزاری دوره‌های تخصصی.
  • تأکید بر تعامل بین ستاد عالی هماهنگی مسابقات و دستگاه‌های برگزار کننده مسابقات.
  • به اشتراک گذاری تجارب دستگاه‌ها در برگزاری مسابقات.
  • درخواست برای راهیابی نفرات برتر مسابقات قرآن کارکنان زندان‌ها به مسابقات سراسری قرآن.
  • توجه بیشتر به بحث آموزش قرآن کریم بسیار مهم است اما گاهی در حد شعار باقی می‌ماند.
  • هدف مسابقات ترویج آموزش است اما این اتفاق نمی‌افتد.
  • برگزاری مسابقات روخوانی و روان‌خوانی قرآن برای حضور گسترده کارکنان دستگاه‌ها در آن.
  • اختصاص بودجه‌ای مجزا برای مسابقات قرآن و متکی نبودن به بودجه داخلی دستگاه‌ها.
  • ممانعت از حضور شرکت‌کننده در تمامی مسابقات و ایجاد محدودیت برای حضور در مسابقات طی یک سال برای هر شرکت کننده.
  • بی‌توجهی به حوزه عترت در بحث مسابقات قرآن.
  • قبل از اینکه هر دستگاه مسابقه خود را برگزار کند، برگزار کننده‌ها در ستاد عالی مسابقات حضور یابند و از نحوه برگزاری آن رویداد به صورت تئوری دفاع کنند.
  • توجه به جایگاه دانشجویان جامعه‌المصطفی و اجازه حضور یافتن آنها در مسابقات داخلی.
  • با وجود اینکه مسابقات قرآن جزء برنامه‌های جدی کشور نیست اما تنور آن گرم نگه داشته است.
  • انتقاد از حضور کم رنگ بانوان در جلسه هم‌اندیشی دستگاه‌های برگزار کننده مسابقات قرآن.
  • جلوگیری از ارائه آمارهای اشتباه در حوزه قرآن.
  • رقابت سالم،‌ تبلیغ و‌ ترویج‌، ‌ایجاد انگیزه،‌ کشف استعداد، عدالت محوری، به روزرسانی اهداف و ... از جمله اهداف برگزاری مسابقات قرآن است.
  • اگر سازمانی مسابقات قرآن برگزار می‌کند و ‌خروجی لازم را ندارد، این کار را انجام ندهد، در واقع برگزار نکردن از برگزاری بد مسابقات بهتر است.
  • یک دست نبودن میزان جوایز دستگاه‌ها و تفاوت فاحش در این حوزه.
  • اندک بودن خروجی مسابقات قرآن و تأکید بر افزایش این خروجی.
  • تأکید بر تهیه پیوست قرآنی برای مسابقات در حوزه‌های عمومی.
  • پرداخت‌ها به اساتید داوری ساماندهی شود.

بر اساس گزارش ایکنا در پایان این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین شاکری مزینانی، نماینده سازمان قرآنی دانشگاهیان در این نشست از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در سال جاری خبر داد.

همچنین در پایان این نشست مقرر شد مسئولان برگزار کننده مسابقات در دستگاه‌های مختلف در دوره ارتقای برگزاری مسابقات قرآن حضور یابند.

تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha