قیام 15 خرداد منشا پیروزی انقلاب اسلامی بود
کد خبر: 4062084
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲

قیام 15 خرداد منشا پیروزی انقلاب اسلامی بود

امام جمعه فردیس، قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ را منشا پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: این قیام نشان داد که مردم و روحانیت از یکدیگر جدا نیستند و در راه دفاع از حق تا پای جان پیش خواهند رفت.

قیام 15 خرداد

حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی، امام جمعه فردیس در گفت‌وگو با ایکنا از البرز با بیان اینکه قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ منشا پیروزی انقلاب اسلامی بود، اظهارکرد: این قیام نشان داد که مردم و روحانیت از یکدیگر جدا نیستند و در راه دفاع از حق تا پای جان پیش خواهند رفت.

وی با اشاره به اینکه کشتار ۱۵ خرداد چهره ضد دینی و ضد اسلامی شاه را به نمایش گذاشت و نشان داد شاه با اصل دین در جنگ است، افزود: یکی از بازخوردهایی که این قیام داشت، قدرت نهادهای حوزه علمیه نجف، کربلا و کاظمین بود که به حمایت از امام و مردم بی‌گناهی که کشته شدند، بیانیه دادند.

این مسئول درایت و رهبری هوشمندانه امام خمینی(ره) در هدایت قیام ۱۵ خرداد را یک حرکت الهی و برگرفته از مکتب امام حسین(ع) برشمرد و گفت: امروز باید آرمان ها و گفتمان امام راحل و فلسفه قیام پانزده خرداد به جوانان و نوجوانان تبیین شود تا زمینه‌ای را که دشمنان برای ناامیدکردن آنها از انقلاب اسلامی فراهم کرده‌اند از بین برود.

حسینی تاکید کرد: قیام ۱۵خرداد نشان‌دهنده دفاع مردم از مرجعیت و امام بود و برای نسل امروز درس عبرتی است که بدانند با هوشیاری مردم و مسئولان می‌توان جلو نفوذ و توطئه‌های دشمنان داخلی و خارجی را گرفت.

در سحرگاه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ عوامل رژیم ستمشاهی به خانه ساده و بی‌آلایش حضرت امام خمینی(ره) در قم یورش برده و امام خمینی(ره) را که روز پیش از آن در روز عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه قم طی سخنانی کوبنده پرده از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسراییلی او برداشته بود، دستگیر و به زندانی در تهران منتقل کردند.

پس از انتشار خبر دستگیری امام راحل بسیاری از مردم قم به منزل ایشان رفتند و به اتفاق حاج آقا مصطفی خمینی درحدود ساعت ۶ بامداد به سمت حرم حضرت معصومه(س) حرکت کردند؛ پس از مدتی صحن مطهر و خیابان های اطراف لبریز از جمعیتی شد که شعار «یا مرگ یا خمینی» را با هیجان تکرار می کردند؛ درهمان زمان علما با صدور بیانیه ای خواستار آزادی فوری امام راحل شدند.

حدود ساعت ۱۰ صبح با ورود نیروهای مسلح برای تقویت نیروهای شهربانی قم تیراندازی و رگبار مسلسل شروع شد و تعداد زیادی از مردم زخمی شده و به شهادت رسیدند؛ همچنین در تهران نیز همچون سایر شهرها در اعتراض به دستگیری امام مردم به خیابان ها ریختند و قیام خونین خود را آغاز کردند.



انتهای پیام
captcha