امام خمینی(ره) موجب تحکیم نظام‌های سیاسی مستقل شد
کد خبر: 4062055
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴

امام خمینی(ره) موجب تحکیم نظام‌های سیاسی مستقل شد

یک فعال سیاسی در استان همدان بیان کرد: حرکت حضرت امام(ره) موجب تحکیم نظام‌های سیاسی مستقل و آشفتگی نظام‌های سلطه‌جو شد.

محمد جواد بیات فعال سیاسی همدانمحمد جواد بیات، فعال سیاسی همدانی و کارشناس ارشد علوم سیاسی در استان همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: بر اساس دیدگاه امام خمینی(ره) دین اسلام دین سیاست است حتی عبادتش نیز بر اساس سیاست شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امام همواره به فراگیر شدن اسلام فکر می‌کرد، افزود: از ویژگی‌های برجسته امام این بود که می‌خواست چهره نورانی اسلام را به همگان بشناساند چراکه معتقد بود امروزه اسلام به عنوان مکتب مترقی قادر است تمام مشکلات بشر را حل کند بنابراین باید مورد توجه همه مردم قرار بگیرد.

بیات تکلیف‌گرایی را یکی از ویژگی‌های مهم امام برشمرد و گفت: امام همه را مامور به ادای تکلیف می‌کرد نه مامور به نتیجه، تکالیف الهی را امانات حق می‌دانست و نماز را به عنوان سنت سیاسی تلقی می‌کرد.

وی تصریح کرد: تفکر امام یک تفکر عاشورایی بود و برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت جهاد می‌کرد. هدف انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی حفظ استقلال سیاسی، اقتصادی، آزادی فکری و فرهنگی کشور در مقابل تهاجم گسترده بیگانگان و برقراری حکومت اسلامی و ارائه تصویر جدید و زنده از حاکمیت مذهب بود، به زعم ناظران و خبرگان سیاسی امام خمینی(ره) بنیادگرایی است که به سلف صالح برمی‌گردد.

وی ادامه داد: می‌توان حضرت امام را جزء هویت گرایان و یا پیرایش گران که به پیشرفت و ماهیت بخشی اهمیت می‌دهند نام برد. امام خمینی(ره) به نقش مردم در ایجاد حکومت اهمیت می‌دهد و به مشارکت مردم و استفاده از دانش و تجربه دیگران می‌اندیشد.

وی اظهار کرد: اشراقی‌ها معمولا افلاطونی هستند و امام خمینی دارای رگ‌های افلاطونی است. وقتی ولایت فقیه امام خمینی را مطالعه می‌کنید کاملا مشرب افلاطونی امام قابل مشاهده است، آنچه که امام در مورد ولایت فقیه مطرح می‌کرد قابل دفاع است و پاسخ امام به جامعه علمی درخصوص طرح ولایت فقیه از منظر فقه سیاسی است.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) احکام اولیه و احکام ثانویه را بیشتر مطرح می‌کند احکامی که مربوط به احکام دین و جنبه حکومتی دارد. البته یکی از اهداف اصلی احیاگران این است که اسلام را به مقتضیات زمان وقف دهند. هنر امام به روز بودن و لحظه شناسی وی به اقتضای زمان بود. این خصلت در شاگردان و دانش آموختگان برجسته وی مانند علامه شهید استاد مطهری هویدا است. امام حمینی اصل ثابت و متغیر را مطرح می‌کند و شخصیتی ممتاز و روشن‌بین مانند شهید مطهری از آن پیروی می‌کند.

بیات با بیان اينکه حضرت امام(ره) به عنوان رهبر و سکاندار انقلاب، جهت نیل به اهداف مبارزاتی خود و حفظ استقلال سیاسی، اقتصادی و حاکمیت ارزش‌های دینی شیوه‌های سیاسی و الگوهای خاص را برگزیده بود، افرزود: این الگوها برگرفته از فقه پویای شیعه و تاریخ پر افتخار اسلام بود و با این استراتژی موفق توانست بدون اتکاء به مکاتب رایج معاصر و قدرت‌های وابسته به شرق وغرب و الگوهای سیاسی و مبارزاتی مطرح در تاریخ مبارزات آن دوران. سکان انقلاب را به سر منزل مقصود رهنمون کند و یکی از قدرتمندترین و بی‌رحمانه ترین رژیم‌های تا بن دندان مسلح را سرنگون، طومار دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی را درهم پیچد و جمهوری اسلامی را به عنوان یک نظام سیاسی جدید مبتنی بر ولایت فقیه در عصر غیبت به صحنه سیاسی جهان ارائه کند و تمامی معادلات حکومتی حاکم در دنیا را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: تلاش بی‌وفقه حضرت امام باعث شد فاکتورها و عوامل ثباتی که غرب در کشورهای جهان سوم برای خود تدارک دیده بود، تحت‌الشعاع قرار گیرد و از آن پس بود که مفاهیمی از قبیل ثبات و امنیت در ادبیات نظام سیاسی بین‌الملل به گونه‌ای دیگر تعریف شد.

وی تصريح کرد: حرکت حضرت امام(ره) موجب تحکیم نظام‌های سیاسی مستقل و آشفتگی نظام‌های سلطه جو شد. اگر تا پیش از مواضع اصولی و حرکت منطقی و اصلاح گرایانه امام عظیم‌الشان که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی می‌شد، قطب‌های قدرت بدون محاسبه"فایده-هزینه" تعرض به حریم سرزمین کشورها می‌کردند، از آن پس دریافتند که بدون توجه به حقوق ملت‌ها و فضا سازی نظام بین‌اللمل، تضمینی بر نتیجه بخشی چنین اقداماتی وجود ندارد. بنابراین  سعی کردند با توجیه، اغواگری، هیاهوی سیاسی و جنگ تبلیغاتی در بین ملت‌ها اقدامات خود را نتیجه بخش‌تر کرده و در مقابل آن هزینه کمتری پرداخت شود.

این کارشناس ارشد سیاسی گفت: به تعبیر دیگر بینشی که حضرت امام (ره) به ملت‌های تحت ستم داد زمینه‌ای فراهم شد تا قدرت‌های بزرگ مشی خود را با توجه به روند تحولات جهانی تغییر دهند. هنر بزرگ دیگر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران تغییر در اندیشه سیاسی قرن بیستم بود. اگر تا آن مقطع، اندیشه ماکیاولیستی مبنای عمل بسیاری از حکمرانان بود. از آن پس این اندیشه حداقل در بسیاری از کشورهای جهان سوم و بالاخص کشورهای اسلامی تعدیل یافت. امام(ره) صدای خرد شدن استخوان‌های مارکیست را شنید و ذهن آحاد بشریت و اندیشمندان مصلح را به جستجوی جستجوی کمونیسم در زباله‌دان تاریخ متبادر ساخت. هر چند امروز جهان اسلام با رخنه و نفوذ اجانب از تشتت آراء و تصمیم گیری پراکنده در سطح دولتمردان خود در رنج است لیکن با وجود ضعفها و مصائب می‌بینیم ملت آگاه فلسطین بیش از نیم قرن فراز و نشیب هفتاد سال در عرصه مبارزه با رژیم صهیونیستی اراده کرده است، بدون توجه به تصمیمات تصمیم سازان کذائی، مشی مبارزه سرسختانه را در قالب گروه‌های جهادی وانتفاضه با وحدت و انسجام استمرار بخشد و راه نجات را صرفا در این مبارزه بی‌امان تحت پرچم توحید جستجو کند.

وی ادامه داد: آنچه اکنون در حمایت و پشتیبانی از آرمان‌های فلسطین و آزادی قدس شریف و دفع ستم از سزمین‌های اسلامی با شکل گیری جبهه مقاومت در مکتب حاج قاسم، ملل مسلمان سوریه، بحرین، عراق، عربستان، یمن، افغانستان، نیجر، میانمار، مصر و سایر بلاد اسلامی و غیر اسلامی در لایه‌های اروپا و برخی ایالات امریکا در صحنه حفظ سنگر ایدئولوژیک حاضر و هر روز یکی پس از دیگری در فتح سنگرهای کلیدی جهان بر تارک عالم می‌درخشند. چیزی نیست جز بهره‌گیری از اندیشه‌های تابناک و نجات بخش حضرت امام(ره)  که الگوی شایسته و ماندگار در قرن حاضر و تمامی اعصار است.

انتهای پیام
captcha