آغاز بازسازی مسجد تاریخی «الرابعیه» در موصل
کد خبر: 4067896
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵

آغاز بازسازی مسجد تاریخی «الرابعیه» در موصل

مرحله مقدماتی پروژه مرمت و بازسازی مسجد تاریخی «الرابعیه» در بخش قدیمی شهر موصل در استان نینوای عراق آغاز شد.

به گزارش ایکنا به نقل از ایراکی نیوز، با حمایت اتحادیه بین‌المللی حفاظت از میراث تاریخی در مناطق درگیری (ALIPH) و تحت نظارت اداره بازرسی میراث و آثار باستانی نینوا کار بازسازی مسجد تاریخی الرابعیه در موصل آغاز شد.

علی عبید شلغم، رییس اداره بررسی و کاوش گفت که کار بازسازی شامل جداسازی، شماره‌گذاری و حفظ قطعات سنگ مرمر به منظور آماده‌سازی برای بازگرداندن آنها به محل خود در جریان بازسازی است. همچنین شامل بازسازی گنبد، بررسی خاک و آزمایش پی برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مقاومت خاک و یافتن راه حل‌های مناسب است.

این بازسازی بخشی از طرح هیئت دولتی آثار باستانی و میراث فرهنگی وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق برای حفاظت از محوطه‌های باستان‌شناسی (SBAH) و فراهم کردن فضای مناسب برای کارهای حفاری با همکاری هیئت‌های کاوش خارجی است.

ALIPH یک ابتکار همکاری بین‌المللی منحصر به فرد است که برای مقابله با چالش حفاظت از میراث فرهنگی در مناطق درگیری طراحی شده است. سه حوزه عمل ALIPH عبارتند از: حفاظت پیشگیرانه برای محدود کردن خطرات تخریب، اقدامات اضطراری برای تضمین امنیت میراث تاریخی و بازسازی بناهای تاریخی پس از درگیری برای اینکه مردم محلی بار دیگر از میراث فرهنگی خود لذت ببرند.

به گزارش ALIPH، مسجد الرابعیه که در سال 1766 ساخته شده است، دارای گنبدی تزئین شده است که بخشی از آن با کاشی‌های فیروزه‌ای لعاب‌کاری شده و دارای کتیبه و نقش‌های هندسی است. این بنا به نام رابعه خاتون دختر والی موصل، اسماعیل پاشا جلیلی نامگذاری شد.

بنیاد ALIPH اعلام کرد این مسجد در جریان نبرد آزادسازی موصل از دست گروه تروریستی داعش در سال‌های 2016 و 2017 آسیب زیادی دید و با همکاری SBAH و دانشگاه موصل، کارشناسان ایتالیایی و محلی در حال بازسازی است.

به گزارش ALIPH، این پروژه بخشی از ابتکار احیای بافت تاریخی موصل است که هدف آن حفظ میراث فرهنگی موصل همراه با تنوع مذهبی آن است.

ALIPH اشاره کرد که در دسامبر 2020، با حمایت فرماندار نینوا و SBAH، ارتش عراق این مکان را از بقایای مواد منفجره جنگ پاک‌سازی کرد و اجازه داد کار بازسازی آغاز شود.

انتهای پیام
captcha