اعتراض اردنی‌ها به محدودیت‌های دولتی برای مراکز حفظ قرآن
کد خبر: 4064516
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۱

اعتراض اردنی‌ها به محدودیت‌های دولتی برای مراکز حفظ قرآن

فعالان اردنی با راه‌اندازی پویشی در شبکه‌های اجتماعی به اعمال محدودیت‌های دولتی برای مراکز حفظ قرآن کریم در این کشور اعتراض کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از جو24، فعالان اردنی با راه‌اندازی کمپینی در شبکه‌های اجتماعی، مخالفت خود را با شروط اعمال شده از سوی دولت این کشور بر مراکز حفظ قرآن کریم و مراکز اسلامی این کشور اعلام کردند.

از جمله این شروط اعمال شده کاهش ساعات کاری مراکز قرآنی و تعیین شروطی برای مدیریت آنها و برگزاری آزمون مدرسین از سوی وزارت اوقاف و امور اسلامی است.

فعالان و نزدیکان به انجمن‌ها و مراکز اسلامی این شروط را با توجه به شرایط انجمن‌هایی که داوطلبانه تلقی می‌شوند و نقش عمده‌ای در تربیت جوانان و حفظ قرآن کریم دارند، غیرممکن می‌دانند.

حسن الریاطی، یک عضو پارلمان اردن می‌گوید سیستمی که توسط وزارت اوقاف ایجاد شده و اخیراً به تصویب هیئت وزیران رسیده است، با شرایطی که در آن قید شده است، کار انجمن‌های حفظ قرآن کریم را محدود کرده است.

الریاطی با اشاره به وجود یک هزار و 500 مرکز قرآنی در سراسر اردن گفت: از جمله شروط دولت این است که مدیران این مراکز تمام وقت باشند، در کنار شروط دیگری که مطرح شده اما آیا خود دولت می‌تواند یک هزار و 500 مدیر تمام وقت برای این کار استخدام کند؟

الریاتی تأکید کرد: این سامانه همچنین شامل یکسان‌سازی کلیه حساب‌های بانکی و واریز وجوه تنها از طریق مرکز اصلی بوده و این امر  مانعی بر سر راه کار مراکز قرآن محسوب می‌شود، علاوه بر اینکه انجام هرگونه فعالیت بدون اخذ مجوز را ممنوع می‌کند.

مدیر یکی از مراکز قرآنی که ترجیح داد نامش فاش نشود، با ابراز تعجب از تصویب سیستم جدید گفت: این وزارتخانه بازدیدهای دوره‌ای از این مراکز را به منظور بازرسی آنجا داشته و هیچ تخلف اداری و مالی از سوی آنها را ثبت نکرده است.

وی افزود: کارکنان وزارتخانه ساز و کارهایی را برای کار مراکز صادر کرده و مانع هر گونه فعالیت این مراکز جز پس از موافقت وزیر می‌شوند علاوه بر اینکه مدرسان این مراکز قرآنی هم باید در آزمونی که از طرف وزارت اوقاف برگزار می‌شود، پذیرفته شوند.

مهندس غدیر العوضی در صفحه فیس‌بوک خود در این خصوص نوشت: محدویت قرار دادن برای دین خدا چقدر سخت است و برای فرزندان اسلام چقدر سخت است که این کار را انجام دهند، حتی اگر ادعاها و توجیهاتشان متفاوت باشد! انجمن حفظ قرآن کریم  هزاران حافظ قرآن را تربیت کرده و شامل هزاران نیرو و صدها هزار پیشکسوت است به جای اینکه از آن تجلیل شود، در تنگنا قرار می‌گیرد.

علی الرفاعی، یک فعال اردنی هم می‌گوید: جمعیة الحافظة علی القرآن الکریم بهترین نهاد آموزشی قرآن در اردن در حال فروپاشی است. نادی الطفل القرآنی(باشگاه کودک قرآنی) وابسته به این جمعیت، نسل‌هایی را تربیت می‌کنند که چندین جزء از قرآن را با سطح تحصیلات بالا و پیشرفته در مقایسه با مهدکودک‌ها حفظ کرده‌اند.

او افزود: به نفع چه کسانی است که تدریس علوم دینی در مراکز جمعیة حفظ القرآن الکریم متوقف شده در حالی که کارایی، تعالی و مهارت آن در گسترش علوم دینی و فرهنگ‌سازی دینی در سراسر کشور مشهود بوده است.

انتهای پیام
captcha