جشن فارغ‌التحصیلی حافظان قرآن در مسجد استانبول
کد خبر: 4061555
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱

جشن فارغ‌التحصیلی حافظان قرآن در مسجد استانبول

مسجد «آرناووت کوی» شهر استانبول ترکیه دیروز شاهد مراسم جشن فارغ التحصیلی 393 دانش آموز پسر در دوره حفظ قرآن کریم بود که در راستای برنامه جامع و سراسری آموزش حفظ و تفسیر قرآن در این کشور برگزار شد.

جشن فارغ‌التحصیلی 399 حافظ قرآن در مسجد استانبولبه گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، جشن فارغ التحصیلی 393 دانش‌آموزی که دوره حفظ قرآن کریم خود را به پایان رساندند، در مسجد آرناووت‌کوی شهر استانبول ترکیه برگزار شد.

صفی آرباگوس، مفتی استانبول در این مراسم بر اهمیت مدارس حفظ قرآن تأکید و به آیه‌ای از کتاب خدا اشاره کرد که در آن آمده است: «إنا نحن نزلنا الذكر وإنا له لحافظون، (بى‏ ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‏‌ايم و قطعا نگهبان آن خواهيم بود).

مفتی استانبول افزود: بنابراین خداوند بندگان خود را برای یادگیری و صیانت از قرآن به کار می‌گیرد.

وی همچنین به حدیث شریفی از پیامبر(ص) نیز اشاره کرد که می‌فرمایند: خيركم من تعلم القرآن وعلمه(بهترين شماكسی است كه قرآن را بياموزد و به ديگران ياد دهد).

ریاست امور دینی ترکیه در سال 2010 میلادی برنامه‌ای را با هدف حفظ قرآن و ارائه دروس دینی اجرا کرد.

در طول عمر جمهوری ترکیه که نزدیک به 100 سال می‌گذرد، مساجد در تمام استان‌های این کشور که تا پایان سال گذشته تعداد آنها به 90 هزار مسجد می‌رسید، همچنان اولین مکان برای مشتاقان به حفظ قرآن کریم و آموزش تفسیر قرآن و احکام و معارف آن بوده است.

علاوه بر مساجد موجود در سراسر ترکیه مدارس موسوم به مدارس ائمه و خطبا هم وارد عمل شده و به آموزش حفظ قرآن برای علاقه‌مندان و تدریس شیوه آموزش قرآن مشعولند که تعداد این مدارس هم به یک هزار و 673 مدرسه رسیده است که 667 هزار دانش آموز دختر و پسر در آن درس می خوانند.

در تابستان هر سال، تمامی استان‌های ترکیه شاهد راه اندازی مؤسسات حفظ قرآن کریم برای تمامی گروه‌های سنی، از کودکان گرفته تا جوانان و سالمندان، زیر نظر ریاست امور دینی هستند.

طی هفته‌های گذشته سه گروه از حافظان قرآن موفق به حفظ کل قرآن کریم شدند که شامل 35 دانش آموز پسر مقطع متوسطه در استانبول ترکیه و 200  دانش‌آموز دختر و پسر در استان «شرناق» در جنوب شرقی ترکیه و ۳۲ دانش‌آموز در استان «قیریق قلعه» در مرکز ترکیه بودند.

این دوره‌های قرآنی در ترکیه طی سال‌های اخیر با استقبال دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان مواجه شده و بنا بر آخرین آمارها ۱۱ هزار و ۷۷۳ دانش‌آموز در سال ۲۰۲۱ موفق به حفظ قرآن شده و گواهینامه حفظ دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha