زائران ایرانی سرزمین وحی دعای کمیل را زمزمه کردند
کد خبر: 4067768
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱

زائران ایرانی سرزمین وحی دعای کمیل را زمزمه کردند

مراسم قرائت دومین دعای کمیل زائران ایرانی در سرزمین وحی، شب گذشته ۹ تیرماه در هتل‌های محل استقرار زائران در مکه و مدینه برگزار شد.

زائران ایرانی سرزمین وحی دعای کمیل را زمزمه کردند

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، دومین دعای کمیل زائران ایرانی در مکه مکرمه همزمان در هتل‌های محل استقرار حجاج ایرانی در مکه و به شکل متمرکز در پنج هتل بزرگ این شهر برگزار شد.

هتل «هالیدی این» مکه پذیرای سه هزار و 400 زائر ایرانی در قالب 20 کاروان زیارتی است. در مراسم دعای کمیل این هتل که با حضور حجت‌الاسلام سید حسین رکن‌الدینی، جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد، مجتبی پرویزی، قاری ممتاز کشورمان به قرائت قرآن پرداخت.

در ادامه حجت‌الاسلام محسن اویسی ضمن تبیین جایگاه وساطت معصومان برای دعا در نزد خداوند، گفت: برخی به شیعیان ایراد می‌گیرند که چرا رو به حرم دعا می‌کنید. نقل شده است که منصور دوانیقی در سفر به مدینه از مالک بن انس، امام فرقه مالکی‌ها پرسید: آیا من در مقابل حرم، رو به قبله دعا کنم یا پشت به قبله و رو به صاحب حرم؟ او گفت: این آقایی که اینجا آرمیده است واسطه تو و واسطه پدرت آدم در نزد پروردگار است.

وی با اشاره به آیه 105 سوره مبارکه توبه بیان کرد: قرآن کریم در این آیه به زنده و ناظر بودن پیامبر(ص) اشاره و بیان می‌فرماید: «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ»؛ یعنی هر کاری کنید سه گروه آن را می‌بیند؛ نخست خداست که تمام عالم محضر اوست. گروه دوم پیامبر (ص) و گروه سوم مؤمنون است. یعنی پیامبر اکرم(ص) زنده و ناظر بر اعمال ماست و نمی‌شود پشت به ایشان دعا کرد.

ارسالی/ زائران ایرانی سرزمین وحی دعای کمیل را زمزمه کردند

وی با اشاره به آیه 37 سوره مبارکه بقره اظهار کرد: حضرت آدم از خداوند کلماتی را یاد گرفت و تا خدا را با آن کلمات خواند، توبه او پذیرفته شد. حاکم حسکانی 21 روایت از کتب اهل سنت می‌آورد که منظور از کلمات در فرمایش رسول اکرم(ص)‌ شامل اسامی محمد(ص)، علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) است.

حجت‌الاسلام اویسی خطاب به زائران گفت: کعبه معظمه جای گریه، توبه و بازگشت به نزد پروردگار است. وقتی به کنار کعبه رفتید، به اسم این بزرگان خداوند را صدا بزنید. تا حضرت آدم این کلمات را بر زبان جاری کرد، خداوند او را بخشید. شما نیز خداوند را به‌ حق این اسامی که شاه‌کلید استجابت دعا هستند، صدا بزنید. این آیه برای تمام آدمیان در طول تاریخ است.

وی به زائران توصیه کرد که این معارف و حال و هوا را برای خود و عزیزانشان به عنوان سوغاتی ببرند.

در ادامه این مراسم علی فراهانی به قرائت شعر و مناجات‌خوانی پرداخت و سپس دل‌های آماده زائران خانه خدا هم‌نوا با یکدیگر با زمزمه دعای کمیل، با پروردگارشان راز و نیاز کردند.

در مراسم دعای روحبخش کمیل در هتل «ویولت» مکه مکرمه نیز مهدی سعادتی‌کیا با قرائت آیاتی از قرآن کریم فضای معنوی جلسه را مهیای برگزاری این مراسم معنوی کرد.

حجت‌الاسلام حسن دهشیری از خطیبان بعثه مقام معظم رهبری نیز پیش از قرائت دعای کمیل در سخنانی اظهار داشت: امروز(پنج شنبه) بنابر تقویم عربستان سعودی، اول ذی‌الحجه مصادف با سالروز ازدواج امیرالمؤمنین( ع) و حضرت زهرای مرضیه(س) است که جای تبریک دارد. دعای کمیل زائران ایرانی خانه خدا نیز با اول این ماه عزیز هم‌زمان شده است.

ارسالی/ زائران ایرانی سرزمین وحی دعای کمیل را زمزمه کردند

وی با اشاره به تعبیر بلند حضرت امام خمینی(ره) درباره اینکه دعا قرآن صاعد است،‌ گفت: خداوند در آیه شریفه 60 سوره غافر« و قال رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ»، از دعا به «عبادت» تعبیر کرده و به کسی که از روی تکبر و خودبزرگ‌بینی، دعا را ترک می‌کند، وعده ورود در جهنم می‌دهد.

وی با بیان اینکه وعده الهی تخلف‌ناپذیر است بر خواندن دعا تأکید کرد و گفت: زمان و مکان در استجابت دعا نقش دارد و امید است که با خواندن دعا توسط زائران بیت‌الله الحرام در ماه ذی‌الحجه و در سرزمین وحی زودتر به اجابت برسد.

دعای کمیل این هتل نیز با صدای گرم حجت‌الاسلام جعفر اسلامی‌فر قرائت و فرازهای آن با نجوای زائران ایرانی بیت‌الله الحرام همراه شد.

بنابر این گزارش، مراسم دیگری نیز در هتل «العجلان»‌ مکه برگزار شد. در این مراسم مسعود نوری، از اعضای کاروان نور آیاتی از کلام الله مجید را قرائت کرد و سپس حجت‌الاسلام گرجی برای زائران ایرانی حاضر در برنامه به ایراد سخن پرداخت. دعای کمیل نیز با نوای گرم «میری»، از مادحان بعثه مقام معظم رهبری و زمزمه سایرین برگزار شد.

در مراسم هتل «رامادا زادپلاس» نیز حجت‌الاسلام محمدابراهیم، از خطبای بعثه مقام معظم رهبری سخنرانی کرد و دعای کمیل با نوای حاج آقا شمس قرائت شد.

در هتل «میدان» مکه مکرمه آیت‌الله مهدوی به منبر رفت و سپس مراسم دعای کمیل با مداحی حاج مهدی سماواتی قرائت شد. علیرضا بیژنی و حمید حق‌طلب از قاریان ممتاز کشور در این دو مراسم به تلاوت آیات قرآن پرداختند.

بنابر این گزارش، در تمام هتل‌های محل استقرار زائران ایرانی، مراسم قرائت دعای کمیل شب گذشته طبق برنامه‌ریزی شورای فرهنگی هتل‌ها برگزار شد و بعد از سخنرانی روحانیون کاروان‌ها،یکی از مداحان اهل بیت(ع) ضمن مناجات‌خوانی  دعای کمیل را قرائت کرد. 

در مدینه منوره نیز گروه‌هایی از زائران که در چند روز گذشته به مدینه النبی آمده‌اند درفضایی معنوی فرازهای دعای پر فیض کمیل را با نوای میثم مطیعی زمزمه کرده و در مظلومیت صدیقه طاهره(س) و ائمه بقیع (علیهم السلام) گریستند.

ارسالی/ زائران ایرانی سرزمین وحی دعای کمیل را زمزمه کردند

در مراسمی که در هتل سبال مدینه منوره برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، خطیب بعثه مقام معظم رهبری طی سخنانی حضور در فضای نورانی مدینه منوره و مراسم روحبخش دعای کمیل درجوارمرقد پیامبر اکرم و ائمه بقیع را توفیقی بزرگ دانست.

وی با استناد به روایات، پیرامون دعوت و توفیق الهی سخن گفت و افزود: اگر توفیق الهی نباشد انسان در انجام کار خیر موفق نخواهد شد.

انتهای پیام
captcha