قدر علمی استاد شهید‌ی‌پور برای جامعه ناشناخته ماند + صوت
کد خبر: 4079452
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷
حمیدرضا مستفید:

قدر علمی استاد شهید‌ی‌پور برای جامعه ناشناخته ماند + صوت

پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه قدر علمی مرحوم حجت‌الاسلام شهید‌ی‌پور برای جامعه ناشناخته ماند، گفت: تسلط ایشان به وقف و ابتدا و علم قرائات مشخص بود، اما جامعه قاریان و حافظان ما از ایشان استفاده نمی‌کردند و این جای تأسف دارد.

افق رادیو قرآنبه گزارش ایکنا، برنامه زنده افق رادیو قرآن امروز، 29 مردادماه در بزرگداشت یاد و خدمات مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور با حضور عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و همچنین حمیدرضا مستفید، استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم و اجرا و کارشناسی جواد نصیری به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

در ابتدای برنامه، عباس سلیمی در مورد اینکه زنده‌یاد شهیدی‌پور چگونه در مسیر قرآن قرار گرفت گفت: مبنای قرارگیری استاد در این مسیر، لقمه حلالی است که پدر بزرگوارشان به این عزیز دادند و دامن پاک مادر عفیفه و بزرگوارشان بود.

سهم بزرگ استاد شهیدی‌پور در ترویج قرائت قرآن

این قاری بین‌المللی افزود: در زمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تعدادی از نوجوانان بودند که تازه با سبک قرائت نوین آشنا شده بودند و یکی از آن‌ها نیز استاد شهیدی‌پور بود. ایشان بسیار متشرع بود. عشق ایشان به قرائت قرآن با سایرین یک فرقی داشت، ایشان شب‌ تا صبح با امکانات اندک آن زمان، تلاوت اساتید مصری را از رادیو مصر، رادیو قاهره و هر کجا که قرآن پخش می‌کرد، ضبط می‌کرد. ایشان بیش از 20 هزار تلاوت را از این بزرگان ضبط کرده که بخش اعظم آن را به رسانه ملی هدیه داده و از این منظر ایشان سهم بسیار بزرگی در ترویج قرائت قرآن داشت.

معاون فرهنگی و امور بین‌الملل آستان حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: قصد غلو و مبالغه ندارم، ولی ما روحانیون فعال در حوزه قرائت قرآن را کمتر دیده‌ایم، البته در کسوت روحانیت هم ایشان کار و تلاش کردند. قاری، حافظ، مربی و ... داریم ولی معدود افرادی در بین آن‌ها هستند که به فراز قله اخلاص برسند، چیزی که باعث شد ایشان در هر دو ساحت قرآن و عترت انجام وظیفه کند و پاک و بدون حاشیه این مسیر را طی کند، این بود که استکبار و برتری‌جویی نداشت. صحبت از قرآن فقط در کلامش نبود، احساس من این است که در وجود ایشان رگه‌هایی از خشیت الهی و خداترسی بود.

زنده‌یاد شهیدی‌پور دانش را آلوده به مسائل مادی نکرد

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: در طول 50 سال ارادت به این مرد عزیز حتی یک مکروه از ایشان ندیدم. عملاً سبک زندگی او قرآنی بود، استاد عالی جامعة‌المصطفی(ص) بود، در بحث وقف و ابتدا سرآمد، در بحث داوری مسابقات، عادل و منصف و متخلق بود، این همان مسیری است که خداوند و پیامبر(ص) فرموده و ایشان پیاده کرده است. الگوی عملی قرآن بود، بعضی‌ها فقط قرآن را می‌خوانند یا خوشنویسی و تفسیر می‌کنند، ولی بعضی‌ها قرآن می‌شوند که نمونه باارزش پیامبر(ص) است که «کانَ خُلقُهُ القُرآن». استاد شهیدی‌پور به‌خاطر ترس از خدا در تمام زمینه‌ها بدون تشریفات و بدون اینکه این دانش را آلوده به مسائل مادی کند خدمت کرد، یار و یاور تمامی نهادهای قرآنی بود. بعد از ازدواجشان این همسر فداکار به‌عنوان یار و یاور استاد شهیدی‌پور تا آخرین دقایق زندگی در کنار ایشان بودند، مخصوصاً در آزمایش الهی که در یک سال گذشته درگیر آن بودند.

قدر علمی استاد شهید‌ی‌پور برای جامعه ناشناخته ماند + صوت

به گزارش ایکنا، در ادامه برنامه حمیدرضا مستفید، از اساتید و داوران بین‌المللی به صورت تلفنی میهمان برنامه شد، وی در سخنانی اظهار کرد: قدر استاد شهیدی‌پور به این زودی‌ها شناخته نخواهد شد و ضایعه فقدان ایشان برای جامعه قاریان تا مدت‌ها مشخص نمی‌شود چون قدر علمی ایشان برای جامعه مجهول بود.

وی افزود: سال‌های سال با ایشان جلسات هفتگی داشتیم، تسلط ایشان به وقف و ابتدا و علم قرائات مشخص بود، اما جامعه قاریان و حافظان ما از ایشان استفاده نمی‌کردند و این جای تأسف دارد. یک قاری اگر صوت و لحن خوبی داشته باشد و از دستگاه‌ها خوب استفاده کند قاری‌تر و استادتر است و نوبت به چیزهای دیگر در بین ما نمی‌رسد، چیزهایی که استاد واقعاً در آن‌ها استاد بود.

قدرشناس وجود استاد شهیدی‌پور نبودیم

مستفید ادامه داد: چقدر ایشان به این مبانی مسلط بود، ولی کسی با ایشان در این مسائل کاری نداشت، این اواخر که جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه ایشان را به همکاری دعوت کرده بود، این احساس را داشتیم که شرایط در حال بهتر شدن است، مثالی در مورد استفاده نکردن از وجود ایشان می‌زنم، مثل اینکه پزشک حاذقی در جایی باشد، اما از او فقط برای تزریقات استفاده شود، کسی از ایشان استفاده نمی‌کرد، از کشورهای دیگر با ایشان بحث و گفت‌و‌گو می‌کردند و قدر استادی ایشان برای آ‌ن‌ها شناخته‌شده‌تر بود. قدر این بزرگان را در کشور کمتر می‌دانیم و بیش از اینها باید از وجود ایشان بهره‌برداری می‌شد.

در ادامه برنامه، سلیمی با بیان اینکه ما قدر خیلی چیزها را نمی‌دانیم، نه فقط استاد شهیدی‌پور، بلکه حتی قدر قرآن را هم نمی‌دانیم گفت: به همین خاطر در فرازهای بسیاری در قرآن بحث ناسپاسی انسان مورد مذمت قرار گرفته است.

این قاری بین‌المللی در واکاوی ویژگی‌های اخلاقی استاد و ساختار شخصیتی ایشان گفت: همه آنچه که در وجود ایشان دیدم به خاطر این است که ایشان به قله بندگی و عبودیت رسیده بود. ایشان عبد بود، و چون این ویژگی را داشت تکبر و خودخواهی در او راه نداشت. متواضع بود. در مسافرت‌هایی که برای داوری می‌رفتیم، از کسانی نبود که دنبال تشریفات و راحت بودن باشد، مثل یک طلبه ساده با یک پتو سر می‌کرد و به خاطر روح آرامش، راحت هم به خواب می‌رفت.

این پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: هم‌اکنون یک اختلال شخصیتی در جامعه ما بسیار رایج شده و آن میل به دیده شدن است، این اصلاً در او نبود، دنبال شهرت نبود، استاد شهیدی‌پور حافظ کل قرآن بود ولی نه ادعایی داشت و نه آن را بروز می‌داد، به عنوان یک روحانی، حافظ قرآن هم بود، چون این خصوصیت بندگی را داشت به مقام رضا رسیده بود و باید این برای ما و همه کسانی که توفیق خدمت در ساحت قرآن را دارند درس باشد، هم شأن روحانیت و هم شأن قرآنی خود را رعایت می‌کرد.

الگوی حقیقی جامعه قرآنی

وی عنوان کرد: همواره مدافع و همراه در مسیر آرمان‌های انقلاب بود. خداترس و متشرع و مراقب اعمال خویش بود حتی در سخن گفتن خود بسیار مراقبت می‌کرد. آخرین نکته در مورد شخصیت ایشان بُعد ولایت‌مداری این مرد بزرگ بود، در مسیر انقلاب اسلامی همواره به وظایف خود عمل کرد و امروز می‌توانیم او را به عنوان یک الگو برای جامعه قرآنی معرفی کنیم.

سلیمی با بیان اینکه نوع خاطرات ما با ایشان متفاوت از خاطرات معمولی بود، گفت: چون ایشان خیلی مراقب بود که حرمت روحانی بودن خودش را هم حفظ کند، شوخی‌ها و مزاح‌های او هم در چارچوب بود و ادب خاصی داشت، مطلقاً به میان سخن و کلام کسی نمی‌پرید، یک انسان مؤدب به آداب الهی بود و خیلی امیدوارم که جایگاه این مرد که خداوند او را در ایام عزای امام حسین(ع) دعوت کرد، جایگاه خوبی باشد. فرمایشی بسیار تکان‌دهنده هست که پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) می‌فرماید: قرآن را بیاموز و به دیگران آموزش بده، در ازای هر حرفی خدا به تو 10 پاداش می‌دهد و اگر در راه آموزش قرآن عمرت به پایان برسد شهید از دنیا رفته‌ای، علی جان اگر در این مسیر، عمرت پایان پذیرد، فرشتگان دور مزارت طواف می‌کنند. ان‌شاء‌الله این مرد بزرگ از چنین جایگاهی نزد خداوند برخوردار باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha