حج؛ فرصت جهاد تبیین در معرفی حقوق بشر اسلامی و افشای حقوق بشر آمریکایی
کد خبر: 4067225
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۹
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد:

حج؛ فرصت جهاد تبیین در معرفی حقوق بشر اسلامی و افشای حقوق بشر آمریکایی

وحید جلال‌زاده با بیان اینکه یکی از مصادیق بارز جهاد تبیین، افشای چهره عریان ضد بشری دولت آمریکا است، گفت: از این منظر حج به مثابه ابزار دیپلماسی عمومی و فرصتی بسیار مغتنم برای جهاد تبیین ظرفیت بسیار بالایی برای دو اقدام همزمان در این راستاست؛ معرفی حقوق بشر اسلامی و افشای رفتار ریاکارانه سردمداران نظام سلطه و اعمال استانداردهای دوگانه حقوق بشری غربی‌ها.

وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و رئیس ستاد هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مفهوم حقوق بشر آمریکایی و شاخصه‌ها و مؤلفه‌های آن گفت: امروز مدعی‌ترین حکومت در حقوق بشر خود آمریکاست و به واقع این همان نکته مضحک ماجراست؛ کارنامه سیاه حقوق بشری آمریکا نشان می‌دهد که این دولت بزرگترین و اصلی‌ترین ناقض حقوق بشر هم نسبت به جهانیان و هم نسبت به مردم خود است اما با نفوذ و سلطه‌ای که بر مجامع بین‌المللی دارند به رغم سیاهه طولانی از کشتار و جنایت علیه بشریت با هیچ محکومیتی از سوی این سازمان‌ها روبرو نشده‌اند.

وی افزود: همین نفوذ و سلطه باعث شده که آنها با «پررویی مدرن» طلبکارانه با کشورهای مستقل از جمله جمهوری اسلامی ایران در موضوع حقوق بشر مواجه شده و آنها را به نقض حقوق بشر متهم کنند. این در حالی است که آمریکا بالاترین تعداد زندانی در جهان و بیشترین سطح تبعیض سیستماتیک در داخل و دخالت در امور سایر کشورها را در قالب کودتا، جنگ و اعمال تحریم در خارج دارد و همچنان نژادپرستی در سطح دولتی؛ از سوی نیروهای پلیس، نظام قضایی ... در این کشور به کشته شدن سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان زیادی در هر سال منجر می‌شود.


بیشتر بخوانید:


جلال‌زاده در تشریح جنایات ضد بشری آمریکا در سطح بین‌المللی به ویژه در غرب آسیا گفت: در جنگ‌های اخیر از جمله افغانستان و عراق آمریکایی‌ها جنایات بی‌شماری را علیه مردم بی‌دفاع و غیر نظامی مرتکب شدند و در یمن و فلسطین، حمایت‌های آمریکا از عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی باعث قتل، اشغالگری، آوارگی مردم، گرسنگی، تبعیض و نقض حقوق اولیه کودکان و زنان یمنی و فلسطینی شده است و در این قضایا امریکا همواره حامی مالی و تسلیحاتی طرف جنایتکار و تجاوزگر بوده است.

وظیفه نخبگان 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اقداماتی که در راستای افشای این چهره حقوق بشری آمریکا باید گرد، گفت: به اعتقاد من امروز یکی از مصادیق بارز جهاد تبیین، افشای چهره عریان ضد بشری دولت آمریکا و فهرست کردن لیست طولانی جنایات آمریکایی‌ها علیه جامعه جهانی زیر پوشش دروغین حقوق بشر است. در این راستا رسانه‌ها و نخبگان وظیفه دارند که مانع این ظلم مضاعف بر ملت ایران شوند که عده‌ای در داخل آمریکا را به منزله حامی حقوق بشر در ذهن مردم و به ویژه نسل جوان جا بیندازند.

وی درباره نقش فرصت موسم حج به منزله یک ابزار دیپلماسی عمومی برای معرفی چهره ضد بشری آمریکا در یک سطح فراگیر و گسترده گفت: حج نشست جهانی ملت‌های مسلمان است. جامعه اسلامی در حج در یک زمان مشخص دور هم جمع می‌شوند و این بهترین فرصت برای تبیین مسائل، مشکلات و اولویت‌های جهان اسلام از یک سو و بحث و گفت‌وگو پیرامون خطرات و تهدیدات علیه امت اسلامی از سوی دیگر است و قطعا افشای چهره واقعی آمریکا به ویژه بیان اقدامات جنایتکارانه دولت‌های مختلف آمریکا علیه مسلمانان یکی از این مسائل اصلی است.

جلال‌زاده بیان کرد: بعثه مقام معظم رهبری در طول سال‌ها برنامه‌های متعددی را در این زمینه برگزار کرده و در جلساتی که با معاونت فرهنگی بعثه داشتیم بنا شد یک الی دو برنامه به موضوع معرفی حقوق بشر آمریکایی اختصاص پیدا کند.

حج و معرفی حقوق بشر اسلامی 

رئیس ستاد هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی افزود: از زاویه نگاه به حج به مثابه ابزار دیپلماسی عمومی نخبگانی که به زبان، تاریخ و فرهنگ کشورهای اسلامی مسلط هستند قطعا می‌توانند در معرفی چهره واقعی آمریکا وارد میدان شده و وظیفه انسانی و اسلامی خود را برای آگاهی‌بخشی و روشنگری انجام دهند.

وی با اشاره به معرفی حقوق بشر اسلامی به منزله گزینه بدیل و الگو در فرصت ایام حج گفت: قطعا ما وقتی گزینه حقوق بشر غربی را نفی می‌کنیم باید گزینه بدیل و جایگزین خود را که همان حقوق بشر اسلامی است به خوبی تبیین کنیم. خوشبختانه امروز در حوزه‌های علمیه شاهد مؤسسات و اندیشکده‌هایی هستیم که در زمینه حقوق بشر اسلامی کارهای علمی و پژوهشی ارزشمندی انجام می‌دهند که می‌توان از این یافته‌ها در قالب جلسات سخنرانی و گفت‌وگو در ایام حج استفاده کرد.


بیشتر بخوانید:


جلال‌زاده یادآور شد:‌ البته این سخن به معنای رد کامل منشور حقوق بشر سازمان ملل نیست و برخی مواد و اصول این منشور هیچ تناقضی با حقوق بشر اسلامی ندارد اما مشکل اصلی این است که برخی قدرت‌ها با اعمال استانداردهای دوگانه، برخی کشورها را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند و ظلم اصلی اینجا روا داشته می‌شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان اظهار کرد: ایام حج فرصت مناسبی برای معرفی نگاه مترقی اسلام به انسان‌ها، حیوانات و سایر موجودات و حقوق آنها در سطح جهانی است که متأسفانه دراین زمینه کوتاهی شده و امیدوارم چه در مراسم گسترده و جهانی حج و چه در طول سال این کوتاهی‌ها را با معرفی همزمان حقوق بشر اسلامی و افشای رفتار ریاکارانه سردمداران نظام سلطه و اعمال استانداردهای دوگانه حقوق بشری غربی‌ها جبران کنیم و با ارتقای سطح آگاهی امت اسلامی، حساسیت مسلمانان را نسبت به نفوذ و سلطه قدرت‌های استکباری از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی بالا برده و زمینه تحقق واقعی وحدت اسلامی را فراهم کنیم.

انتهای پیام
captcha