روزنه‌های خطرناک قانون پارلمان عراق درباره جرم‌انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4060686
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
سیدافقهی تشریح کرد:

روزنه‌های خطرناک قانون پارلمان عراق درباره جرم‌انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی

کارشناس مسائل عراق با اشاره به تصویب قانون ممنوعیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و جرم‌انگاری آن در پارلمان عراق گفت: نباید در این خصوص زیاد ذوق‌زده شویم زیرا این قانون دارای نقاط ضعف و روزنه‌های خطرناکی است که زمینه نفوذ صهیونیست‌ها در این کشور را در قالب زائر و تور گردشگری و برخی موارد دیگر فراهم می‌کند.

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل عراق

به گزارش ایکنا پارلمان عراق پیش‌نویس قانون ممنوعیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و جرم‌انگاری آن را تصویب کرد.

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس برجسته مسائل عراق، در گفت‌وگو با ایکنا درباره این قانون گفت: مسئله جرم‌انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی در ماده 201 قانون اساسی عراق ذکر شده و بسیار قوی‌تر هم از این قانون مصوب اخیر است. در قانون مصوب مجلس عراق روزنه‌ها و خلأهای خطرناکی وجود دارد که ممکن است مورد سوء استفاده جریان‌های معاند و مغرض قرار بگیرد و الان هم برخی از عراقی‌ها که ابتدا با بوق و کرنا که این قانون را در رسانه‌ها مطرح کردند متوجه این خلأها شده‌اند و از خود می‌پرسند چرا برای آن شادی کردیم.

عملیات فریب سیاسی مقتدی صدر

وی افزود: در ماده 201 قانون اساسی رابطه با رژیم صهیونیستی بسیار سفت و سخت‌تر جرم‌انگاری شده است اما در این قانون به نظر می‌رسد مقتدی صدر یک عملیات فریب سیاسی انجام داده است. این قانون با ابتکار مقتدی صدر در کمیسیون امنیت ملی پارلمان عراق به ریاست حسن العذاری از جریان سائرون مطرح شده است. جریان مقتدی صدر در انتخاب سید محمدجعفر صدر، پسر شهید صدر، برای نخست‌وزیری شکست خوردند و در ادامه در انتخاب رئیس‌جمهور نیز از جریان بارزانی‌ها شکست دیگری خوردند و در ادامه هم در مجلس نتوانستند اکثریت پارلمان را در اختیار بگیرند و وارد مرحله انسداد سیاسی شدند و مقتدی صدر با طرح چنین مسئله‌ای خواست یک شوک به فضای سیاسی به نفع خودش وارد کند تا دوباره در عرصه سیاسی با قدرت حاضر شوند.

سیدافقهی اظهار کرد: در این قانون مواردی که در اصل 201 قانون اساسی ذکر شده، در نظر گرفته نشده است. برای نمونه در حالی که در قانون اساسی رابطه مسئولان سه قوه، وزرا و معاونان وزرا با رژیم صهیونیستی نه فقط مجازات دارد بلکه به عنوان خیانت حکم اعدام دارد در ماده 5 قانون مصوب مجلس این مسئله دچار دستکاری و حذف شده است و آقای مقتدی صدر برای اینکه نوک تیز این جرم‌انگاری را برای جلب رضایت رفقای صهیونیست خود در اقلیم کردستان کند سازد این مسئله را در این قانون بیان کرده که یهودیان می‌توانند به عنوان زائر برای زیارت به شهرهای «اور» و «زقوره» (محل تولد حضرت ابراهیم ع) وارد عراق شوند در حالی که این ارتباطات در قالب زیارت در راستای اهداف معاهده صهیونیستی ابراهیم است و اینها همان نقاط خلأ خطرناک این قانون است.

قانونی با کلیت مثبت و روزنه‌های خطرناک

وی با بیان اینکه فضای سیاسی عراق همیشه یک فضای ضد عادی‌سازی رابطه با اسرائیل بوده است، گفت: هرچند در دوره نخست‌وزیری الکاظمی تلاش زیادی برای نزدیکی بیشتر به آمریکا و اسرائیل و دوری از ایران شده است اما واقعیت‌های اجتماعی و سیاسی عراق نشان می‌دهد که مخالفت جدی با حضور و عادی شدن اسرائیل در این کشور وجود دارد.

این کارشناس مسائل عراق تصریح کرد: در واقع این قانون به رغم جنبه‌های مثبت، روزنه‌های خطرناکی دارد که اگر گرفته نشود تبعات منفی خواهد داشت. این قانون باید جلوی عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به طور عملی بگیرد نه اینکه اسرائیلی‌ها بتوانند به بهانه زیارت خانه حضرت ابراهیم(ع) در قالب تورهای گردشگری در جامعه عراق، بازار، ادارات، رسانه‌ها و سازمان‌های امنیتی این کشور نفوذ کنند که الان هم در قالب پوشش‌هایی در عراق نفوذ پیدا کرده‌اند اما این قانون با این نقاط ضعف این نفوذ را رسمیت می‌بخشد.

سیدافقهی یادآور شد: البته مقتدی صدر زمانی هم اعلام کرده بود یهودیانی که در عراق املاکی دارند می‌توانند به کشور برگردند به شرطی که شیطنت و جاسوسی نکنند اما واقعا این ضمانت اجرایی دارد؟ به عبارتی این قانون مصداق آواز دهل شنیدن از دور خوش است، می‌باشد و عراقی‌های انقلابی و محور مقاومت الان در حال انتقاد از تصویب این قانون و بازگذاشتن راه‌های سوء استفاده در آن هستند.

ذوق‌زده نشویم

وی تأکید کرد: اصل اینکه پارلمان عراق در خصوص عادی‌سازی رابطه با اسرائیل حساسیت نشان داد یک اتفاق مثبت است که باید تقویت شود اما باید نقاط ضعف آن را هم بیان کرد که از این روزنه‌ها اسرائیل قطعاً نفوذ و سوء استفاده می‌کند البته حتماً مردم عراق وجود این روزنه‌ها را قبول نمی‌کنند و لذا ما در ایران نباید زیاد ذوق‌زده شویم. البته ایران موفق شده فضای ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی را در عراق تقویت کند و با این جریان‌ها در عراق همکاری کند که به نفع ایران هم تمام شده است.

سیدافقهی درباره اینکه وجود این روزنه‌ها و نقاط ضعف از روی ناآگاهی است یا تعمدی گفت: هر دو عامل وجود دارد و در تصویب این قانون و مشوق‌های حرکت به سمت جرم‌انگاری رابطه با اسرائیل هم افراد خیر و هم افرا خبیث نقش داشتند. در پارلمان عراق هم حزب‌اللهی دوآتشه، هم بعثی دوآتشه، هم سکولار دوآتشه و هم آمریکایی و اسرائیلی دوآتشه در کنار برخی شیعیان همچون مقتدی صدر و جریان سائرون حضور دارند و این آدم‌های خبیث در این طرح کلی و خوب مین‌گذاری‌هایی کردند تا امکان سوء استفاده از آن فراهم شود. این همان اتفاقی است که در قانون اساسی عراق افتاده چون توسط آمریکایی‌ها مین‌گذاری شد و به همین دلیل هیچوقت در عراق آرامش سیاسی که منجر به توسعه و پیشرفت و پایداری شود، مشاهده نکردیم.

خواست آمریکا باقی ماندن عراق در حالت انسداد سیاسی است

این کارشناس مسائل عراق اظهار کرد: امروز عراق در شرایط انسداد سیاسی قرار دارد و با وجود گذشت هفت ماه از انتخابات پارلمانی، عراق دولت و رئیس‌جمهور ندارد و الکاظمی مدت‌هاست به عنوان کفیل و سرپرست نخست‌وزیری، اقدامات فراقانونی می‌کند و آمریکا و انگلیس نیز همین وضعیت انسداد سیاسی را در عراق می‌خواهند تا هم فضای سیاسی در حالت آنارشیک باقی بماند و هم شیعیان تضعیف شوند و هم نفت عراق را به راحتی بدزدند و در نهایت زمینه نفوذ راحت‌تر اسرائیل را در این کشور فراهم کنند.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران، جریان مرجعیت و جریان‌های مقاومت واقعا باید عراق را از این وضعیت انسداد نجات دهند چون تداوم آن به ضرر مردم عراق و مجموعه جریان‌های عراق است و از طرفی ناامنی در عراق آثار منفی هم بر همسایگان از جمله ایران دارد. ایران در تلاش است که این وضعیت انسداد کامل به سمت فروپاشی نرود، چون اگر به مرحله فروپاشی برسد جنگ داخلی رخ می‌دهد که در جهت خواست آمریکا و به ضرر مردم عراق و جمهوری اسلامی ایران است. زیرا هر اتفاق بدی که در عراق بیفتد بازتاب آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی امنیت و منافع ملی ایران هم اثرگذار است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha