به گزارش ایکنا، نشست هماندیشی اعضای هیئت رئیسه ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان با مدیران رسانهها با موضوع «مسائل شهری و نقش رسانهها در جلب مشارکت مردم در اداره شهر»، عصر روز گذشته، اول تیرماه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.
در ابتدای این نشست، ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر ارتباط رو در رو، نزدیک و صمیمانه با اصحاب رسانه و استفاده از نظرات آنها، اظهار کرد: قصد ما از برگزاری این نشست، رسانهای شدن موضوع یا بهرهبرداری تبلیغاتی از آن نیست، بلکه میخواهیم از نظرات، پیشنهادها و انتقادات اصحاب رسانه بهعنوان کسانی که ارتباط نزدیکی با مردم دارند و میتوانند مطالبهگر خواستههای آنها باشند، بهره ببریم.
وی افزود: مدیریت شهری برای موفقیت در انجام کاری که بر عهده دارد، نیازمند ارتباط صمیمانه و نزدیک با اصحاب رسانه از منظر دریافت نظرات آنهاست. اگرچه مجموعه شهرداری سه رسانه قوی در اختیار دارد، ولی نگاه ما صرفاً به این سه رسانه نیست، بلکه معتقدیم همه رسانهها باید در این مسیر نقش ایفا کنند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر موضوع جهاد تبیین، گفت: جهاد، وظیفهای همگانی و تکلیفی است که بر عهده همه قرار دارد، ما موظفیم آنچه را که به بهبود شرایط کمک میکند، دنبال کنیم و در عین حال، واقعیتها را با رعایت حقوق مخاطبان، به اطلاع آنها برسانیم. ممکن است شهروندی نسبت به موضوعی انتقاد داشته باشد و این حق اوست که آن انتقاد را به راحتی بیان کند. رسانهها میتوانند این کار را به خوبی انجام دهند و ما نیز از آن استقبال میکنیم.
وی بیان کرد: گاهی لازم است رسانهها آموزشهایی برای مسائل شهروندی در نظر بگیرند که بخشی از مسئولیت آنها نیز بهشمار میرود. از طرف دیگر، مسائلی وجود دارد که چه بسا عدهای به دنبال سوءاستفاده از آنها باشند و ما موظفیم جلوی این توطئه را بگیریم، رسانه نیز میتواند در این زمینه نقش بسیار مهمی ایفا کند.
قربانی با تأکید بر ایجاد امید در میان مردم، تصریح کرد: امیدآفرینی به معنای این نیست که مردم را به کارهایی دلخوش کنیم که قرار نیست انجام شود یا انجام نشده است و یا از این طریق، بخواهیم از خود رفع مسئولیت کنیم تا پاسخگوی مطالبات آنها نباشیم. هر انسانی با امید زنده است و باید با امید زندگی کند، اگر اینگونه نباشد، قطعاً زندگی برای هر کسی پوچ و واهی خواهد شد. رسانهها میتوانند این وظیفه را به خوبی انجام دهند و انتظار میرود اصحاب رسانه نسبت به مسائلی که در شهر میگذرد، بخشی از وظایف خود را به امیدآفرینی اختصاص دهند و این همان خواسته مقام معظم رهبری است.
علی صالحی، سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست، اظهار کرد: شورای شهر در کنار سیاستگذاری، وظیفه نظارتی نیز بر عهده دارد و نیازمند اصحاب رسانه بهعنوان دیدهبانان مطالبات مردمی و مراجع نخبگانی است تا تغذیه فکری، گفتمانی و ایدهای شود و بتواند کارها را پیش ببرد.
وی افزود: محور اولی که از اصحاب رسانه انتظار کمک نسبت به آن را داریم، مشاوره برای تصمیمات بزرگ و مشخص کردن اولویتهای پاسخدهی به افکار عمومی است. وقتی میخواهیم تصمیمات جدی برای شهر بگیریم، به جز مسیرهای کارشناسی که در درون مجموعه شهرداری و مجموعههای موازی دنبال میشود، گاهی لازم است وضعیت شاخصهای اجتماعی نیز در نظر گرفته شود که شاید بهترین دماسنج برای این شاخصها در کنار آمار و اعداد، اصحاب رسانه باشند. همچنین گاهی نیاز داریم بدانیم در چه موضوعی، سؤال یا شبههای در ذهن افکار عمومی شکل گرفته است و به فوریت در پاسخدهی نیاز دارد که تشخیص آن میتواند با مشاوره اصحاب رسانه به شورای شهر اتفاق بیفتد.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان محور دوم را طرح مسئله درباره اولویتهای مدیریت شهری خواند و گفت: بعضاً اتفاقات و اقدامات قابل توجهی شکل گرفته که نیاز است در حین یا پس از اجرا مورد نقد قرار گیرد و یا برای تکمیل این مسیر، از نظرات اصحاب رسانه استفاده شود.
وی با بیان اینکه محور سوم، مسئله پیوستهای رسانهای است، ادامه داد: یکی از نقدهایی که به مجموعههای مختلف از جمله مدیریت شهری صورت میگیرد، نبود پیوستهای رسانهای برای تصمیمگیریهای شهری است. طبق راهبردهای بودجه سال 1401 که شورای شهر به شهرداری ابلاغ کرد، این مجموعه مکلف شد برای پروژههای خود و به فراخور موضوع آنها پیوستهای رسانهای، محیطزیستی، علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی لحاظ کند. اکنون فرایند پیوستها خصوصاً در زمینه فرهنگی به نقطه قابل توجه و قابل قبولی رسیده است و در حوزه پیوستنگاری رسانهای نیز قطعاً صاحبنظران اصلی، مدیران و اصحاب رسانه هستند.
صالحی با تأکید بر اینکه هر سه محور اعلام شده در چهارچوب یک سری اهداف دنبال میشود، گفت: مسئله اداره مناسب و بهتر شهر که شورای ششم در قالب شعار شهر زندگی مطرح میکند، فقط با درگیر کردن همه گروههای نخبگانی و استفاده از همه نظرات محقق میشود و بدون توجه به مقتضیات زمان و نظرات کارشناسی نمیتوان کارها را پیش برد.
وی با اشاره به موضوع جهاد تبیین، بیان کرد: در این زمینه، وظایف مشخصی بر عهده ما بهعنوان بخشی از مسئولان شهری قرار دارد و هر جا که به ابهامزدایی، اعتمادسازی، اقناع افکار عمومی و گفتوگوی بیواسطه یا با واسطه با مردم نیاز است، این کارها باید دنبال شود. از طرف دیگر، هر چه بیشتر و بهتر بتوان مسائل مبتلابه مردم را حلوفصل کرد، قطعاً در ایجاد امید مؤثر خواهد بود.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص خروجی و ضمانت اجرای مباحث مطرح شده در نشست، تصریح کرد: خروجی این نشستها هم برای اصلاح فرایندهای اداره شهر و هم برای ارزیابی سیاست تعامل مدیریت شهری در نظر گرفته شده است. سیاستگذاری مربوط به ارتباط و تعامل مدیریت شهری با رسانهها در شورای شهر اتفاق میافتد و انتظار ما از مجموعه روابط عمومی شهرداری این است که مشارکت فعال برای حل مسئله در تعامل با اصحاب رسانه را در اولویت قرار دهد.
در ادامه، سیدامیر سامع، عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: روزگار کنونی بهگونهای است که هم رسانهها و هم مدیران دنبال تیتر و اتفاق تازه میگردند، مضطرب هستند، عجله دارند و به تمرکز بها نمیدهند، در حالی که اگر قرار باشد اتفاق ویژهای در شهر رخ دهد و مردم احساسی درباره یک موضوع پیدا کنند، به تمرکز نیاز دارد. اگر در اینجا بخواهیم راجع به پسماند صحبت کنیم، هیچ چیز جالب توجهی برای ما ندارد، در صورتی که شهرداری لندن 10 سال روی این موضوع کار کرد تا توانست حجم پسماند را 30 درصد کاهش دهد، ولی ما حوصله چنین کاری را نداریم و مدام دنبال اتفاقات تازه هستیم تا آنها را رسانهای کنیم.
وی افزود: بسیاری از رفتارها و عادتهای ما در تعاملات اجتماعی، غلط است، ولی آیا حاضریم برای اصلاح آنها سرمایهگذاری خبری انجام دهیم؟ اینطور نیست و همه دنبال این هستیم که کار جدیدی انجام دهیم، در صورتی که همه اینها به تمرکز، همراهی و همسویی نیاز دارد و یک موضوع یا مسئله وقتی ترویج میشود که به رفتاری پسندیده تبدیل شود و مطلوبیت و ارجحیت پیدا کند. بنابراین، به جای اینکه اعلام کنیم چه کاری میخواهیم انجام دهیم، باید بگوییم چه کردهایم و در حال انجام چه کاری هستیم.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: باید به سمت فضای مبتنی بر همفکری حرکت و بر نقاط مثبت شهر تأکید کنیم. اصفهان نقاط مثبت زیادی دارد، 15 سال است که در این شهر، زبالهها بهصورت مستقیم دفن نمیشود و کود کمپوستی که تولید میشود، استاندارد است. همچنین، 300 لیتر پساب مجدداً تصفیه و از آن استفاده میشود و دنبال این هستیم که 300 لیتر دیگر نیز به این میزان اضافه کنیم. بنابراین، فرصتهای زیادی وجود دارد که میتوان راجع به آنها با مردم گفتوگو کرد و اقدامات مثبتی را که انجام شده است، به اطلاع آنها رساند.
وی گفت: یکی از موضوعاتی که با همکاری یکدیگر میتوانیم آن را پیش ببریم، ساختمانهای سازگار با محیطزیست است. امروز ساختمانهای ما به شدت آب و انرژی مصرف میکنند و 20 تا 30 درصد آلودگی هوا به خانهها برمیگردد که برای مثال، آبگرمکنهای استاندارد ندارند یا به شدت از کولرهای گازی استفاده میکنند. اگر به ساختمانهای سازگار با محیطزیست اهمیت بدهیم، همگان به تکاپو میافتند تا وسایلی تولید کنند که انرژی کمتری مصرف کند و این به نوبه خودش باعث ایجاد شغل میشود.
فرزانه کلاهدوزان، دیگر عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست، بیان کرد: دوران پسا کرونا ادبیات جدیدی را در جهان و بهخصوص اصفهان حاکم میکند و شهر ما در حال حاضر، سرمایهپذیر شده است؛ برای مثال، 25 درصد شرکتهای تولیدکننده تجهیزات پزشکی در اصفهان مستقر هستند و طی دو سال اخیز نیز رشد کردهاند، چون ظرفیتهایی در اصفهان وجود دارد که در جای دیگری نمیتوان یافت و رسانه میتواند در اطلاعرسانی نسبت به این زمینهها و فرصتها کمک کند.
وی افزود: استارتاپها در اصفهان به خوبی مشغول فعالیت هستند و معتقدم فعالیت آنها طی چند سال آینده، فضای فکری جامعه و نگاهها به اصفهان را متحول میکند. همچنین باید به دانشگاههای مستقر در اصفهان اشاره کرد که کارهای بسیار خوبی انجام میدهند و واقعاً میتوان اصفهان را کریدور علم و فناوری نامید.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: رویکرد مدیریت شهری به موضوع محلهمحوری، صرفاً برگزاری رویدادها نیست، بلکه مشکلات آنها نیز احصا و حلوفصل میشود.
سیدمصطفی اعتصامی، مدیرکل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان نیز اظهار کرد: شورای شهر در سال 95 مصوبهای در خصوص پیوست فرهنگی پروژهها داشت که اهمیتی به آن داده نشد و مغفول ماند. با شروع دوره جدید، با پیگیریهای شورای شهر و میز فرهنگ، دستورالعمل تهیه و تدوین پیوست فرهنگی در دستورکار قرار گرفت و در تعامل با وزارت کشور، سندی از سوی سازمان امور شهرداریها و دهیاریها در اسفندماه سال گذشته، به شهرداریهای سراسر کشور ابلاغ شد، ولی برای نحوه اجرای آن نیاز بود تا یک آییننامه داخلی اجرایی نیز در شهرداری تدوین شود.
وی افزود: با توجه به وظیفه معاونت برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در استانداردسازی فرمها و دستورالعملها، قبلاً دستورالعملی برای تدوین دستورالعمل تهیه کرده بودیم که الزامات هر سند و پیوست را مشخص کرده است.
مدیرکل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان ادامه داد: پیوست فرهنگی با یک مقدمه آغاز میشود که به اهمیت موضوع و اسناد بالادستی میپردازد و عناوین بعدی شامل هدف از تدوین دستورالعمل و پیوست، دامنه کاربرد و مقطع زمانی آن، تعریف اصطلاحات و کلیدواژهها، تعیین مسئولیتها و شرح وظایف افراد دخیل، روش اجرا، غربالگری فعالیتها، انتخاب پیمانکار و مشاور، تعیین شاخصها و نحوه ارزیابی آنها، ترسیم فرایند تهیه و بررسی پیوست بهصورت فلوچارت و تعیین منابع و مستندات مورد استفاده است. ضمن اینکه تهیه پیوست فرهنگی باید در سه مرحله اتفاق بیفتد؛ فاز پیشنگر یا صفر، فاز حیننگر و فاز پسنگر.
انتهای پیام