مراسم معارفه سرپرست جدید مؤسسه اطلاعات برگزار شد
کد خبر: 4064000
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰

مراسم معارفه سرپرست جدید مؤسسه اطلاعات برگزار شد

مراسم تکریم خدمات ماندگار مرحوم حجت‌الاسلام دعایی و معارفه سیدعباس صالحی،‌ نماینده ولی فقیه و سرپرست جدید مؤسسه اطلاعات امروز 23 خردادماه برگزار شد.

مراسم معارفه سرپرست جدید مؤسسه اطلاعات برگزار شدبه گزارش ایکنا، مراسم تکریم خدمات ماندگار مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین دعایی و معارفه سیدعباس صالحی،‌ نماینده ولی فقیه و سرپرست جدید مؤسسه اطلاعات امروز 23 خردادماه با حضور  حجت‌الاسلام عبدالحسین معزی، حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی جنتی، وزیر اسبق ارشاد، احمد مسجدجامعی، عضو سابق شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام محمدرضا مهدوی‌راد، پژوهشگر مذهبی و استاد دانشگاه، محمدمهدی فرقانی از اساتید دانشگاه، محمود صادقی،  نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی، حسین جابری انصاری، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم، سیدحسن امین، استاد دانشگاه و چهره حقوقی و فرهنگی، علی ربیعی، سخنگوی دولت دوازدهم، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمود واعظی، معاون اول دولت دوازدهم، سهیل محمودی، شاعر و پژوهشگر و برخی مدیران مسئول روزنامه‌ها برگزار شد.

حجت‌الاسلام عبدالحسین معزی با حضور در این مراسم از سابقه آشنایی خود با مرحوم دعایی سخن گفت و اظهار کرد: ایشان فردی وفادار، متواضع و جوانمرد بود. حسن خلق، بلند طبعی، رشادت و شجاعت از دیگر ویژگی‌های مرحوم دعایی محسوب می‌شود. او انسانی خالص و مؤمن بود که در عمل، باور راسخ و عمیقی به حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب داشت. دعایی مروت و مردانگی داشت و به احتیاجات مردم رسیدگی می‌کرد.


بیشتر ببینید:‌

معارفه نماینده ولی‌فقیه و مدیر مسئول مؤسسه اطلاعات


وی با بیان اینکه دعایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران وارد کار سیاست شد و امام خمینی(ره) ایشان را به عنوان اولین سفیر ایران در عراق منصوب کردند، تصریح کرد: دعایی همیشه طلبه بود. شش دوره نماینده مجلس و ۴۲ سال مسئول روزنامه بود ولی هیچوقت حقوق نگرفت و به شهریه طلبگی اکتفا کرد.

توسعه و اخلاق باید به موازات هم شکل گیرد

معزی به فعالیت‌های ماندگار حجت‌الاسلام دعایی اشاره کرد و افزود: مؤسسه اطلاعات، سرمایه‌ای ارجمند برای کشور است. این جایگاه به همت مرحوم دعایی ارتقا یافت و عرصه‌ای برای سلیقه‌های مختلف شد. جامعه‌ای که توسعه یابد ولی اخلاق نداشته باشد به جایی نخواهد رسید؛ توسعه و اخلاق باید به موازات یکدیگر شکل گیرد.

معزی با اشاره به این نکته که برخی افراد پس از فوت حجت‌الاسلام دعایی، نگران جانشین وی بودند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب برای مدیریت مؤسسه اطلاعات فردی را انتخاب کردند که به نگرانی‌ها پایان داد. سیدعباس صالحی با روحیه‌ تعاملی این مؤسسه را اداره خواهد کرد.

مراسم معارفه سرپرست جدید مؤسسه اطلاعات برگزار شد

وی ادامه داد: صالحی برادر شهید است ولی بزرگواری وی به گونه‌ای است که تا کنون به آن اشاره نکرده است. صالحی به همراه عده‌ای از پژوهشگران طی سال ۸۱ نامه‌ای درباره نواندیشی دینی به رهبر انقلاب نوشتند و رهبر در پاسخ از اندیشه ایشان تجلیل کردند. در دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اقداماتی انجام دادند که فراموش نخواهد شد.

نگاه انسانی به همه فارغ از ایجاد مرز

حجت‌الاسلام محمدرضا مهدوی‌راد، پژوهشگر مذهبی و استاد دانشگاه سخنان خود را با اشاره به آیه 10 سوره مبارکه حدید آغاز کرد و با اشاره به فعالیت‌های مرحوم دعایی در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت:‌ نگاه انسانی به همه، فارغ از ایجاد مرز برای افراد از مشخصه‌های مرحوم دعایی بود.

وی به سخنی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند، سه چیز از نگهبان‌های الهی است، اول زیارت برادر مؤمن است که همچون زیارت خداست، اشاره کرد و ضمن ساده زیست خواندن مرحوم دعایی گفت:‌ عباس صالحی یک انسان فرهنگ گستر است. در ۷۰ سال گذشته هر کسی وارد حوزه علمیه قم شده از درس های مرحوم پدر ایشان بهره برده است. مقاله‌های متعددی از وی درباره مسائل مختلف تولید شده است.

نقد قدرت 

احمد مسجدجامعی، عضو سابق شورای شهر تهران با حضور در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: ادب و اخلاق مرحوم دعایی، فضایی اخلاقی در رسانه‌ها ایجاد کرد. ندیدم از کسی شکایت کند یا کسی از روزنامه او شکایتی داشته باشد. نسبت خود را با قدرت تعریف می‌کرد و در جایگاهی قرار می‌گرفت که بتواند قدرت را نقد کند ولی فریاد نمی‌کشید بلکه قدرت را در خدمت به مردم می‌دید و برای مسائل شخصی از قدرت بهره نمی‌گرفت.

مراسم معارفه سرپرست جدید مؤسسه اطلاعات برگزار شد

وی با بیان اینکه مرحوم دعایی در کنار مردم محروم زندگی می‌کرد، اظهار کرد: روزنامه‌های متعددی داشتیم که نتوانستند نسبتی با فرهنگ مردم و مسائل مذهبی برقرار کنند اما مرحوم دعایی نماد اخلاق‌مداری در میان رسانه‌ای‌ها بود. دعایی با عملکرد خود به همگان ثابت کرد که افراد سلیقه‌های متفاوتی دارند و باید به همه سلیقه‌ها احترام گذاشت.

محمدمهدی فرقانی از اساتید دانشگاه نیز، دیگر سخنران این مراسم بود. وی سیدعباس صالحی را شبیه‌ترین افراد به دعایی دانست و با بیان اینکه او می‌تواند روزنامه‌نگاری صلح را در مؤسسه اطلاعات ادامه دهد گفت: ۵۰ سال در حرفه روزنامه‌نگاری سربازی کردم و خاطرات بسیاری با مرحوم دعایی داشتم. او تنها مدیر روزنامه‌ای بود که پذیرای دانشجویان برای گذراندن درس‌های عملی روزنامه‌نگاری می‌شد.

به نرم زبانان با منطق نیاز داریم

فرقانی با تأکید بر اینکه توسعه آمرانه راه به جایی نمی‌برد و توسعه باید از پایین به بالا حرکت کند، گفت: در این راستا نیاز به شهروندان آگاه و پیگیر داریم؛ در واقع توسعه قاعده‌مند نیاز به انسان‌هایی همچون مرحوم دعایی دارد. روزنامه‌ها و رسانه‌ها بیشتر ریل‌سازی می‌کنند که باعث پراکندگی می‌شود در حالی که جامعه نیاز به همگرایی دارد. بسیاری از رسانه به تأسی از سیاست به دنبال سخت زبانی هستند، در حالی که به نرم زبانان با منطق و تفاهم نیاز داریم.

سخنرانی جلال رفیع، روزنامه‌نگار، طنزپرداز و نویسنده نیز از دیگر بخش‌های این مراسم بود. وی به مشاهده شخصی خود در فضای مجازی اشاره و اظهار کرد:‌ در شبکه مجازی دیدم کسی ضمن برشمردن فضایل اخلاقی مرحوم دعایی نوشته بود که این خصلت‌های حسنه صرفاً راه به جایی نمی‌برد و ما را به توسعه نمی‌رساند اما به نظر من این مرحوم از معدود مدیرانی بود که دیدگاه توسعه‌‌ای داشت. پس از پایان جنگ تحمیلی پیش‌بینی کرد که تهران بزرگ می‌شود و جغرافیای روزنامه را باید تغییر می‌داد؛ به همین دلیل مؤسسه را در کناره بزرگراه‌ها قرار داد تا به همه جای تهران دسترسی داشته باشد. سال ۱۳۷۱ کلنگ افتتاح ساختمان را زد و سال ۱۳۷۷ کارکنان مؤسسه را به این ساختمان منتقل کرد. نگهداری تجهیزات سابق و ایجاد موزه و آموزش نوین، جدیدترین روش‌های چاپ جهان از برنامه‌های دعایی بود.

توسعه کمی و کیفی مؤسسه اطلاعات

رفیع با بیان اینکه اقدامات دعایی حاکی از آن است که به دنبال توسعه کمی و کیفی مؤسسه بوده است، تصریح کرد: دعوت از نخبگان از جمله اقدامات وی محسوب می‌شود‌. وی با تأسیس مجله سیاسی یا حکمت و معرفت یا مجله ادبستان، اطلاعات جبهه، انتشار بیش از هزار کتاب تألیفی و ترجمه، توانست نخبگان را به سوی خود جذب کند.

مراسم معارفه سرپرست جدید مؤسسه اطلاعات برگزار شد

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام عبدالحسین معزی با قرائت حکم رهبر معظم انقلاب، حکم مسئولیت سیدعباس صالحی را به وی سپرد.

مؤسسه اطلاعات خانه دعایی است

سیدعباس صالحی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم از اعتماد رهبر انقلاب تشکر کرد و گفت: همسر مرحوم دعایی و دختران و پسران وی جزو خانواده‌ای هستند که عطر وجود دعایی را دارند و من روز جمعه برای اجازه، خدمت این عزیزان رسیدم؛ چون معتقدم مؤسسه اطلاعات خانه دعایی است. در هشت سالی که از مسئولیت برخوردار بودم، مرحوم دعایی را می‌دیدم که به دنبال گره‌گشایی از کار مردم بود؛ به جای گره زدن با سماجت و ملاحت گره‌ها را می‌گشود.

وی ادامه داد: این مؤسسه با نام دعایی عجین است و پا گذاشتن در جای پای دعایی دشوار است؛  امیدوارم بتوانم راه مرحوم دعایی را ادامه دهم. از نظرات پیشکسوتان در روزنامه اطلاعات استقبال می‌کنم و در فرصتی مناسب بررسی خواهیم کرد که بنگاه بزرگ اطلاعات در چه ضلعی قرار می‌گیرد؛ البته رهبر انقلاب در حکم خود به خوبی این موضوع را بیان کردند.

مراسم معارفه سرپرست جدید مؤسسه اطلاعات برگزار شد

صالحی به فرهنگ اقلیمی ایران اشاره کرد و افزود: به چندصدایی اما همگرایی نیاز داریم. حزب رستاخیز و یک سلیقه رسانه‌ای نمی‌تواند کشور را اداره کند؛ رهبر انقلاب نیز بر این نکته تأکید داشتند. هر چه رسانه رسمی را چند صدایی کنیم، رسانه‌های غیررسمی، رسمی‌تر می‌شوند و این در حالی است که رسانه‌های غیر رسمی مرکز جدال و نفرت هستند و آرامش ایجاد نمی‌کنند.

صالحی جامعه ایران را جامعه طیفی دانست، نه قطبی و گفت: امکان ندارد با یک طیف بتوان حکومت کرد و اقتدار فرهنگی ایجاد کرد. حکم رهبر انقلاب را به فال نیک می‌گیرم چراکه می‌تواند فصل جدیدی در فضای رسانه‌‌ای باشد و در چارچوب اخلاق و منطق حرکت کند.

بنابر گزارش ایکنا، سیدحسین دعایی، فرزند مرحوم دعایی نیز طی سخنانی ضمن گرامیداشت یادو خاطره پدر، از همراهی کارکنان روزنامه اطلاعات طی سا‌ل‌ها فعالیت قدردانی و برای روح مرحوم دعایی طلب حلالیت کرد.

انتهای پیام
captcha