سلام فرمانده؛ سرودی در طراز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
کد خبر: 4067750
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۴

سلام فرمانده؛ سرودی در طراز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

مسئول بنیاد مهدویت مرکز تخصصی حوزه علمیه همدان در تحلیل محتوای سرود «سلام فرمانده» گفت: این سرود در طراز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سروده شده است.

سلام فرماندهابراهیم قاضی‌خانی، مسئول بنیاد مهدویت مرکز تخصصی حوزه علمیه همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، در تحلیل محتوای سرود «سلام فرمانده» اظهار کرد: سلام در آموزه‌های روایی و مسائل اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، علاوه بر این عنوان سلام به‌‌ویژه به فرمانده بار معنوی، روانی و اجتماعی بالایی دارد. 

وی با تأکید بر اینکه انتخاب عنوان با عظمت برای این سرود، یک ارتباط عظیمی را هدف‌گذاری کرد، افزود: این سرود تأثیر‌گذار با محتوایی در طراز بیانیه گام دوم انقلاب سروده شده است. نکته شاخص در هدف‌گذاری بر این سرود همان منطبق بودن آن با بیانیه گام دوم انقلاب است که با عواملی مخلص و با یک اجرای عالی سروده شده است.

سلام فرمانده به هدف خود رسید

قاضی‌خانی گفت: علاوه بر این وقتی به کلمات و مبانی رهبر در جمع مداحان و اثرگذاران فرهنگی و اجتماعی در حوزه تربیت، پیش از ساخته شدن این سرود دقت می‌کنیم متوجه می‌شویم که ایشان به تولید چنین محتوایی برای کودکان و نوجوانان تأکید و بیان می‌کنند که به دنبال تولید محتواهای خوش‌مضمون، خوش‌بیان باشید تا به عنوان ذکری در کوچه و خیابان بر سر زبان بچه‌ها باشد.

وی ادامه داد: در سرود سلام فرمانده دیدیم که این درخواست رهبر رقم خورد و این سرود علاوه بر اینکه در اجتماعات خوانده می‌شد، ذکری بر سر زبان بچه‌ها شد که در کوچه، خیابان، مسیر مدرسه و... می‌خواندند. این مطلب نشانگر این موضوع بود که این سرود به هدف خود رسیده است.

مسئول بنیاد مهدویت مرکز تخصصی حوزه علمیه همدان گفت: سرود سلام فرمانده در ظرف کمتر از چند ماه همه دل‌ها و قلب‌های ولایی جهان اسلام را فتح کرد. گرچه مخاطب اصلی این سرود دهه نودی‌ها بودند اما علاوه بر این دهه، دهه هشتادی‌ها و دهه هفتادی‌ها و حتی افراد با سن‌های بالا را هم جذب خود کرد به طوری که دیدیم در ورزشگاه جمعیت کثیری از مردم همدان با علاقه و ارادت حاضر شدند.

آمادگی سربازی امام زمان(عج)

قاضی‌خانی گفت: یکی دیگر از نشانه‌های تأثیرگذاری سرود سلام فرمانده، مخالفتی است که معاندین و دشمنان در هنگام پخش این سرود داشتند چراکه همواره در طول تاریخ دیده‌ایم هرگاه یک موضوع موج معنوی و عاطفی خاصی ایجاد کند و در این مسیر موفق باشد دشمنان به مخالفت با آن بر می‌خیزند. در زمینه این سرود نیز نقد و تخریب بسیاری به مداح و همچنین به محتوای این سرود داشتند که وقتی ما این تخریب آنها را مشاهده می‌کنیم به نورانی بودن این راه پی می‌بریم‌.

وی یادآور شد: نوع اجرای این سرود چنان شور و هیجانی در بین دهه نود و هشتادی‌ها ایجاد کرد که طینت و فطرت پاک را به رخ کشید و این تأثیرگذاری معنوی را با زبان گفتار و یا با حرکات زبان بدن به خوبی به جهانیان نشان می‌داد. به گونه‌ای که این هیجان و شور ایجاد شده رابطه معنوی و عاطفی در بین کودکان و امام زمانشان را نیز ارتقا داد.

قاضی‌خانی ادامه داد: این شور و هیجان ایجاد شده از منظر روانشناسی کاملاً اثر خود را در باب معنوی گذاشته و اشک شوق و ابراز ارادت و آمادگی سربازی امام زمان(عج) بودن در بیان کلام و نوع رفتار کودکان همگی بیانگر این مطلب است که این هیجان در مسیر رشد معنوی و عاطفی موفق بوده است.

جریان معرفت‌افزایی در سرود سلام فرمانده

وی تأکید کرد: مهم‌ترین بعد معنوی در این سرود تربیت یک نسل منتظر است برای نسل آینده که دچار بحران شخصیت و هویت می‌شوند هرگاه این سرود تداعی می‌شود هویت خود را به عنوان یک سرباز ولایی می‌یابند و در مسیر زندگی خود دچار بحران هویت نمی‌شوند چراکه فرمانده را شناخته و خواسته‌هایش را می‌دانند بنابراین جریان معرفت‌افزایی به خوبی در این سرود مشهود است.

مسئول بنیاد مهدویت مرکز تخصصی حوزه علمیه همدان تأکید کرد: ذکر اشخاصی چون علی ابن مهزیار، آیت‌الله بهجت و حاج قاسم همگی بعد معرفتی دیگری از این سرود را نشان می‌دهد که دهه نودی‌ها به دنبال شناخت شخصیت این افراد می‌روند. در زمینه نواب اربعه و افرادی که با امام زمان در ارتباط بودند نیز جا دارد سرودهایی کار شود که همگی در مسیر معرفت افزایی نوجوانان باشند.

قاضی‌خانی در پایان گفت: می‌طلبد که مجموعه‌های دینی و فرهنگی کشورمان در قالب بسته‌های آموزشی، اعم از هنری، تجسمی، مطالعاتی، اردویی، تفریحی و فضای مجازی متناسب با سن کودکان برنامه‌های تدوین کنند و چشم‌اندازهایی در باب معرفت افزایی تعریف کنند.

انتهای پیام
captcha