عرضه نسخه الکترونیک مصحف کاترین کبیر در روسیه
کد خبر: 4063416
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۱

عرضه نسخه الکترونیک مصحف کاترین کبیر در روسیه

کتابخانه ملی روسیه به مناسبت گرامیداشت بیش از هزار و صد سال حضور اسلام در تاتارستان، از نسخه الکترونیک قرآنی که به فرمان امپراتور کاترین دوم در سال 1787م چاپ شده بود، رونمایی کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از جسور، آنتون لیخومانوف، مشاور مدیرکل کتابخانه ملی روسیه در جلسه عمومی ششمین کنفرانس علمی و کاربردی که به مناسبت گرامیداشت بیش از هزار و صد سال حضور اسلام در تاتارستان در حال برگزاری است، از نسخه الکترونیک  مصحف شریفی که به فرمان امپراتور کاترین دوم در سال 1787م به چاپ رسیده بود، رونمایی کرد و  آن را به اداره امور دینی مسلمانان روسیه تحویل داد.

عرضه نسخه الکترونیک مصحف کاترین کبیر در روسیه

نسخه چاپی و اصلی مصحف کاترین کبیر

نمایندگان کتابخانه ملی روسیه هم روز پنجشنبه، 19 خرداد نسخه اصلی قرآن کریم را که در سال 1787 به فرمان امپراتور کاترین دوم در روسیه چاپ شده بود به مسجد جامع مسکو آوردند و از آنجا به شهر کاسیمو(kasimov) منتقل شد تا در ششمین کنفرانس علمی این شهر به نمایش در آید؛ این کنفرانس در قالب جشن‌های مسلمانان روسیه به مناسبت بیش از یک‌هزار و صدمین سالگرد پذیرش اسلام به عنوان دین رسمی توسط مردم بلغارهای حوزه ولگا برگزار می‌شود.

قرارداد انتقال نسخه اصلی قرآن به شهر کاسیمو برای نمایش موقت توسط ضمیر محی‌الدین‌اف، معاون اول اداره دینی مسلمانان روسیه، سرگئی بیچکو، مشاور مدیرکل کتابخانه ملی روسیه و رئیس بخش ادبیات آسیا و آفریقا و شوشانا گابکو، رئیس بخش ادبیات ملی روسیه به امضا رسید.

عرضه نسخه الکترونیک مصحف کاترین کبیر در روسیه

نخستین نسخه ترجمه شده قرآن کریم به زبان روسی هم که در دوران کاترین کبیر و به دستور وی تهیه شده نیز هر ساله در نمایشگاه قازان روسیه به نمایش گذاشته می‌شود.

کاترین دوم روسیه (۱۷۲۹ – ۱۷۹۶) که به عنوان کاترین کبیر نیز شناخته می‌شد، امپراطور و تزار مشهور روسیه بود و به مدت ۳۴ سال این مقام را داشت او بیشتر از هر تزار دیگری بر روسیه حکومت کرد و توانست با چندین جنگ بزرگ و موفقیت‌آمیز و با اصلاحات مدرن به سبک اروپای غربی این سرزمین را به یک کشور مقتدر و پیشرفته با ارتشی آموزش دیده و قدرتمند تبدیل کند. دوران حکومت کاترین کبیر اوج اصلاحات بزرگ و اوج پیشرفت اقتصادی و موفقیت سیاسی و پیروزی‌های نظامی و عصر طلایی تاریخ روسیه به شمار می‌آید.

انتهای پیام
captcha