مستغاثی: ایران‌‌ستیزی و اسلام‌هراسی کن امری بدیهی است + صوت
کد خبر: 4061297
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
جشنواره‌های سینمایی و عملکرد سیاسی/ 2

مستغاثی: ایران‌‌ستیزی و اسلام‌هراسی کن امری بدیهی است + صوت

یک کارشناس رسانه گفت: جشنواره کن رویکرد ایران‌ستیزانه و و اسلام‌هراسانه خود را کاملاً روشن فریاد می‌زند و آخرین نمود این کار نیز فیلم «عنکبوت مقدس» است.

سعید مستغاثی، کارشناس رسانه در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه جشنواره کن تنها ادعای مستقل بودن دارد، گفت: این فستیوال سینمایی از ابتدای شکل‌گیری با شعار حمایت از آثار مستقل کار خود را آغاز کرد و جریانی در مقابل فستیوال‌هایی نظیر اسکار شد که در آنها تنها از فیلم‌‌های سیاسی و پروپاگاندا حمایت می‌شدند. البته این ویژگی چندین سالی است که در کن نیز از بین رفته و جهت‌گیریهای سیاسی به خوبی در آن نمایان است. نکته عجیب‌تر اینکه فیلم‌های آمریکایی بدون رعایت الگوها در کن حاضر می‌شود و همین داشتن حق وتو برای آثار آمریکایی نوعی تبعیض برای این رویداد سینمایی محسوب می‌شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر تقلید فستیوال کن از اسکار بسیار پررنگ‌تر شده است به نحوی‌که دائما در زمان برگزاری شاهد حضور هنرمندان با لباس‌ها و جواهرات رنگارنگ روی فرش قرمز هستیم. در این میان، باز هم چهره‌های تعیین کننده هنرپیشه‌های آمریکایی هستند. برای مثال امسال تام کروز در فستیوال شرکت داشت و به او جایزه افتخاری نخل طلایی نیز داده شد.

این سینماگر با بیان اینکه انتخاب‌هایی که در کن صورت می‌گیرد کاملاً جهت‌گیری سیاسی دارد، بیان کرد: بسیاری از تولیدات کن با اهداف سیاسی در جشنواره حاضر می‌شود. فیلم «تاپ گان» که اخیراً به اکران در‌آمده و توانسته پرفروش‌ترین فیلم تام کروز باشد از جمله این کارهاست. در این فیلم به صورت واضح ایران‌ستیزی صورت گرفته است. نگاه ضدایرانی جشنواره‌هایی نظیر کن و برلین نیز نکته‌ای مخفی نیست که ما بخواهیم آن را آشکار کنیم. جدیدترین محصول نیز در این رابطه فیلم موهن «عنکبوت مقدس» است. درباره این فیلم باید بگویم این کار تقلید بسیار کم‌مایه‌ای از فیلم «عنکبوت» است با این تفاوت که در آن دشمنی با ایران و اسلام به کار اضافه شده است.


بیشتر بخوانید:

استشمام بوی اسلام‌هراسی از جشنواره کن


این کارشناس رسانه تاکید کرد: در «عنکبوت مقدس» از همان ابتدا نگاه ضد اسلامی را شاهدیم و کارگردان هیچگونه حاشایی را انجام نداده است. سکانس آغازین فیلم با نمایی از شهر مشهد آغاز می‌شود و تصویری به نوعی انتخاب شده که در مرکز تصویر حرم امام رضا(ع) قرار گیرد. این دست فیلم‌ها سال‌هاست در کن روی پرده رفته و جوایز مختلفی هم به آنها داده می‌شود.

این کارشناس رسانه در انتها تاکید کرد: نکته دیگر اینکه در جشنواره کن تنها به کارهایی از ایران توجه می ‌شود که در آنها تصویری سیاه و تاریک را از ایران شاهد هستیم. این اتفاق سال‌هاست جریان دارند اما متاسفانه هنوز عده‌ای نمی‌خواهند آن را باور کنند.

انتهای پیام
captcha