بهمنی: «عنکبوت مقدس»‌ها برای پیشبرد اهداف سیاسی در راهند
کد خبر: 4063014
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
جشنواره‌های سینمایی و عملکرد سیاسی/ 4

بهمنی: «عنکبوت مقدس»‌ها برای پیشبرد اهداف سیاسی در راهند

حمید بهمنی گفت: فیلم‌هایی چون «عنکبوت مقدس» قبلاً با عنوان‌های دیگر ساخته‌ شده‌اند و باز هم تولید خواهند شد چون سینما برای سیاست‌گذاران غربی اهرمی برای پیشبرد اهداف سیاسی است.

حمید بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا گفت: مدت‌هاست رویکرد جشنواره‌های اروپایی به‌ویژه جشنواره‌هایی نظیر کن نشان می‌دهد نگاه آنها به ایران و ایرانی چندان دوستانه نیست و در مواقعی خصمانه هم هست. اهدای جایزه به فیلم ضد ایرانی و اسلامی «عنکبوت مقدس» نشان داد غربیان تا چه حد در دشمنی خود مصمم هستند.

وی افزود: رویکرد مغرضانه جشنواره کن تنها به ایران ختم نمی‌شود بلکه آنها با آموزه‌هایی انسانی و اخلاقی مشکل دارند. قابل کتمان نیست که غربیان بیش از هر چیزی در دشمنی خود با ایرانی و ایرانی مصمم هستند وگرنه چگونه فیلمی که حتی از دیدگاه تماشاگران نتوانست امتیازات لازم را به دست آورد مورد تمجید منتقدان قرار گرفته و جایزه بهترین بازیگر زن به این فیلم داده شد؟

این سینماگر ادامه داد: به‌شخصه هنوز فیلم را ندیده‌ام اما آنچه از تیزر فیلم نمایان است این کار حتی در ساده‌ترین نکات فیلم‌سازی نیز دچار اشکال است. برای نمونه به خط فرضی در فیلم اشاره می‌کنم که به‌هیچ‌وجه رعایت نمی‌شود در صورتی‌که کارگردانان تازه‌کار هم به این امر واقف هستند و تلاش می‌کنند در کارشان این مهم را حتماً مدنظر قرار دهند. به‌هرحال اتفاقی که در این جشنواره رخ داد حجت را برای ما تمام کرد تا در آینده، فیلمی دیگر به این جشنواره به اصلاح سینمایی ارسال نکنیم.

مدیرعامل سابق مؤسسه فرهنگی هنری شهید آوینی حضور در جشنواره کن را هدر دادن بیت‌المال توصیف کرد و گفت: چرا باید پول ملت صرف هزینه‌های این سفر برای عده‌ای باشد؛ سفری که نه‌تنها برای کشورمان دستاوردی ندارد بلکه با کارهایی نظیر «عنکبوت مقدس» تلاش می‌‌شود به فرهنگ ایران بومی و دینی‌ حمله شود. با این توضیح اگر قرار شد فرد یا گروهی هم در این رویداد حضورداشته باشند حتماً هزینه‌های این موضوع باید از طریق خودشان تأمین شود.

بهمنی بیان کرد: موضوعی که روی آن تأکید دارم به معنای عدم حضور ایران در اتفاقات جهانی نیست چون ما می‌توانیم به‌واسطه هنر هفتم داشته‌های دینی و انقلابی خود را به جهانیان معرفی کنیم اما راهکاری که مدنظرمان است باید نتیجه‌بخش باشد. در این راستا پیشنهادم این است تا بودجه‌هایی که قرار است خرج حضور سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی شود را صرف برگزاری بهتر جشنواره‌های داخلی کنیم تا به این واسطه بتوانیم اتفاقات خوبی را در عرصه بین‌المللی رقم زنیم.


بیشتر بخوانید:

ایران‌‌ستیزی و اسلام‌هراسی کن امری بدیهی است

استشمام بوی اسلام‌هراسی از جشنواره کن


وی تصریح کرد: جشنواره‌های داخلی نیز نیازمند مراقبت هستند چون برخی مواقع کارهایی در فستیوال‌های داخلی به نمایش درمی‌آید اهداف آن به‌هیچ‌وجه با آرمان‌های انقلاب همخوانی ندارد. این موضوع که از آن به‌عنوان خودزنی نام می‌برم حتماً باید مدنظر سیاست‌گذاران قرار گیرد تا از این به بعد نگاهشان به اتفاقات سینمایی کارشناسانه و متعهدانه باشد. بهترین مثال در این رابطه جشنواره فیلم فجر است. در این رویداد باید آثاری پخش شود که دردمند انقلاب و ملت عزیز ایران باشد.

این کارگردان توضیح داد: مخاطب من سینماگران و مسئولانی هستند که دغدغه انقلاب و اسلام را دارند وگرنه افرادی که با این موضوعات غریبه هستند مطمئناً کلام من مورد پذیرششان نخواهد بود زیرا این دسته افراد تمام آرمان و هدفشان در جشنواره‌های خارجی خلاصه‌شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تولیداتی نظیر «عنکبوت مقدس» می‌تواند کارکرد لازم را برای سیاست‌گذرانش به همراه داشته باشد؟ چنین گفت: مطمئناً مخاطب ایرانی هیچ‌گاه چنین فیلمی را نخواهد پذیرفت زیرا مغرضانه و دروغ بودن چنین کارهایی برای مردم کشورمان آشکار است. در ضمن مردم ما اگر بدانند فیلمی درصدد توهین به ائمه است را به‌هیچ‌وجه نگاه نخواهند کرد برای همین چنین آثاری بازتاب داخلی نخواهد داشت اما متأسفانه بازار جهانی در اختیار غربیان است، در این راستا کار مدیران سینمایی ما در این بخش بسیار حائز اهمیت است آنها باید بتوانند با اکران مناسب فیلم‌های ایرانی در بازار جهانی شرایطی را به وجود آورند تا مخاطب غربی نیز از حقایق ایران و اسلام آگاه شود.

این کارگردان ادامه داد: حضور در بازارهای خارجی نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب است. به نظرم هراندازه روی این بخش هزینه شود دور ریختن پول نخواهد بود هرچند حتماً باید این امر را مدنظر قرار دهیم که فیلم‌های انتخابی‌مان بیانگر عزت و افتخار ایران اسلامی باشد. منظور اینکه بتوانیم از سربلندی و داشته‌های خودمان حرف بزنیم. این اتفاق شاید در کوتاه‌مدت جواب کافی ندهد اما به مدد نمایش گسترده چنین کارهایی، مخاطب جهانی نیز با داشته‌های ایران و ایرانی آشنا خواهد شد.

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» تأکید کرد: نکته دیگری که در این رابطه حتماً باید مدنظر قرار گیرد استفاده از فیلم‌سازان متعهد و انقلابی در کارهای فاخر سینمایی است چون اگر بخواهیم همچون گذشته آنچه را مدنظر داریم تنها در اختیار عده‌ای خاص از سینماگران که دغدغه‌ای به انقلاب ندارند بگذاریم نتیجه چیزی جز دور ریختن سرمایه نخواهد بود. پس توصیه جدی دارم هنرمندان انقلابی را بیشتر بها دهیم.

بهمنی در پایان گفت: فیلم‌هایی چون «عنکبوت مقدس» قبلاً با عنوان‌های دیگر ساخته‌ شده‌اند و باز هم تولید خواهند شد چون سینما برای سیاست‌گذاران غربی اهرمی برای پیشبرد اهداف سیاسی است. نکته‌ای که متأسفانه ما نسبت به آن مغفول هستیم!

انتهای پیام
captcha