انتصاب رئیس و تصویب برنامه‌های سازمان دارالقرآن خلاف اساسنامه است + صوت
کد خبر: 4068105
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۹
قره‌شیخلو و اسدی تأکید کردند:

انتصاب رئیس و تصویب برنامه‌های سازمان دارالقرآن خلاف اساسنامه است + صوت

دو عضو مستعفی هیئت امنا و هیئت مدیره سازمان دارالقرآن کریم با تشریح دلایل استعفای خود و دیگر اعضای هیئت امنا، بر روند قانون‌گرایی و تبعیت از متن اساسنامه سازمان دارالقرآن در مسیر انتصاب رئیس و تصویب‌ برنامه‌های جاری سالانه تأکید کردند.

به گزارش ایکنا، برنامه زنده افق رادیو قرآن، ۱۱ تیرماه با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس اسبق و عضو پیشین هیئت امنای سازمان دارالقرآن و ارتباط تلفنی با حسین اسدی، مشاور پیشین قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس سابق هیئت مدیره این سازمان به‌منظور تغییرات اخیر در انتصاب ریاست سازمان دارالقرآن و شرایط انتخاب وی و همچنین انتصاب و اختیارات هیئت امنا و هیئت مدیره این سازمان با اجرا و کارشناسی جواد نصیری، به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

جواد نصیری، مجری و کارشناس برنامه در ابتدا با اشاره به اینکه طبق اساس‌نامه سازمان دارالقرآن، این سازمان یک هیئت امنا، یک هیئت مدیره و یک معاونت بالادستی (معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی) دارد که بر اساس گفته خود اعضای هیئت مدیره، تصمیم‌گیری‌های این سازمان را در شرایط پیچیده‌ای قرار داده است و این درحالی است که سه تن از اساتید قرآنی کشور از جمله عباس سلیمی، محسن موسوی بلده و مهدی قره‌شیخلو استعفای خودشان را از هیئت امنای این سازمان اعلام کردند. دلیل این استعفا این بود که از اساتید حاضر در هیئت امنا به نحو شایسته و بایسته‌ استفاده نمی‌شود.

وی افزد: امروز اساتید بزرگی را در کشور داریم که سال‌ها در این عرصه کار کرده‌اند و مورد توجه جامعه قرآنی هستند و در طول حیات جمهوری اسلامی خدمات بی‌شماری را به قرآن داشته‌اند، اما در شرایط کنونی احساس شده است که از ظرفیت اساتید حاضر در هیئت امنای سازمان دارالقرآن به خوبی استفاده نشده است؛ لذا در این گفت‌وگو به علل و چرایی این استعفا و اتفاقات رخ داده در انتصاب اخیر رئیس سازمان دارالقرآن می‌پردازیم.

در ادامه مهدی قره‌شیخلو با اشاره به اینکه در این جلسه به نیابت از استاد عباس سلیمی و استاد محسن موسوی بلده در این گفت‌وگو شرکت کرده‌ام، گفت: بعد از ۳۴ سال کار اداری از ابتدای سال ۱۴۰۱ بازنشسته شدم که از این ۳۴ سال، ۲۵ سال آن را در سازمان دارالقرآن کار کردم و جزو معدود افرادی هستم که با تمام زوایای این سازمان آشنا هستم و از کف کار و یک متصدی شروع و تا مدیریت سازمان خدمت کرده‌ام. نکته بعدی این است که همه ما خود را مدیون قرآن می‌دانیم و در هرجایی بدون هیچ توقع و چشم‌داشتی تلاش می‌کنیم حضور داشته باشیم، چراکه همه زندگی ما به برکت قرآن بوده است.

وی افزود: در رابطه با سازمان دارالقرآن و اتفاقی که رخ داد، مستحضر هستید با حضور جناب آقای قمی در سال ۹۶ انتظار بود که تغییراتی در بخش‌های مختلف سازمان تبلیغات رخ دهد که این تغییرات، هم در خصوص مدیر و هم هیئت امنای سازمان دارالقرآن رخ داد. به‌عنوان مثال تغییراتی در ترکیب هیئت امنا اتفاق افتاد که هیئت امنای قبلی سازمان ۹ نفر از اساتید قرآنی بودند و در هیئت امنای جدید ۳ نفر ازجمله بنده، آقای سلیمی و جناب موسوی بلده باقی ماندند و ۱۱ نفر هم به این ترکیب سه نفره اضافه شد. در مجموع یک ترکیب ۱۴ نفره هیئت امنا شکل گرفت. در زمان حضور بنده، ما موظف بودیم که تمام تصمیمات کلان را در جلسه هیئت امنا انجام دهیم چراکه در اساسنامه ذکر شده بود، عالی‌ترین رکن سازمان دارالقرآن هیئت امنا است و لذا تمام برنامه‌ها و بودجه و موارد مهم در این جلسه مصوب می‌شد و تقریبا هر ماه دو جلسه برگزار می‌شد که مصوبات نقشه راه ما بود.

هیئت امنا تبدیل به یک جمع تشریفاتی شد

وی افزود: اتفاقی که در این دوره رخ داد، این بود که هیئت امنا تبدیل به یک جمع تشریفاتی شد و بخش عمده‌ای از اختیاراتی که هیئت امنا در دوره‌های قبل داشت، گرفته شده و با تشکیل یک هیئت مدیره به آنجا واگذار شد و وظایف دیگری که برای هیئت امنا باقی ماند به صورت حداقلی مورد استفاده قرار گرفت؛ لذا احساس ما این بود که بعد از سه سال صبر و تحمل شاید نیازی به این هیئت امنا نباشد و بودن ما را با سؤالات متعددی از بیرون از سازمان مواجه می‌کرد و این درحالی بود که ما از هیچ چیز اطلاع نداشتیم و جلسات هم برگزار نمی‌شد؛ لذا این احساس که شاید حضور ما نه تنها دردی را دوا نمی‌کند بلکه شاید دست‌اندازی برای برخی حرکت‌ها باشد، تصمیمان را بعد از سه سال تغییر دادیم.

انتصاب رئیس و تصویب برنامه‌های جاری سازمان دارالقرآن خلاف اساس‌نامه است

عضو پیشین هیئت امنای سازمان دارالقرآن ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که باید طبق اساسنامه جدید رخ می‌داد این بود که هیئت مدیره بایستی گزارش فعالیت خودش را به هیئت امنا به صورت سالانه ارائه کند، اما در طول یک سال گذشته هیچ بازخوردی از هیئت مدیره نداشتیم، بعداً مشخص شد که استعفای آقای اسدی هم از هیئت مدیره به این دلیل بوده که ظاهرا از این ظرفیت هم استفاده نمی‌شده است؛ لذا با وجود این وضعیت احساس کردیم نیازی به این حضور نیست و این جمع بیشتر تشریفاتی است.

عدم توجه به هیئت امنا، عامل استعفا بود

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه اساسنامه در آذرماه سال ۹۹ تغییر کرد و هیئت مدیره به این ترکیب اضافه شد، گفت: به دلیل اینکه این تغییرات در روزنامه رسمی ثبت و اعلام عمومی نشده بود، قانونی نبود و این اتفاق در تیرماه ۱۴۰۰ رخ داد و این یعنی ما تا تیر ۱۴۰۰ باید بر اساس اساسنامه قبلی که همه اختیارات در دست هیئت امنا بود کار می‌کردیم. اما متأسفانه کار به سمتی رفت که احساس کردیم، بودن ما برای دوستان زحمت است، لذا در دوره جدید و با حضور حجت‌الاسلام حریزاوی، به این نتیجه رسیدیم که این زحمت را برای دوستان نداشته باشیم؛ هرچند که به صورت شخص حقیقی در اختیار سازمان دارالقرآن هستیم. اما وقتی ما در قالب هیئت امنا قرار می‌گیریم این جمع، تعریف و جایگاهی دارد و زمانی که متوجه شدیم به هیئت امنا توجهی نمی‌شود تصمیم گرفتیم در قالب شخص حقیقی به سازمان خدمت کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از امتیازات خوب این سازمان در گذشته چابکی و نظم آن بود، گفت: دلیل آن هم این بود که ما اختیار تام داشتیم و آقای خاموشی، رئیس وقت سازمان تبلیغات از روز اول به مجموعه هیئت امنا اعتماد کامل داشتند و زمانی که برنامه‌ای تصویب می‌شد، بلافاصله عملیات اجرایی شروع می‌شد. متأسفانه در دوره جدید به دلیل مواردی که شاهد آن هستیم پیچ و خم اداری ایجاد و کار‌ها کُند شد و استان‌ها در وضع اعتبارات و ابلاغ برنامه‌ها ضعیف عمل کردند. وضعیت به نحوی شد که همه فکر می‌کردند سازمان دارالقرآن ذیل معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات فعالیتش را ادامه خواهد داد اگرچه دوستان در معاونت فرهنگی در بیانشان این موضوع را نفی می‌کردند، اما در عمل این اتفاق رخ داده بود.

تداخل وظایف معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات با دارالقرآن

رئیس اسبق سازمان دارالقرآن ادامه داد: در گذشته حوزه کاری ما با حوزه معاونت فرهنگی متفاوت بود، اما تعامل بسیار بود و کار بسیار منظم در ستاد و استان‌ها پیش می‌رفت. اما طی این سال‌ها فضای کار به نحوی پیش رفت که عملا شاهد این بودیم، به برخی از استان‌ها مستقیما ابلاغ شده بود که باید زیر نظر معاونت فرهنگی کار کنند. این امر باعث ایجاد مشکلاتی در سازمان دارالقران می‌شود که سازمان را از چابکی خود خارج می‌کند.

در ساختار اداری، حرف مشکل را حل نمی‌کند

وی با بیان اینکه در ساختار اداری حرف، مشکل را حل نمی‌کند، گفت: در حکم معاونت فرهنگی جدید سازمان تبلیغات، این بند آمده است که بر سازمان دارالقرآن نظارت عالی داشته باشد؛ لذا اینجا وظایف هیئت امنا عملا زیر سؤال رفت و این اتفاق رخ داد که چتر معاونت فرهنگی بر سر سازمان دارالقرآن باز شد و در برنامه و بودجه دوستان بایستی با معاونت فرهنگی هماهنگ باشند. البته هماهنگی بد نیست، اما نباید اختیارات هم گرفته شود و این درحالی بود که یکی از وظایف هیئت امنا تصویب برنامه و بودجه سازمان دارالقران بود، اما در دوره جدید هیچ وقت انجام نشد؛ لذا در مجموع ما سه نفر احساس کردیم که کناره‌گیری ما از هیئت امنا زحمت را از آقایان کمتر کند تا بتوانند با فراغ بیشتری کار و فعالیت کنند.

انتصاب رئیس و تصویب برنامه‌های جاری سازمان دارالقرآن خلاف اساس‌نامه است

قره‌شیخلو تصریح کرد: اگر ما می‌خواهیم کار تشکیلاتی کنیم، باید به ارکان آن هم اهمیت دهیم و ضوابط و مقررات را رعایت کنیم وگرنه حضور تشکیلات بدون توجه به ارکان آن، سیستم را بر هم می‌زند و کارایی را پایین می‌آورد.

اختیار نصب رئیس دارالقرآن به عهده رئیس سازمان تبلیغات است

در ادامه این برنامه نظرات حجت‌الاسلام عزت‌زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص این مصوبات و تغییرات، در قالب یک مصاحبه از پیش ضبط شده پخش شد که وی در پاسخ به این شبهات به خبرنگار گفت: اولاً مشورت و گفت‌وگو با اعضای هیئت امنا جریان دارد و هیئت مدیره هم در این زمینه تصمیماتی داشته است، ثانیاً اختیار نصب رئیس سازمان دارالقرآن الکریم دائماً به عهده رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و از اختیارات ایشان بوده است و البته به نظر ما هم انتخاب حجت‌الاسلام حریزاوی به جای حجت‌الاسلام اخوان صباغ، یک انتخاب رو به جلو و مفید برای عرصه قرآن خواهد بود.

خوب است که رئیس سازمان تبلیغات به ارکان احترام بگذارد

وی درباره استعفای اخیر سه عضو هیئت امنا شامل استادان سید محسن موسوی بلده، عباس سلیمی و مهدی قره شیخلو نیز گفت: البته آنان خود باید در این باره پاسخگو باشند و ما هم می‌دانیم کلامشان و هر چه به زبان می‌آورند، در راستای رشد و تعالی فرهنگ قرآن است، اما دارالقرآن امروز به مراتب و موفق‌تر و روبه جلوتر از آن چیزی است که در گذشته اتفاق می‌افتاده و این اذعان جمعی از استادان هیئت امنای مجموعه و قرآنیان کشور است.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: با توجه به وجود اختلاف سلائق، برخی دوستان پیشرفت در حرکت‌های قرآنی را با مفهومی متفاوت و برخی دیگر با تعابیری دیگر معنا می‌کنند. می‌توانیم گفت‌وگو کنیم و فرصت مباحثه در این زمینه فراهم است. سازمان دارالقرآن یک مجموعه مستقل، فعال و تحت اشراف ریاست سازمان تبلیغات اسلامی است که ما دغدغه داریم قرآن باید مشرف بر همه فعالیت‌های ما از حیث محتوایی و کمک به عرصه تبلیغ باشد.


در ادامه مهدی قره‌شیخلو در خصوص این سخنان و اختیار نصب رئیس سازمان دارالقرآن، گفت: در اساس‌نامه قبلی از بدو تأسیس سازمان دارالقران از سال ۸۱ تا ۹۸ آمده است، انتخاب رئیس جدید سازمان با پیشنهاد هیئت امنا و تأیید رئیس سازمان تبلیغات انجام می‌شد. در اساس‌نامه جدید هم هیئت مدیره بایستی پیشنهاد رئیس را ارائه بدهد و معمول هم این است که ارکان یک سازمان با بررسی خود چند نفر را پیشنهاد می‌دهند که در نهایت رئیس سازمان یک نفر را به عنوان رئیس انتخاب خواهد کرد؛ لذا چقدر خوب است که رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به ارکان احترام بگذارد. نکته دیگر این است که وقتی یک سازمان تخصصی داریم، حتما باید مدیر این سازمان هم از افراد متخصص باشد که به عنوان یک امتیاز ویژه برای سازمان دارالقرآن به حساب می‌آید.

در همان سال ۴۰۰ کارگاه سبک زندگی قرآنی را برگزار کردیم و این درحالی است که طی این سال‌ها این ساختمان را کوچک و کوچک‌تر کردند؛ لذا ایشان بایستی حرف‌های خود را با گزاره‌های علمی بیان کنند.

وی در ادامه ضمن پاسداشت زحمات اخوان‌صباغ، رئیس سابق سازمان دارالقرآن خطاب به حجت‌الاسلام عزت‌زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: ایشان باید پاسخ دهد که بودجه سازمان دارالقرآن، وضعیت نیروی انسانی، جذب سرمایه و ساختمانی که با زحمات بسیار در اختیار سازمان دارالقرآن الکریم قرار گرفت نسبت به سه سال گذشته چقدر رشد کرده است؟ این درحالی است که ما در سال ۹۷ برای بیش از چهار هزار نفر کلاس تخصصی در ساختمان خود سازمان دارالقرآن برگزار کردیم. در همان ساخ،ل ۴۰۰ کارگاه سبک زندگی قرآنی را برگزار کردیم و این درحالی است که طی این سال‌ها این ساختمان را کوچک و کوچک‌تر کردند؛ لذا ایشان بایستی حرف‌های خود را با گزاره‌های علمی بیان کنند.

سازمان دارالقرآن از شعار‌های ارائه شده فاصله گرفت

در ادامه این برنامه، ارتباط تلفنی با حسین اسدی، مشاور پیشین قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس مستعفی هیئت مدیره این سازمان برقرار شد که وی در پاسخ به این سؤال که در هیئت مدیره چه اتفاقاتی رخ داد که شما از این سمت کناره‌گیری کردید، گفت: بنده مسئولیت مشاور رئیس سازمان تبلیغات در امور قرآنی و ریاست هیئت مدیره سازمان دارالقران را بر عهده داشتم، اما دیدم که سازمان دارالقرآن با کارکرد‌ها و شعار‌هایی که برای ما ایجاد امید کرده بود، فاصله گرفته و به‌گونه‌ای پیش رفت که این اتفاق به شکل درجا زدن و در برخی موارد حرکت روبه عقب را شاهد بودیم.

اسدی تصریح کرد: متأسفانه حرف‌ها و تصمیمات بر روی کاغذ زیبا بودند، اما در مقام عمل اتفاقی رخ نمی‌داد لذا این موضوع را در مقام مشاور رئیس بار‌ها عرض کردم و مکرر در جلسات هیئت مدیره بحث شد که باید لوازم این کار فراهم شود و بایستی تصمیماتی که می‌گیریم به خوبی و دقت نظر انجام شود و پشتیبانی‌ها صورت گرفته تا این اهداف شکل بگیرد. اما مطالبی که عرض شد با اتفاقاتی که رخ داد، فاصله داشت لذا استعفای خود را تقدیم آقای قمی کردم.

هیچ یک از بند‌های اساسنامه در انتخاب رئیس جدید رعایت نشد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا هیئت‌مدیره در خصوص انتصاب جدید رئیس سازمان دارالقرآن پیشنهادی ارائه کرده بود یا خیر؟ گفت: طبق ماده ۲۳ اساسنامه باید این پیشنهاد از سوی هیئت مدیره ارائه می‌شد تا بهترین افراد انتخاب شوند، اما قاعدتا جلسه‌ای تحت این عنوان تشکیل نشده است و هیچ یک از بند‌های اساس‌نامه رعایت نشد و این اتفاق هم رخ نداد.

احتمالا رئیس جدید به عنوان سرپرست منصوب شده‌اند

مشاور پیشین قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: انتخاب مسئول جدید به احتمال قوی اینگونه است که ایشان به عنوان سرپرست منصوب شده‌اند، چراکه دوستان به قانون آشنا هستند و این درحالی است که هیچ یک از بند‌های قانونی برای انتخاب رئیس جدید سازمان دارالقرآن رخ نداده است. درست است که این انتخاب بر عهده رئیس سازمان تبلیغات است اما، هر اتفاقی یک فرایندی و روالی دارد که اگر بخواهیم به این صورت منصوب کنیم، غیرقانونی و مغایر با ارزش‌های مدیریت اسلامی است.

رئیس مستعفی هیئت مدیره سازمان دارالقرآن با اشاره به اینکه رئیس سازمان دارالقرآن زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کند، ادامه داد: این انتصاب مغایر قانون و اساسنامه مصوب است و در جریان انتخاب رئیس با هیئت مدیره نیز مشورتی صورت نگرفته است. حتی دیگر اعضای هیئت مدیره ازجمله آقای سید مصطفی حسینی هم هیچ اطلاعی از این انتصاب نداشتند. از بین اعضای هیئت مدیره آقایان حمید محمدی، عزت زمانی و اخوان صباغ، ظاهرا در جریان امور بودند چراکه آقای محمدی در مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفته بودند که این کار قانونی بوده است، و بنده نسبت به آن اعتراض کردم که کجای قانون اینچنین نوشته شده است.

استعفایم به دلیل عدم قانو‌ن‌گرایی و پایبندی به مفاد اساسنامه بود

وی در ادامه گفت:‌ کار قرآنی در جامعه یک ارزش و اعتقاد است که باعث می‌شود ما به این فرایند اعتراض کنیم و اعتراض اخیر بنده هم استعفا از هیئت امنا و هیئت مدیره، آن هم به دلیل عدم قانو‌ن‌گرایی و پایبندی به مفاد اساسنامه مصوب بود. 

مهدی قره شیخلو در پایان این گفت‌وگوی رادیویی که در برنامه افق رادیو قرآن انجام می‌شد، گفت: همه این صحبت‌ها از سر دلسوزی است و امیدواریم که روز به روز سازمان دارالقرآن نسبت به گذشته پیشرفت کند و شاهد اعتلای آن باشیم. لذا اعلام می‌کنیم هر کاری که از دستمان برآید حاضریم برای سازمان دارالقرآن انجام دهیم تا این تعالی در این سازمان با بهترین نوع مدیریت را شاهد باشیم.

کد

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha