همایش «فلسطین؛ وظایف امت اسلامی و موانع آن» در مکه برگزار شد
کد خبر: 4068602
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰

همایش «فلسطین؛ وظایف امت اسلامی و موانع آن» در مکه برگزار شد

همایش «فلسطین؛ وظایف امت اسلامی و موانع آن» از سوی بعثه مقام معظم رهبری با حضور حجاج بیت‌الله الحرام از کشورهای مختلف اسلامی در مکه مکرمه برگزار شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، همایش «فلسطین؛ وظایف امت اسلامی و موانع آن» در راستای شعار حج تمتع امسال در هتل بلدالطیب مکه مکرمه، 13 تیرماه از سوی بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پیامی به این همایش، با اشاره به رهنموهای کلیدی رهبر معظم انقلاب درباره روابط رژیم اشغالگر قدس با کشورهای عربی و اسلامی، بر لزوم تبیین دو محور «خطرات فرهنگی و سیاسی و نظامی عادی‌سازی روابط» و «تأثیر فشار آمریکا به عنوان عامل اصلی ایجاد روابط» در تمام اقدامات تبلیغی و رسانه‌ای تأکید کرد.

سرپرست حجاج ایرانی در این پیام که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط، معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری قرائت شد، تأکید کرد: کنگره جهانی حج مظهر تام و گویای سلوک دینی و اتحاد مسلمانان در همه عرصه‌هاست. هیچ منسک و عبادتی نمی‌تواند همچون حج، نیروهای خفته امت اسلامی را در مسیر احیای ارزش‌های اسلامی و مبارزه با آفت‌ها و دشمنان دیرین برانگیزد.

وی در پایان با اشاره به سفارش رهبر معظم انقلاب درباره اینکه «هیچ خللی به موضوع اتحاد مسلمانان وارد نشود»، تأکید کرد که برنامه‌ریزی و اقدامات گسترده‌تری برای اثبات فواید همگرایی و بیان آسیب‌ها و خطرات واگرایی و جدایی صفوف امت اسلامی صورت گیرد و ضمن روشنگری، جبهه‌ای گسترده از اندیشمندان و فعالان وحدت‌گرا تشکیل شود.

در ادامه محمدهادی فلاح‌زاده، دبیر علمی همایش به تبیین موضوعات و محورهای سخنرانی و ضرورت‌های برگزاری این مراسم در حج تمتع پرداخت.

با آغاز پنل نخست، جهاد خطیب، از فعالان اجتماعی فلسطین و عبدالله آواتارا، امام جمعه ساحل عاج و خانم فاطمه الزهرا، مدرس دانشگاه از کشور موریتانی، به سخنرانی در موضوع وظایف امت اسلامی درباره فلسطین پرداختند.

سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت، نیز در این مراسم بعد از تبیین ضرورت پرداختن به مسئله قدس و مظلومیت مردم فلسطین، در موضوع لزوم استفاده از قدرت و ظرفیت‌های معنوی، مالی و استراتژیک در جهت وحدت علیه رژیم صهیونیستی سخن گفت.

در پنل دوم همایش سلما یورون، مهندس و مبلغ دینی از ترکیه، پروفسور مولیادی کارتانگارا، استاد دانشگاه جاکارتای اندونزی و مصطفی آدم، دانشجوی رشته حقوق از نیجریه سخنرانی کردند.

آرزو آرگون، متخصص بیولوژی و مدرس دانشگاه ترکیه، انوار سلف‌الدین، استاد دانشگاه گالیجاگا، سیده مریم از نیجر و سیده فاطمه از پاکستان از سخنرانان پنل بعدی این همایش بودند که به نقش امت اسلامی در دفاع از فلسطین پرداختند.

اجرای دو برنامه از گروه تواشیح مصباح‌الهدی و رونمایی از جدیدترین نسخه مجله عربی «الطاهره» با چهل سال سابقه که از سوی انتشارات بین‌الملل الهدی منتشر می‌شود، از دیگر برنامه‌های جنبی این همایش بود.

همچنین تلاوت حجت‌الاسلام سیدحمیدرضا مقدسی، قاری بین‌المللی قرآن از آیات سوره مبارکه اسراء درباره مسجدالاقصی و جریان پیروزی و شکست یهودیان در تاریخ، مورد استقبال حاضران در همایش قرار گرفت.

در این همایش که به زبان‌های عربی،‌ انگلیسی و فارسی با ترجمه همزمان ارائه شد، جمع کثیری از حجاج بیت‌الله الحرام از کشورهای پاکستان، ترکیه، هندوستان و اندونزی و دیگر کشورهای آسیایی و آفریقایی شرکت و بر ضرورت حفظ آرمان فلسطین تأکید کردند.

انتهای پیام
captcha