جهان زیر سایه خورشید
کد خبر: 4063380
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹

جهان زیر سایه خورشید

امروز روز میلاد امام رئوفی است که کرامات و نورانیتش از مشهد مقدس گرفته تا آن سوی مرزها طنین‌انداز شده است. امام رضا(ع) ولی‌نعمت تمام ایرانیان و شیفتگانش است. جایگاه والای امام رئوف در قلب‌های ایرانیان به حدی است که تمام سلاطین و پادشاهان برای احترام به مقدس‌ترین مکان مذهبی ایرانیان، در مقابل ایشان سر فرود آورده و خود را جیره‌خوار حضرت می‌دانستند.

میلاد امام رضا

به گزارش ایکنا از البرز، بنا به قول مشهور، ولادت امام رضا(ع) در 11 ذی‌القعده سال 148 ه.ق در مدینه واقع شده است. پدر بزرگوار آن حضرت امام موسی کاظم(ع) و مادرش حضرت نجمه خاتون بوده است.

القاب این امام رئوف، رضا، صابر، زکی، ولی، وفی، سراج‌الله، نورالهدی، قرةعین‌المؤمنین، مکیدة‌الملحدین، کفو، الملک، کافی‌الخلق، رب‌السریر است.

در عیون اخبارالرضا(ع) آمده است که علی‌ بن‌ میثم از پدر خود نقل کرده که حمیده مادر موسی‌ بن جعفر(ع) در خواب پیغمبر اکرم(ص) را دیده است که فرموده است: حمیده، این نجمه متعلق به فرزند موسی‌ بن‌ جعفر(ع) است، زیرا برایش از او فرزندی که بهترین فرد روی زمین است، متولد خواهد شد.

مورخان در اینکه از امام رضا(ع) یک فرزند یا فرزندان بیشتری باقی مانده اختلاف دارند. قول مشهور این است که آن حضرت تنها یک فرزند به نام محمد داشته‌اند.

حیات سیاسی امام رضا(ع)

از ابتدای نیمه دوم قرن اول هجری که خلافت اسلامی به‌طور آشکار با پیرایه‌های سلطنت آمیخته شد و امامت اسلامی به خلافت تبدیل شد، اهل بیت(ع)، مبارزه سیاسی خویش را با هدف تبیین و تفسیر واقعی دین، تشکیل حکومت علوی و تأسیس نظام عادلانه اسلامی آغاز کردند. از زمان امام حسین(ع) و واقعه کربلا تا دوران ولایت عهدی امام رضا(ع)، جریان وابسته به امامان اهل بیت(ع)، شیعیان همواره بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین دشمن خلافت به‌شمار می‌آمد.

وقتی مأمون به سال 198 هجری به خلافت رسید، یکی از اولین تدابیرش حل مسئله علویان و مبارزات آنان بود. او می‌دید که حشمت و سطوت هارونی حتی با به بند کشیدن طولانی و بالاخره مسموم کردن امام هفتم در زندان هم نتوانست مانع شورش‌ها و مبارزات سیاسی، نظامی، تبلیغاتی و فکری شیعیان شود. او با راهنمایی وزیر خویش، امام رضا(ع) را از مدینه به خراسان دعوت کرده و اجبارا ولیعهدی را به ایشان داد. پس از آن، مناظرات امام رضا(ع) در جمع علما و در محضر مأمون با استدلال‌های قوی و بیان مهم‌ترین مسائل عقیدتی و فقهی شیعی، باعث شد، جنبش شیعیان موفق‌تر از قبل باشد.

ساده‌زیستی زندگی امام رضا(ع)

امام رضا(ع) آن چنان زندگی خود را ساده و بی‌پيرايه انتخاب كرده بود كه در اوج عزت و توانمندی با ضعيف‌ترين قشر جامعه حشر و نشر داشت با فقرا می‌نشست و با آنان غذا می‌خورد و هيچ‌گونه فرقی بين خود و اقشار كم‌درآمد و بيچاره جامعه قائل نبود.

احمد بن‌ ابی شعبه روزی با رفيق خود حسی نوفلی كه هر دو از شيفتگان اهل بيت(ع) و امام هشتم(ع) بودند، به حضور امام رضا(ع) شرفياب شده و در مورد فشارهای سخت زندگی و ناسازگاری روزگار لب به شكوه و گلايه گشودند.

آنان به امام گفتند: آقاجان، ما زندگی راحت و خاطری آسوده داشتيم. اما وضع اقتصادی‌مان دگرگون شده و در تنگنای سخت معيشتی قرار گرفته‌ايم. از شما استدعا داريم كه از خداوند متعال بخواهيد رفاه و ثروت قلبی را به ما برگرداند. حضرت رضا(ع) فرمود: «چه می‌خواهيد؟ آيا می‌خواهيد زندگی شاهانه داشته باشيد؟ آيا دوست داريد مانند طاهر و هرثمه(هر دو از سران حكومت مأمون و از نظر مالی و تشريفات دنيوی در اوج بودند) باشيد اما اعتقاد به آيين حق و عشق به اهل بيت(ع) و دوستی ما را نداشته باشيد؟ احمد با شنيدن سخن يكه‌ای خورده و مانند كسی كه سرمايه بزرگی را می‌خواهد با چيز اندكی معاوضه كند، ملتمسانه گفت: نه به خدا! من دوست ندارم كه دنيا و تمام زر و زيور و طلا و نقره‌اش مال من باشد اما اعتقادات و باورهای حق و عشق به اهل بيت(ع) از من گرفته شود. امام رضا(ع) فرمود: پس هر چقدر می‌توانيد، شكر و سپاس خدا را گوييد، كه خداوند می‌فرمايد: ای فرزندان داود كه خدا را شكر كنيد كه اندكی از بندگانم سپاسگزار است و اعتقادات خود را به خدا نيكو گردانيد.

سپس امام هشتم گفتار امام صادق(ع) را نقل كرد كه می‌فرمايد: هركس به خدا حسن ظن داشته باشد، خداوند متعال با او همچنان رفتار خواهد كرد و هركس به روزی اندک راضی باشد خداوند متعال اعمال اندک، ناقابل و كوچک را از او خواهد پذيرفت. هركس به مقدار كمی از حلال راضی باشد، مؤونه‌اش سبك خواهد بود و حساب و كتابش در روز قيامت راحت و آسان می‌شود و خانواده‌ او دارای نعمت بوده و خداوند او را به دردها و دواهای دنيا آشنا خواهد كرد و بالاخره انسان ساده‌ زيست از دنيا با سلامتی رها شده و به سوی بهشت و خانه‌ سلامتی كوچ خواهد كرد.

پاداش زیارت امام رضا(ع)

در اهمیت و جایگاه زیارت امام رضا(ع) در متون دینی معتبر از قول معصومین(ع) روایات زیادی آورده شده است.

حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: «پاره‌ای از تن من در زمین خراسان دفن خواهد شد، مؤمنی او را زیارت نکند، مگر آنکه خداوند عزوجل بهشت را بر او واجب گرداند، و آتش را بر بدنش حرام کند.»

از حضرت امام رضا(ع) روایت شده است که فرمودند: «هرکه برای زیارتم بار سفر بندد، دعایش مستجاب و گناهانش آمرزیده شود، هرکه مرا در آن قطعه زمین زیارت کند، همانند کسی است که رسول خدا(ص) را زیارت کرده باشد و خداوند اجر هزار حج مقبول و هزار عمره مقبوله برای او بنویسد و من و پدرانم شفاعت‌کنندگان او در روز قیامت باشیم، و این قطعه زمین باغی است از باغ‌های بهشت و محل رفت و آمد فرشتگان است و تا ابد گروهی از آسمان نازل می شوند و گروهی بالا می‌روند تا آن که در صور بدمند.

حضرت امام جواد(ع) می‌فرمایند: «هر که قبر پدرم در طوس را زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده او را بیامرزد، و روز قیامت منبری رو به روی منبر رسول خدا(ص) برای او نصب کند تا آن که خداوند از حسابرسی بندگانش فارغ شود.»

حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «مردی از فرزندان من در زمین خراسان مظلومانه با زهر کشته خواهد شد، نامش نام من، و نام پدرش نام پسر عمران، موسی(ع) است. همانا هر که او را در غربتش زیارت کند، خداوند عزوجل گناهان گذشته و آینده او را بیامرزد، حتی اگر به عدد ستارگان و قطره های باران و برگ درختان باشد.»

کرامات امام رضا(ع)

امام رئوف نه تنها در زمان حیات مادی طیبه شان، بلکه پس از شهادت آن بزرگوار به دست مأمون عباسی، پاسخ گوی نیاز و حوائج تمام بشریت خاصه مسلمانان و شیعیانشان بودند. کرامات و معجزات حضرت رضا(ع) تا حدی است که کسی نمی تواند ادعا کند کتاب یا مجلدی حاوی تمام این کرامت تهیه شده است. کرامات رضوی در طول قرن‌های متمادی همچون چراغ هدایتی برای عموم مردم به بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) تبدیل شده است. خادمان امام هشتم که هر روز در جوار این امام مهربان توفیق خادمی دارند کرامات متعددی را از آن حضرت نقل می‌کنند.

غلامحسین حیدری، خادم امام رضا(ع) که سابقه 17 ساله خادمی را در کارنامه خود دارد، توضیح داد: یک بار که به رواق دارالرحمة رفتم، ظهر که شد دیدم عده‌ای گوشه‌ای ایستادند و نماز نمی‌خوانند، چهره‌شان نیز به ایرانی نمی‌خورد، احوالپرسی کردم و پرسیدم از کجا آمده‌اید پاسخ دادند از آمریکا. گفتم نماز نمی‌خوانید؟ گفتند مسیحی هستیم. دوباره از آن‌ها پرسیدم آیا توریست و گردشگرهستید؟ گفتند نخیر. آمده‌ایم از آقا(ع) تشکر کنیم. بعد یکی از آن‌ها شروع کرد به تعریف کردن و گفت: من مسیحی و تبعه آمریکا هستم. هر بچه‌ای از من متولد شد زنده نماند، هفت سال پیش همسرم مجددا و به رغم مخالفت پزشکان باردار شد و ما ماندیم که چه کنیم. در بین دوستان یک مسلمان شیعه مذهب بود که آدرس اینجا را داد، خانم باردارم را اینجا آوردیم و برخلاف پیشگویی‌های پزشکان فرزندم سالم به دنیا آمد. بعد هم عکس دخترش را درآورد و نشان من داد و گفت این دخترم است و خیلی هم زیباست. این فرزند را امام رضا(ع) به ما داده است، بعد از این هر سال برای تشکر به دیدن آقا به مشهد می‌آییم.

یک خاطره‌ زیبایی که از آقای بهجت وجود دارد این است که حضرت بهجت به آیت‌الله فهری بیان می‌کنند که من زمانی در حرم امام رضا(ع) بودم که خود آقا را زیارت کردم و ایشان فرمودند؛ آیا ممکن است کسی به ما پناه بیاورد و ما پناهش ندهیم. امام رضا(ع) نفرمودند مؤمن بلکه فرموده‌اند هر کسی. این‌ها همه نشانه همان رأفت امام رضا(ع) است.

ما استادی داشتیم به نام آقای درافشان، من اواخر عمرشان نزد ایشان می‌رفتم و خاطراتشان را ضبط می‌کردم، ایشان 105 سال عمر کردند. قبل از رحلتشان آدرس مزارشان را به خود من دادند و گفتند مزار من صحن آزادی ایوان طلا است. گریه می‌کرد و می‌گفت امام رضا(ع) خودشان آدرس قبرم را به من دادند و گفتند مزارت صحن آزادی، ایوان طلاست. همان جا هم دفنشان کردند. این فرد که آدرس مزارش را امام هشتم(ع) به او می‌دهند خودش می‌گفت که علم جفر را خواجه نصیر به من یاد داد و تکمیل این بحث را نیز شیخ بهایی انجام دادند، یعنی ایشان در بیداری تحت تعلیم این بزرگواران بود.این‌ها تخیلات نیست بلکه واقعیت است و البته چیز چندان پیچیده‌ای هم نیست.

جهان زیر سایه خورشید

هر ساله با فرارسیدن ایام میلاد امام مهربانی‌ها امام رضا(ع)، با برنامه‌ریزی‌های از پیش‌ تعیین شده خادمان امام رضا(ع) عطر و یاد آن حضرت را به جای جای کشور و حتی خارج از مرزهای ایران منتقل می‌کنند.

در استان البرز نیز همزمان با دهه کرامت، کاروان زیر سایه خورشید با رفتن به مراکز مختلف زیارتی، مساجد، نمازهای جمعه، زندان‌ها، بیمارستان‌ها و منازل خانواده‌های شهدا عطر حرم رضوی را در سراسر استان منتشر کردند.

در تمام جلسات حضور خادمان رضوی مردم با شور و اشتیاق وافر برای بوسیدن پرچم متبرک حرم امام رضا(ع) حاضر می‌شدند.

حضور خادمان امام رضا(ع) در بیمارستان فوق تخصصی قلب شهید رجایی کرج، مدرسه باغچه‌بان کرج و امامزاده محمد(ع)، از جمله برنامه‌های کاروان زیر سایه خورشید در البرز است.

خادمیاران رضوی از کانون‌های مختلف آستان قدس رضوی در این ایام بنا بر تخصص کانون‌های خود به ارائه خدمات مختلف به نیت امام هشتم به مردم می‌پردازند.

حسین رضایی، مسئول کانون‌های خدمت رضوی البرز با حضور در پارک ایران کوچک از خدمت خادمیاران در طول دهه کرامت به مردم خبر داد: امروز به طور مشخص، حدود هزار خدمت تخصصی به مردم ارائه می‌شود و خداوند توفیق خدمت نوکری به امام رضا(ع) را به همه خادمیاران اعطا کرده است.

وی بیان کرد: بسیاری از کانون‌های خدمت رضوی چون کانون؛ بهداشت و سلامت، مشاوره و روانشناسی، خانواده و بانوان ،کانون ایثار و شهادت و کانون خبر و رسانه که سربازان گمنام امام رضا(ع) هستند و کانون گروه‌های جهادی با همکاری هیئت نور الشهدا به ارائه خدمت رایگان به مردم پرداختند.

این مسئول، خدمت‌رسانی رایگان کانون فعالیت‌های جهادی تحت عنوان علمداران خدمت را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های کانون خدمت رضوی عنوان کرد و گفت: در طول سال و هر هفته خدمت‌رسانی در رشته‌های مختلف درمانی و اجتماعی در مناطق محروم توسط خادمیاران صورت می‌گیرد.

رضایی تصریح کرد: شعار امسال کانون‌های خدمت رضوی امسال این بود که «همه خادم الرضاییم» و این بدین معنا است که محبان امام رئوف در هر کجا که باشند، می‌توانند به حسب توان و ظرفیت خود به مردم خدمت رسانی کنند و ارادت خود را به امام رضا(ع) در هر مکانی که باشند، نشان دهند و مصداق این جمله باشند که « بعد منزل نبود در سفر روحانی».

منابع:

ویکی فقه

عیون اخبارالرضا علیه‌السلام، جلد ۲،

بحارالانوار، ج ۱۰۲، ص ۴۴، ح ۵۱

کتاب خورشید مشرق؛ امام رضا(ع) اثر«عباس عطاری کرمانی»

درگاه اصلی آستان قدس رضوی

 

انتهای پیام
captcha