جاهد: عکس‌العمل غلط مقابل «عنکبوت مقدس» باعث تبلیغ آن شده است + صوت
کد خبر: 4064291
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۰
جشنواره‌های سینمایی و عملکرد سیاسی/ 5

جاهد: عکس‌العمل غلط مقابل «عنکبوت مقدس» باعث تبلیغ آن شده است + صوت

یک تهیه‌کننده سینما گفت: متاسفانه هرگاه فیلم‌هایی نظیر «عنکبوت مقدس» ساخته می‌شود نسبت به آن رفتاری نامناسب نشان می‌دهیم یعنی به گونه‌ای گارد می‌گیریم که برای آن اثر تبلیغ می‌شود.

محسن جاهد، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه با یک ارزیابی ساده می‌توان جشنواره‌های خارجی را نیت‌خوانی کرد، گفت: اینکه بخواهیم بررسی کنیم جشنواره‌های خارجی با چه نیتی از فیلم‌های ایرانی دعوت به عمل می‌آورند نیازی به تحقیقات آنچنانی ندارد چون با یک مرور ساده می‌توان دریافت آنها بیشتر در پی آثاری هستند که چهره‌ای سیاه و مصیبت‌زده را از ایران نشان دهد. البته ممکن است عده‌ای مخالف این نظر بوده و ادعا کنند جشنواره‌های خارجی نگاهی صرفاً سینمایی به موضوعات مد نظرشان دارند. در جواب باید گفت چرا تا به امروز حتی یک اثر که در آن عزت ایران و ایرانی به خوبی به تصویر کشیده شده باشد مورد تمجید و تشویق آنها قرار نگرفته است؟

وی افزود: فیلم‌های بسیاری در کشورمان تولید می‌شود که در آنها به آموزه‌هایی چون؛ ایثار، از‌خودگذشتی، امانتداری و... مدنظر قرار گرفته است؛ مفاهیمی که در آموزه‌های اسلامی به آن بسیار تاکید شده اما یکی از این تولیدات مورد توجه این دست جشنواره‌ها قرار نمی‌گیرد، در صورتی که انسان‌ها ذاتاً به دنبال نیکی و خوبی هستند. پس وقتی ما چشمان خود را روی این داشته‌ها می‌بندیم و تنها در پی نشان دادن موضوعاتی خاص هستیم مشخص است که اهداف دیگری را مد نظر داریم.

این تهیه‌کننده سینما با بیان اینکه نقد جریان حاکم بر جشنواره‌های به معنای طرفداری از فرد یا گروهی خاص نیست، اظهار کرد: همه ما در این جامعه زندگی و مشکلات موجود را درک می‌کنیم، اما این موضوع دلیلی بر این امر نیست که می‌خواهیم از وضعیت موجود دفاع کنیم. هر کشوری مشکلات خاص خود را دارد، اما داشته‌هایی نیز وجود دارد. پس چگونه می‌توان آنها را نادیده گرفت و تنها به نقاط ضعف نظر کرد. مثلاً فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله»، ساخته مجید مجیدی، به گواه کارشناسان به لحاظ فنی یکی از آثار ماندگار سینمای ایران محسوب می‌شود. بنابراین چگونه می‌توان چشم را به روی چنین کاری بست.

این سینماگر تاکید کرد: متاسفانه حمایتی که جشنواره‌های خارجی با دادن جایزه از فیلم‌های سیاه‌نما به عمل می‌آورند باعث شده است که برخی از فیلمسازان به این سمت متمایل شده و برای موفقیت در این رویدادها تن به خواسته آنها دهند. این نکته‌ای بسیار تأسف‌آور است که صدمه فراوانی به سینمای کشورمان زده است.

وی درباره فیلم «عنکبوت مقدس» هم چنین توضیح داد: این فیلم موهن جدا از اینکه به لحاظ معنایی یک اثر کذب و تحریف شده است، به لحاظ تکنیکی نیز ابتدایی‌ترین اصول فیلمسازی را رعایت نکرده است. این مورد را می‌توان در تیزرهای فیلم مشاهده کرد. به هر حال در کمال تعجب به این فیلم جایزه داده می‌شود. وقتی تا به این حد غرض‌ورزی خاص را در جشنواره کن می‌بینیم، چگونه می‌توانیم از بی‌طرف بودن آن حرف بزنیم.


بیشتر بخوانید:

«عنکبوت مقدس»‌ها برای پیشبرد اهداف سیاسی در راهند

ایران‌‌ستیزی و اسلام‌هراسی کن امری بدیهی است


جاهد با بیان اینکه مواجهه ما با آثاری نظیر «عنکبوت مقدس» کارشناسانه نیست، گفت: متاسفانه ما هرگاه فیلم‌هایی نظیر «عنکبوت مقدس» ساخته می‌شود نسبت به آن رفتاری نامناسب نشان می‌دهیم؛ یعنی به گونه‌ای در مقابل آن گارد می‌گیریم که برای آن اثر تبلیغ صورت می‌گیرد. منظور اینکه با هجمه بدون اندیشه مخاطب آن را چند برابر می‌کنیم. نسبت به این کارها باید آگاهانه ورود کرد. یعنی بخش‌هایی از آن را در تلویزیون نمایش داد سپس با حضور کارشناسان آن را نقد کرد. این اتفاق باعث می‌شود تماشاگر جوان آگاه شود و فریب این تولیدات را نخورد.

وی در انتهای این گفت‌وگو تاکید کرد: بهترین اتفاقی که مسئولان در مواجهه با ایران‌ستیزی جشنواره‌های خارجی می‌توانند انجام دهند تقویت سینمای ایران است. منظور اینکه با ساخت کارهای قوی و خوش ساخت که در آن داشته‌های کشورمان مدنظر قرار می‌گیرد بتوانیم از حقایق در سطح جهانی حرف بزنیم. همچنین باید تلاش کنیم که در بازارهای اکران خارجی هم حضور داشته باشیم چون جریان‌سازی که اکران بین‌المللی دارد بسیار بیشتر از جشنواره‌های خارجی است.

انتهای پیام
captcha