افزایش چشمگیر مساجد و مراکز اسلامی در روسیه
کد خبر: 4061890
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳

افزایش چشمگیر مساجد و مراکز اسلامی در روسیه

پس از فروپاشی شوروی، تعداد مساجد، مراکز و دانشگاه‌های اسلامی در فدراسیون روسیه افزایش چشمگیری داشته است.

افزایش چشمگیر مساجد و مراکز اسلامی در روسیهبه گزارش ایکنا؛ به نقل از اوراسیاویو، طلعت تاج الدین، مفتی  اعظم روسیه می‌گوید در طول 33 سال گذشته، 7 هزار و پانصد مسجد، هفت دانشگاه اسلامی و آکادمی اسلامی بلغار (Bulgar Islamic Academy) پس از فروپاشی شوروی در فدراسیون روسیه افتتاح شده است که با توجه به اینکه در سال 1989 تنها 340 مسجد و دو مرکز آموزشی اسلامی در کل شوروی وجود داشت، افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. 

رئیس اداره مرکزی روحانی مسلمانان روسیه همچنین می‌گوید که این امر یک موفقیت نه تنها برای مسلمانان بلکه برای کل روسیه است. 

تاج الدین در این زمینه می‌افزاید که این رکورد ساخت مساجد در فدراسیون روسیه، همراه با رشد تعداد کلیساها و کنیسه‌ها و اشاراتی که در قانون اساسی روسیه به خدا ذکر شده است، به طور قطع نشان می‌دهد که الحاد و بی‌خدایی به طور رسمی در روسیه وجود ندارد.

با این حال باید گفت که بسیاری از مساجد در روسیه توسط مسلمانان ثروتمند در روستاهای محل تولدشان به عنوان یک بنای یادبود ساخته شده است و بسیاری از آنها چندان فعال نیستند.

بنابراین، تعداد مساجدی که می‌توان آنها را «مساجد فعال» نامید بسیار کمتر از 7 هزار و 600 مسجدی است که تاج‌الدین به آن اشاره می‌کند. در عین حال، بیشتر این مساجد در داغستان و سایر جمهوری‌های قفقاز شمالی و تعداد کمتری در منطقه ولگای میانه متمرکز هستند.

روسیه کشوری وسیع با 146 میلیون نفر جمعیت است. اسلام دومین دین در روسیه است و حدود 25 میلیون مسلمان در آن زندگی می‌کنند. این کشور دارای بیشترین جمعیت مسلمان در اروپا است. بیشتر مردم روسیه مسیحیان ارتدوکس هستند.

انتهای پیام
captcha