ضرورت توجه به آمایش سرزمینی برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان + صوت
کد خبر: 4065462
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۵
وحیدی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

ضرورت توجه به آمایش سرزمینی برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان + صوت

وزیر کشور توجه به آمایش سرزمینی و استاندارمحور شدن تصمیم‌گیری‌ها را یک امر مهم و ضروری برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد.

احمد وحیدی

احمد وحیدی، وزیر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره‌ نقش آمایش سرزمینی در رشد و توسعه اقتصادی کشور، با بیا ن اینکه آمایش سرزمینی از اهمیت فراوانی برخوردار است،  افزود: باید حکمرانی را در سطوح پایین توسعه دهیم و قرار نیست مرکزگرا باشیم، لذا باید تمرکززدایی بکنیم و آنهایی که در سطح منطقه قابل حل است در سطح منطقه برای آنها تصمیم‌گیری شود و معطل تصمیمات مرکز نمانیم.

وی افزود: بحمدلله از ظرفیت فوق‌العاده زیاد نخبگی در کل کشور برخوردار هستیم که باید این ظرفیت در سطح هر شهر، روستا و شهرستان و استان به کار گرفته شود و در فرآیند تصمیم‌گیری مورد استفاده قرار گیرند.


بیشتر بخوانید:

غفلت از نقش آمایش سرزمینی در توسعه عدالت اقتصادی


وزیر کشور عنوان کرد: نظر دولت نسبت به آمایش سرزمینی و واگذار کردن امور به استانداران مثبت است و به همین دلیل صندوق‌های توسعه استانی را پیش‌بینی کرده و به دنبال این است منابعی را برای خود استان‌ها در نظر گیرد تا استان‌ها خودشان تصمیم‌گیری کنند و لازم نیست برای همه پروژه‌ها در تهران تصمیم‌گیری شود، چون اگر بسیاری از امور به استانداران واگذار شود، تصمیمات سریع‌تر اتخاذ می‌شود، سریع‌تر عملیاتی می‌شود و بهتر اجرا خواهد شد. این خط عمومی دولت است.

وحیدی درباره تأثیر استاندارمحور شدن تصمیمات بر تحقق شعار سال هم تبیین کرد: پیشرفت هر استان، پیشرفت بومی و اقتضایی است. مثلاً استانی از قابلیت‌های کشاورزی خوبی برخوردار است و استان دیگر در حوزه دامپروری و آبخیزداری. اینها با هم برابر نیستند و باید جریانات دانشی متناسب با ظرفیت استان‌ها به میدان بیایند و قطعاً در این خصوص دانشمندان نقش مهمی برای شناسایی ظرفیت هر استان برعهده دارند.

وزیر کشور معتقد است حجم انبوهی از دانش کشور مانند دانش پزشکی در روستاها نهفته شده که باید با جریان مدیریت صحیح دانش ملی آنها را بارور و در سطح محله، شهر و استان عملیاتی کرد.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha