جشنواره فارابی، ویترینی از تلاش پژوهشگران علوم انسانی است
کد خبر: 4068486
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
شریف لک‌زایی:

جشنواره فارابی، ویترینی از تلاش پژوهشگران علوم انسانی است

عضو کارگروه علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی به نقش و جایگاه جشنواره که به‌صورت تخصصی در حوزه علوم انسانی فعالیت می‌کند اشاره کرد و گفت: آثار فارابی به‌عنوان بستری جامع و بنیادی برای پژوهش در حوزه علوم انسانی معرفی می‌شود.

شریف لک‌زایی

شریف لک‌زایی، عضو کارگروه علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره جشنواره فارابی گفت: باید مجموعه آثار فارابی را به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین متفکران این مرز و بوم که به‌طور بنیادی در پژوهش‌های ما تاثیر بسزایی دارد، تصحیح و منتشر کرد. بنده معتقدم از طریق معرفی فارابی و انتشار مجموعه آثار این متفکر مسلمان می‌توان جشنواره را در ساختار دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان معرفی کرد. از طرفی برگزاری همایش‌هایی، در راستای تفکر این فیلسوف در سطح بین‌المللی می‌تواند موجب برداشتن یک گام بزرگ و ارتباط با دیگر اندیشمندان دنیا باشد.

لوازم معرفی جشنواره فارابی

لک‌زایی درباره اینکه نقش جشنواره فارابی در خصوص ایجاد تحول بنیادین در علوم انسانی و تولید علم تا چه میزان مثمر ثمر بوده، گفت: جشنواره شاید نتواند نقش بنیادینی ایفا کند، اما ویترینی است که می‌تواند سطوح، لایه‌ها و جلوه بیرونی مختلف علوم انسانی را به محققان نشان دهد و از این طریق به‌صورت عمقی در پژوهش‌ها تأثیرگذار باشد؛ از طرفی جشنواره در جهت‌گیری پژوهش‌های حوزه علوم انسانی به طور عام می‌تواند تعیین کننده باشد و با وضع سیاست‌هایی از طریق وزارت علوم، از مراکز علمی بخواهد بر اساس این سیاست‌ها پیش بروند.

عضو کارگروه علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ادامه داد: از طریق جشنواره فارابی مسائلی که جامعه به آن مبتلا شده برجسته و مورد توجه محققان قرا می‌گیرد. در واقع آنچه در فرآیند انتخاب آثار پژوهشی باید مورد توجه قرار بگیرد، پاسخ به نیازهای علمی و نیازهای ویژه کشور بوده و صرفا نباید کار به‌صورت آکادمیک جلو برود.

لک‌زایی در ادامه درباره اینکه چگونه می‌توان جشنواره فارابی را با قدمت 13 دوره‌ای که داشته در متن و ساختار دانشگاه‌های جهان معرفی کرد، گفت: نام جشنواره از یک شخصیت برجسته و متفکر مسلمان گرفته شده و این جشنواره به‌صورت تخصصی در حوزه علوم انسانی فعالیت می‌کند. بنابراین باید مجموعه آثار فارابی را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین متفکران این مرز و بوم که به‌طور بنیادی در پژوهش‌های ما تاثیر بسزایی دارد، تصحیح و منتشر کرد.

پاسخگویی جشنواره فارابی به نیازهای عینی کشور

دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: معتقدم از طریق معرفی فارابی و انتشار مجموعه آثار این متفکر مسلمان می‌توان جشنواره را در ساختار دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان معرفی کرد. از طرفی برگزاری همایش‌هایی مانند فارابی در راستای تفکر این فیلسوف در سطح بین‌المللی می‌تواند موجب برداشتن یک گام بزرگ و ارتباط با دیگر اندیشمندان دنیا باشد.

وی، درباره اینکه جشنواره‌های ملی به‌ویژه فارابی بدون نگاه سیاسی و جناحی در صدد رشد و توسعه فضای علمی کشور و پاسخ به نیازهای علمی افراد جامعه به‌ویژه در حوزه علوم انسانی است گفت: پاسخ به نیازهای عینی کشور با دستاوردهای علمی جشنواره فارابی امکان‌پذیر است. جشنواره از دستاوردهای مراکز و محققان مختلف بهره می‌برد؛ اما می‌تواند در انتخاب آثار به گونه‌ای عمل کند که نیازهای عینی کشور در آن برجسته و چنین آثاری به‌عنوان منتخب معرفی شوند و رجوع به این آثار تسهیل و بهره‌برداری از آنها پیگیری و تداوم یابد. ارائه دست آوردهای پژوهشی ارائه شده به جشنواره که در پاسخ به نیازها و مسائل عینی علمی کشور انجام گرفته است، می‌تواند با انتشار در یک نشریه بین‌المللی اثرگذارتر باشد.

نقش دانشگاه‌ها در تغییرات علمی

وی با اشاره به نقش نهادهای علمی، به‌ویژه دانشگاه‌ها در زمینه تغییر و تحولات ارزنده علمی در جهت رشد و توسعه جشنواره فارابی بیان داشت: اعلام نیازهای کشور، سوق دادن و جهت‌گیری پژوهش‌ها به سمت این نیازها در دانشگاه‌ها می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد و به جشنواره کمک نماید.

لک‌زایی در پایان بیان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی واجد نیروهای علمی متدین و متخصص زیادی هستند که با ارج‌گذاری و اعتباردهی به آنان و بهره‌گیری از دانش و توان شان می‌توانند در خدمت کشور قرار بگیرند. بنابراین دانشگاه‌ها و مراکز علمی با معرفی و حمایت این سرمایه‌ها به جشنواره باید زمینه استفاده از خلاقیت و دانش این نیروها را فراهم آورند.

انتهای پیام
captcha