نهضت امام، به مسلمانان جهان اعتماد به نفس بخشید
کد خبر: 4061849
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۳
در همایش امام بیداری مطرح شد:

نهضت امام، به مسلمانان جهان اعتماد به نفس بخشید

شرکت‌کنندگان در همایش بین‌المللی «امام بیداری» تأکید کردند که نهضت امام خمینی (ره) به مسلمانان جهان اعتماد به نفس بخشید و شجاعت مقابله با قدرت‌های بزرگ استکباری جهان را در آنان بالا برد.

به گزارش ایکنا؛ در آستانه سی و سومین سالگرد ارتحال بنیانگدار کبیر انقلاب اسلامی همایش هم‌اندیشی میهمانان خارجی شرکت‌کننده در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) به همت مجمع جهانی بیداری اسلامی در سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

این همایش با عنوان «امام بیداری» با حضور صاحب‌نظرانی از چندین کشور جهان از جمله روسیه، عراق، فلسطین، هند، پاکستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان برگزار شد.

نخاله: انقلاب امام معادلات منطقه را تغییر داد

در این همایش ابتدا زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در پیامی ویدئویی گفت:  امام با نهضت خود معنای جدیدی به مسلمین در همه جای جهان داد. وی نشان داد که تغییر در معادلات نظام جهانی نه تنها ممکن بلکه حتمی است.

وی افزود: امام مستضعفین را در برابر قدرت‌های بزرگ قرار داد. او اثبات کرد که اگر با عمل و ایمان جلو بروید می‌توان قدرت‌های بزرگ را شکست داد و بر آنها پیروز شد.  اسلام امام، اسلام شهادت طلبی و جهاد بود که اصالت و هویت به سرقت رفته امت را احیا کرد. این اسلام، ملت‌ها را به قیام  بر ضد طاغوت‌ها وامی‌دارد. اسلامی است که بر پایه عدالت و حق طلبی استوار است.

نخاله ادامه داد: امام نشان داد که اسلام زنده و قادر است که حکومت اسلامی برپا کند. درس‌هایی که از امام گرفتیم در این روزها که سالگرد ارتحال اوست نشان می‌دهد که اسلام قدرت اداره کشورها را در دنیای امروز را دارد.

دبیر کل جنبش جهاد اسلامی ادامه داد: امسال سالگرد ارتحال امام با سالگرد سقوط بیت المقدس مقارن شده است. اکنون در منطقه ما وقایعی در جریان است. اعتراف رژیم صهیونیستی که قدس و فلسطین را اشغال کرده این است که امروز جمهوری اسلامی در همه میدان‌ها مقابل آنها ایستاده و از مقاومت ملت فلسطین و آزادی سرزمین قدس حمایت می‌کند.

وی تأکید کرد: این انقلاب امام بود که معادلات منطقه را تغییر داد و به ملت‌ها شجاعت و جسارت مقابله با قدرت استکباری آمریکا و به امت اسلامی اتحاد و اعتماد به‌ نفس بخشید.

وی افزود: امروز محور مقاومت، امتداد جمهوری اسلامی است که تا بغداد و یمن و سوریه و فلسطین امتداد یافته است. انقلاب این حقیقت را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کرد که به رغم حمایت آمریکا از این رژیم، امت اسلامی مقدرات خود را به دست می‌گیرد و مقاومت فلسطین اکنون نمونه و الگوی مقاومت در جهان است. مردم فلسطین لحظه‌ای مقاومت خود را متوقف نمی‌کند و این اعتماد به نفس، به لطف جمهوری اسلامی است.

نخاله ادامه داد: اسلام از ظلم روگردان است و از مظلومین و عدالت و حق دفاع می‌کند؛ امروز  فلسطین نمونه حق است. تجربه امام و راه او و زندگی او باید همچون الگویی در برابر ما باشد تا به صورت مستمر در مواجهه با ظلم راه خود را درست بپیماییم.

انسان‌شناسی عمیق امام خمینی (ره)

حجت الاسلام سید عاکف زیدی از هند در سخنانی به زبان اردو نگاه امام به مسائل مختلف، را جهانی دانست. وی با اشاره به آثار امام گفت کتاب‌های امام همچون شرح دعای سحر و صحیفه نور، نشان از انسان شناسی عمیق و جامعیت او دارند.

وی تأکید کرد: امام کتاب ولایت فقیه را نوشت و در عین حال کتاب جهاد اکبر را هم درس داد. مخاطب امام همه انسان‌ها بودند زیرا از دیدگاه او، انسان، جوهر آفرینش است.

امام خمینی (ره)؛ خورشید ابدی عصر حاضر 

سپس حسن کارابولوت، رییس اتحادیه علمای شیعه ترکیه در سخنانی به توصیف اندیشه‌های امام راحل پرداخت. وی امام را خورشید ابدی عصر حاضر دانست که دنیا را روشنایی بخشید.

کارابولوت افزود: امام رهبری الهی بود که هم اسلام را هم بار دیگر عظمت بخشید و هم انسانیت را زنده کرد. برقراری عدالت در جهان و برای همه انسان‌ها، شعار اصلی امام بود.

وی ادامه داد: به عقیده امام، زمانی صلح در دنیا برقرار می‌شود که اختلاف افکار و عقیده‌ها و تعصبات و رنگ‌ها کنار برود و انسان به ماهو انسان اهمیت پیدا کند.

احیای ثروت‌ها و قابلیت‌های پنهان امت اسلامی توسط امام خمینی  

یاسر عبدالزهرا الحاج رایزن فرهنگی پیشین عراق در ایران در سخنانی گفت امام با کمک قرآن و پیروی از سیره پیامبر(ص) توانست وجدان و ضمیر امت را بیدار کند. او توانست، شجاعت ایستادگی در برابر ظالمان را در ذهن امت اسلامی جا بیندازد و یاس و ناامیدی را در آنها از بین ببرد.

وی افزود: امام توانست ثروت‌های خفته و قابلیت‌های پنهان امت اسلامی را احیا و در شرایط مختلف سیاسی و اجتماعی از آن استفاده کند.

عبدالزهرا افزود: در دهه‌های گذشته چالش‌های بزرگی که امت اسلامی با آن مواجه بوده خسارت‌های بزرگی وارد کرده از جمله قبل از انقلاب در مبارزه با رژیم صهیونیستی، فقدان روح اقدام و عمل و شجاعت در بین مسلمانان باعث شکست هایی شد.

امام توانست با این چالش‌ها مقابله کند و آنها را به عامل حرکت به سوی موفقیت امت اسلامی تبدیل نماید. امام، مردی از بین امت بود و همه دردهای آنها را احساس می‌کرد.

این فعال عراقی تأکید کرد: جامعه شناسان بزرگ جهان اذعان دارند که این انقلاب توانست تمدن اسلامی را احیا کند. وجود نظام اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مستحکم در ایران پس از انقلاب که با پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی همراه بود نشان داد که تمدن اسلامی می‌تواند در برابر تمدن غربی قد علم کند. امام معتقد بود که چالش‌های نظری غرب، به نابودی اخلاقیات می‌انجامد. وی پیشنهاد بازگشت به معنویت و اخلاقیات را مطرح کرد که رکن اول تمدن اسلامی است.

عبدالزهرا افزود: امروز باید از تجارب علمی و تکنولوژی دیگر کشورها در سرزمین‌های اسلامی استفاده شود اما این کافی نیست و بدون ارزش‌های اخلاقی، پیشرفت علمی ارزش ندارد. قدرت‌های غربی از سلاح اتمی برخوردارند اما قدرتمند نیستند.

وی ادامه داد: نکته دیگری که در سیره امام مشاهده می‌شود تبعیت از قانون است که اکثریت مردم به آن رای دادند. تأکید امام بر قانون‌گرایی از اصول فکری ایشان بود. از سوی دیگر امام آزادی مطلق العنان و بی بند و باری را نمی‌پذیرفت بلکه معتقد بود که آزادی باید در جهت ارتقای انسانیت باشد.

عبدالزهرا اضافه کرد: اصل دیگر در اندیشه امام استقلال از دو اردوگاه شرق و غرب بود که هر کدام به منافع خود می‌اندیشند. اما امام به منافع ملت ها نظر داشت.

وی در خاتمه گفت: نکته دیگر در اندیشه امام توجه به کثرت گرایی و مجال دادن برای بروز همه نظرات مختلف در چارچوب قانون بود. حکومت اسلامی در عصر پیامبر(ص) و امیرالمومنین (ع) به نقطه اوج خود در مدنیت رسید اما نهضت مبارک امام توانست آن عظمت را بار دیگر احیا کند و حکومتی بسازد که زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریت شود.

رویکرد فعالانه امام خمینی در عصر غیبت 

همچنین حجت الاسلام نسیمی عسکراف از جمهوری آذربایجان در سخنانی گفت: امام خمینی انقلاب خود را بر مبنای ولایت فقیه قرار داد و این انقلاب در بیداری مسلمانان تاثیر شگفتی داشت. امام فرمود تا زمانی که به واقع تابع قرآن و رسول الله نشویم مشکلات ما حل نمی شود و باید به اسلام ناب برگردیم.

وی افزود: امام خمینی، آمریکا و اسرائیل را دشمن همه بشریت معرفی کرد و جنبش های متاثر از از انقلاب اسلامی در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان از فلسطین گرفته تا لبنان و یمن و سوریه و نیجریه و الجزایر و …همه امتداد مسیر انقلاب اسلامی هستند.

عسکراف افزود در عصر غیبت دو رویکرد وجود دارد رویکرد منفعلانه و رویکرد فعالانه. رویکرد منفعلانه می‌گوید باید منتظر باشیم تا امام زمان (عج) ظهور کنند و نباید قیام کرد. اما دیدگاه امام فعالانه بود. یعنی او معتقد بود باید برای زمینه‌سازی ظهور دست به اصلاح در در نظام جهانی بزنیم.

سپس حجت الاسلام شفقت شیرازی از علمای پاکستان در سخنانی گفت امام خمینی آرزوی انبیا در تحقق حکومت دینی را برآورده کرد. او دین را به زبان روز ترجمه کرد.

وی افزود: از نظر امام خمینی کرامت انسان مهمترین مسئله است. امام خمینی شیعه و سنی را در برابر استکبار جهانی متحد ساخت و از قضیه فلسطین به عنوان نماد وحدت اسلامی استفاده کرد.

سپس گیبادولین مترجم و استاد تاریخ از روسیه در سخنانی به نامه تاریخی امام به گورباچف اشاره کرد و همچنین از توجه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اسلام سخن گفت. وی همچنین همگرایی روسیه و جهان اسلام در مقابله با استکبار جهانی را مهم دانست.

حساسیت دشمن صهیونیستی نسبت به سخنان امام خمینی 

در پایان حاج ابوشریف از فعالان فلسطینی در سخنانی گفت وقتی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ آغاز شد من حوادث انقلاب را از طریق روزنامه‌ها دنبال می‌کردم و می دیدم که دشمن بر روی تمام حرکات و سخنان امام حساس است. مناخم بگین اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت ما به عصری سیاه وارد شدیم.

وی تأکید کرد: فلسطین موضوعی است که در افکار و سخنان امام که پیش از انقلاب و پس از آن همواره وجود داشت. پس از پیروزی انقلاب شاهد سه انتفاضه بودیم انتفاضه اول تحت تاثیر انقلاب اسلامی رخ داد و این در حالی است که کلمه انتفاضه پیش از آن در فرهنگ لغات عربی وجود نداشت. انتفاضه دوم یا نتفاضه اقصی سالها پس از آن رخ داد و انتفاضه سوم به عملیات سیف القدس منجر شد. همه این‌ها الهام گرفته از نهضت اسلامی امام خمینی و شاهدی بر زنده بودن امت اسلام است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات و موانع در راه پیروزی، اختلافات داخلی است و سیاستمداران و احزاب کشورهای اسلامی باید منافع شخصی را کنار بگذارند و با هم متحد شوند تا به پیروزی واقعی برسیم.

انتهای پیام
captcha